|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato 11. april 2006Â Â J nr. Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 400-7 Â Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 24. marts 2006 stillet mig følgende spørgsmål 14 (L 162), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
" Hvilke interesserenter mener ministeren, f.eks. trafikanter, borgere der bor langs vejen, erhvervslivet, der er i denne sag, og på hvilken måde og med hvilken vægt har deres udtalte eller uudtalte interesser indgået i det endelige lovforslag og de samfundsøkonomiske konsekvensberegninger?"
Det foreliggende forslag til lov om anlæg af 1. etape af Frederikssundmotorvejen er resultatet af en længevarende proces, hvor en lang række interessenter har været inddraget.
Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af en ny højklasset vej i Frederikssundfingeren blev indledt med en offentlig idé- og forslagsfase, hvor naboer, trafikanter og interesseorganisationer m.fl., der har en interesse for trafikken og miljøet i området, blev opfordret til at indsende ideer og forslag til undersøgelsen. Vejdirektoratet modtog i alt 93 svar, som indgik i undersøgelsen.
Efter offentliggørelsen af VVM-redegørelsen for en ny højklasset vej i Frederikssund i 2002, blev redegørelsen fremlagt til offentlig høring hos naboer, trafikanter og interesseorganisationer m.fl., og der blev i tilknytning hertil afholdt syv borgermøder i området. Vejdirektoratet modtog i alt 360 høringssvar, som er beskrevet i Vejdirektoratets høringsnotat fra 2003.
På baggrund af VVM-redegørelsen, den offentlige høring og Vejdirektoratets indstilling blev regeringen og forligspartierne i trafikaftalen af 5. november 2003 enige om, at Frederikssundmotorvejen igangsættes med en 1. etape på strækningen mellem Motorring 3 og Motorring 4, og at der gennemføres supplerende undersøgelser af en udbygning mod vest.
Forslag til lov om anlæg af 1. etape af Frederikssundmotorvejen
(L 11), der blev fremsat den 6. oktober 2004, indeholdt i forhold til
VVM-redegørelsens projekt en række miljøforbedringer, der bl.a. blev
indarbejdet på baggrund af den offentlige høring af VVM-redegørelsen.
Lovforslaget, der bortfaldt ved udskrivelsen af folketingsvalget den 8. februar
2005, blev sendt i offentlig høring hos Hovedstadens Udviklingsråd, Københavns
Amt, Frederiksborg Amt samt Rødovre, Glostrup, Albertslund og Frederikssund
Kommuner.
I forbindelse med de fornyede politiske drøftelser efter folketingsvalget har Vejdirektoratet foretaget vejfaglige vurderinger af en række alternative forslag til linjeføring, som er indsendt af borgere, foreninger og kommuner. Derudover har Vejdirektoratet på baggrund af regeringens og forligspartiernes aftale af 27. april 2005 foretaget en teknisk-økonomisk analyse af Jyllingevej-modellen.
Det anlægsprojekt, der nu ligger til grund for forslag til lov om anlæg af 1. etape af Frederikssundmotorvejen, er resultatet af en samlet afvejning af de synspunkter, der har været fremført af borgere, politikere, kommuner, amter og foreninger m.fl. Der er i forhold til det tidligere fremsatte lovforslag indarbejdet en række miljøforbedringer til gavn for beboerne i området, der skal skåne indgrebet i Vestskoven og Vestvolden mest muligt, og begrænse de støjmæssige konsekvenser. Endvidere er der til gavn for de mange trafikanter valgt en optimeret linjeføring af motorvejen, som sikrer en høj fremkommelighed og sikker trafikafvikling, og som samtidig tilgodeser erhvervsområdet nord for Jyllingevej ved færrest mulige ekspropriative indgreb og en god tilgængelighed til områdets virksomheder.
For sÃ¥ vidt angÃ¥r interessenternes indflydelse pÃ¥ de samfundsøkonomiske konsekvensberegninger skal jeg henvise til mit svar pÃ¥ Trafikudvalgets spørgsmÃ¥l 15 vedrørende L 162, hvor jeg har redegjort for hvilke effekter, der indgÃ¥r i de samfundsøkonomiske vurderinger af 1. etape af Frederikssundmotorvejen. Â
Flemming Hansen