|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato 11. april 2006Â Â J nr. Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 400-7 Â Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 16. marts 2006 stillet mig følgende spørgsmål 2 (L 162), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
" Kan ministeren bekræfte, at den del af Vestskoven, der fjernes med lovforslagets linieføring, er blandt de dele af Vestskoven, der benyttes mest til rekreative formål og at der derfor er tale om dele af skoven, der har størst værdi for områdets beboere?"
De skovarealer, der inddrages ved anlæg af 1. etape af Frederikssundmotorvejen, ligger umiddelbart syd for Jyllingevej på strækningen mellem Motorring 3 og Ring 3 i den nordøstlige del af Vestskoven.
Skovbevoksningen består her altovervejende af nåletræer i tætte rækker, og der er ifølge Skov- og Naturstyrelsens oplysninger om Vestskoven ingen faciliteter i form af f.eks. lege- eller bålpladser, der kan benyttes af områdets beboere til rekreative formål.
Syd for motorvejens linjeføring på strækningen mellem Motorring 3 og Ring 3 er der derimod en række rekreative tilbud i form af f.eks. turstier og bålpladser. Disse arealer berøres ikke af motorvejsanlægget.
Derudover er der i den del af Vestskoven, der ligger mellem Ring 3 og Motorring 4, og som ikke berøres af motorvejsanlægget, en skovlegeplads og lejrplads med overnatningsmulighed samt Naturskolen, Naturcentret Herstedøster og Vestskovudstillingen.
For at bidrage til en forbedret rekreativ udnyttelse af Vestskoven indgår det i lovforslaget, at der etableres en ny stiforbindelse lidt syd for motorvejens underføring ved Ring 3. Der er i dag ingen direkte stiforbindelse over Ring 3, og den ny stiforbindelse vil dermed skabe en sammenhæng i stisystemet mellem de to dele af Vestskoven på hver sin side af Ring 3 til gavn for områdets beboere.
Flemming Hansen