|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato 11. april 2006 J nr. Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 400-7 Â Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 24. marts 2006 stillet mig følgende spørgsmål 12 (L 162), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
" Der ønskes en redegørelse for værdisætningen af kvadratmeterprisen på jorden på henholdsvis den nordlige og sydlige side af Jyllingevejen, hvorfor man har brugt den pågældende metode samt hvilke andre værdifastsættelsesmetoder, der kunne tænkes anvendt."
Jeg kan oplyse, at værdien af de arealer, der berøres af anlæg af 1. etape af Frederikssundmotorvejen, fastsættes af Ekspropriationskommissionen, der er en uafhængig instans, som kontrollerer og godkender vejprojektet samt fastsætter værdien af de arealer, der skal eksproprieres. Statens ekspropriationer gennemføres efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom, jf. lovbekendtgørelse nr. 672 af 19. august 1999.
Ekspropriationserstatningen består normalt af en arealerstatning og en ulempeerstatning, og fastlægges ud fra, hvad en fornuftig køber vil betale for tilsvarende arealer med en sammenlignelig udnyttelse.
I ekspropriationslovgivningen er der ikke angivet en bestemt metode til opgørelsen af værdien af de eksproprierede arealer, og erstatningen fastsættes således ud fra Ekspropriationskommissionens skøn. Klager over erstatningens størrelse behandles af Taksationskommissionen, der ligeledes er en uafhængig instans.
For så vidt angår Vejdirektoratets foreløbige overslag over ekspropriationsudgifterne kan det oplyses, at værdisætningen her tager udgangspunkt i de offentlige vurderinger og erfaringer fra Ekspropriationskommissionens erstatningsfastsættelser ved Øresundsforbindelsen, metroen på Østamager samt Motorring 3.
Når dette sammenholdes med det anslåede ekspropriationsindgreb opnås et foreløbigt overslag over ekspropriationsudgifterne.
Flemming Hansen