|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato 11. april 2006 J nr. Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 400-7 Â Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 24. marts 2006 stillet mig følgende spørgsmål 18 (L 162), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
" Der ønskes en uddybning af, hvorledes "førsteårsrenten" beregnes i VVM-redegørelsen og en vurdering af om investeringen ikke kunne give et bedre afkast i alternative projekter, f.eks. boligbyggeri tættere på arbejdspladser og/eller udflytning af arbejdspladser fra Københavns Centrum."
I forbindelse med behandlingen af Trafikudvalgets spørgsmål har jeg anmodet Vejdirektoratet om bemærkninger. Vejdirektoratet har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:
â€I VVM-redegørelsen fra 2002 er der angivet en beregning af en førsteÃ¥rsrente efter de principper, der tidligere har været anvendt i Vejdirektoratets samfundsøkonomiske beregninger. Her sættes værdien af projektets effekter i det første Ã¥bningsÃ¥r i forhold til anlægsomkostningerne.
I VVM-rapporten er ogsÃ¥ nævnt resultatet af en beregning af projektets interne rente. Denne beregnes pÃ¥ baggrund af de principper, som nu anvendes i Vejdirektoratets samfundsøkonomiske beregninger, og som er lagt fast i Transport- og Energiministeriets â€Manual for samfundsøkonomisk analyse – anvendt metode og praksis pÃ¥ transportomrÃ¥det†fra 2003.
Efter denne metode beregnes projektets effekter over en 50 års periode, og værdien af disse sammenregnes med anlægs- og driftsomkostninger. Den interne rente er den diskonteringsrente, der ville give en samlet nettonutidsværdi på 0, hvilket vil sige at gevinster og omkostninger netop opvejer hinanden.
Der er ikke i denne sammenhæng gennemført samfundsøkonomiske beregninger af nyt boligbyggeri eller udflytning af arbejdspladser.â€
Flemming Hansen