|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato 11. april 2006Â Â J nr. Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 400-7 Â Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 24. marts 2006 stillet mig følgende spørgsmål 13 (L 162), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
" Overvejer ministeren at kompensere de berørte kommuner samt de nærmeste grundejere økonomisk for forringelsen af kommunernes og ejendommenes beliggenhedsværdi?"
Som det fremgår af mit svar på Trafikudvalgets spørgsmål 12 vedrørende L 162 er det Ekspropriationskommissionen, der efter at have godkendt vejprojektet, vurderer, hvor stor en erstatning de berørte grundejere skal have, for de indgreb og eventuelle ulemper, som vejanlægget måtte medføre.
Ekspropriationskommissionen afholder indledningsvist en besigtigelsesforretning, hvor vejprojektets konsekvenser for de enkelte grundejere fastlægges, og derefter indkaldes der til en ekspropriationsforretning, hvor der træffes endelig beslutning om ekspropriationens omfang og erstatningens størrelse.
Det kan i den forbindelse nævnes, at området omkring 1. etape af Frederikssundmotorvejen som helhed vil kunne drage fordel af, at der bliver skabt sammenhæng i motorvejsnettet omkring København. Det skyldes bl.a. at rejsetiden for de trafikanter, der skal til erhvervsområderne i og omkring København, reduceres og at det omkringliggende vejnet, der i dag er belastet af omfattende sivetrafik, aflastes. Derudover forventes det, at antallet af trafikuheld reduceres som følge af den forbedrede infrastruktur.
Flemming Hansen