Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato 11. april 2006

J nr.             400-7

  

 

Trafikudvalget har i brev af 24. marts 2006 stillet mig følgende spørgsmål 18 (L 162), som jeg hermed skal besvare.

 

./.     Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

 

Spørgsmål 18:

 

" Der ønskes en uddybning af, hvorledes "førsteårsrenten" beregnes i VVM-redegørelsen og en vurdering af om investeringen ikke kunne give et bedre afkast i alternative projekter, f.eks. boligbyggeri tættere på arbejdspladser og/eller udflytning af arbejdspladser fra Københavns Centrum."

 

Svar:

 

I forbindelse med behandlingen af Trafikudvalgets spørgsmål har jeg anmodet Vejdirektoratet om bemærkninger. Vejdirektoratet har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:

 

”I VVM-redegørelsen fra 2002 er der angivet en beregning af en førsteårsrente efter de principper, der tidligere har været anvendt i Vejdirektoratets samfundsøkonomiske beregninger. Her sættes værdien af projektets effekter i det første åbningsår i forhold til anlægsomkostningerne.

 

I VVM-rapporten er også nævnt resultatet af en beregning af projektets interne rente. Denne beregnes på baggrund af de principper, som nu anvendes i Vejdirektoratets samfundsøkonomiske beregninger, og som er lagt fast i Transport- og Energiministeriets ”Manual for samfundsøkonomisk analyse – anvendt metode og praksis på transportområdet” fra 2003.

 

Efter denne metode beregnes projektets effekter over en 50 års periode, og værdien af disse sammenregnes med anlægs- og driftsomkostninger. Den interne rente er den diskonteringsrente, der ville give en samlet nettonutidsværdi på 0, hvilket vil sige at gevinster og omkostninger netop opvejer hinanden.

 


Der er ikke i denne sammenhæng gennemført samfundsøkonomiske beregninger af nyt boligbyggeri eller udflytning af arbejdspladser.”

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen