Minister for Ligestilling Ligestillingsafdelingen

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 3311

Fax. 3391 3115

E-mail [email protected]

 

KFA/ J.nr. B.1.1.20

Folketingets Politisk-Økonomiske Udvalg

 

 

 

 

 

Dato: 3. maj 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Politisk-Økonomiske Udvalgs brev af 28. april 2006 følger hermed – i 5 eksemplarer – minister for ligestillings svar på spørgsmål nr. 11, 12 og 13 (PØU ad L 161 – spørgsmål 11, 12 og 13).

­

 

 

 

 

Spørgsmål nr. 11:

 

”Ministeren anmodes om teknisk bistand til et ændringsforslag, hvor kommunalbestyrelserne og regionsrådene pålægges i ligestillingsredegørelserne, som udarbejdes hvert andet år, at inddrage en særskilt redegørelse for de udvalg, hvor repræsentationen af det ene køn er under 30 pct. Ændringsforslaget skal udfærdiges således, at det ikke omfatter de kommunale og regionale udvalg, som sammensættes ud fra en forholdstalsfordeling.”

 

Svar:

 

Kommunalbestyrelsens og regionsrådets valg af to eller flere medlemmer til udvalg m.v. foretages ved et forholdstalsvalg for hvert udvalg m.v. for sig, (jf. herved § 25, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse og henvisningen til denne bestemmelse i § 15, stk. 4, i regionsloven). Forholdstalsvalgmåden gælder således for alle udvalg m.v., der nedsættes af kommunalbestyrelsen eller regionsrådet. Denne valgmåde kan alene fraviges i det omfang, der ved det konkrete valg i kommunalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet er enighed om en anden valgmåde.

 

En bestemmelse om udvalg m.v., der er nedsat af kommunalbestyrelsen eller regionsrådet, og hvis medlemmer ikke er udpeget efter forholdstalsvalgmetoden, vil derfor alene omfatte udvalg m.v., hvor en sådan enighed om fravigelse af forholdstalsmetoden er opnået.

 

Det er derfor min opfattelse, at det ikke giver mening at foreslå en sådan bestemmelse i loven.

 

Det skal hertil anføres, at en bestemmelse, som den i spørgsmålet beskrevne, i givet fald ville kunne indføjes som et krav til ligestillingsredegørelserne. Ny lovgivning er derfor ikke nødvendig, idet jeg efter ligestillingslovens § 6 har mulighed for at fastsætte indholdet af redegørelserne. Som anført finder jeg dog ikke, at det giver mening at fastsætte en sådan bestemmelse.

 

En lovbestemmelse med det ønskede indhold kunne dog i givet fald indsættes i lovforslagets § 1, nr. 1, der så kunne have følgende ordlyd:

 

 

Ændringsforslag til L 161

 

Til § 1

 

1. Den under nr. 1. foreslåede § 5, stk. 2, nr. 3 affattes således:

 

”1. 3) den kønsmæssige sammensætning af de udvalg m.v., omfattet af § 10 a, der nedsættes af kommunalbestyrelsen eller regionsrådet, herunder en særskilt redegørelse for sådanne udvalg m.v., hvis medlemmer ikke er valgt ved forholdstalsvalg, og hvori repræsentationen af det ene køn i udvalget m.v. er på under 30 pct., og”

 

De økonomiske konsekvenser af en eventuel ændring af kommuner og regioners forpligtelser skal forhandles med de kommunale parter. Det vurderes dog, at der udelukkende vil være tale om mindre kommunale og regionale merudgifter.

 

 

Spørgsmål nr. 12:

 

”Ministeren anmodes om teknisk bistand til et ændringsforslag, som pÃ¥lægger kommunalbestyrelserne og regionsrÃ¥dene at overvÃ¥ge udviklingen i den kønsmæssige sammensætning af de udvalg, som nedsættes, med henblik pÃ¥ efterlevelse af loven, og hvor der samtidig pÃ¥lægges kommunalbestyrelserne og regionsrÃ¥dene en pligt til, i de tilfælde hvor repræsentationen af det ene køn er pÃ¥ under 30 pct., skriftligt at begrunde, hvorfor den kønsmæssige sammensætning ikke er mere ligelig. Begrundelsen skal offentliggøres pÃ¥ den respektive kommunes eller regions hjemmeside.”

 

Svar:

 

Kommunalbestyrelserne og regionsrådene har god mulighed for at overvåge udviklingen af den kønsmæssige sammensætning af de udvalg m.v., som de selv nedsætter.

 

Efter ligestillingslovens § 5 a vedtages de kommunale og regionale ligestillingsredegørelser i et møde i kommunalbestyrelsen, henholdsvis regionsrådet. Da redegørelserne, jf. den foreslåede § 5 a, stk. 2, nr. 3 skal indeholde oplysninger om den kønsmæssige sammensætning af udvalg m.v., omfattet af § 10 a, vil der her finde en overvågning af udviklingen sted.

 

Jeg mener, at kommunalbestyrelsernes og regionsrådenes vedtagelse af redegørelserne og indsendelsen af redegørelserne til mig må vurderes som tilstrækkelig overvågning, og at yderligere lovgivning herom ikke er nødvendig.

 

Det skal bemærkes, at krav om en begrundelse for, at det ene køn i udvalget m.v. er repræsenteret med under 30 pct., i givet fald ville kunne indføjes som et krav til ligestillingsredegørelserne. Ny lovgivning er derfor ikke nødvendig, idet jeg efter ligestillingslovens § 6 har mulighed for at fastsætte indholdet af redegørelserne. Som anført ovenfor finder jeg dog ikke grund til at fastsætte et sådant krav.

 

Som følge heraf mener jeg heller ikke, at der bør fastsættes krav om offentliggørelse af de nævnte begrundelser på den respektive kommunes eller regions hjemmeside.

 

En lovbestemmelse med det ønskede indhold, der i givet fald kunne indsættes efter den foreslåede bestemmelse i lovens § 10 a, kunne imidlertid have følgende ordlyd:

 

 

Ændringsforslag til L 161

 

Til § 1

 

 

1. Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:

”01. § 10 b. I forbindelse med vedtagelsen af redegørelsen i henhold til § 5 a, stk. 1, overvåger kommunalbestyrelsen eller regionsrådet den kønsmæssige sammensætning af udvalg m.v., omfattet af § 10 a, stk. 1, som er nedsat af kommunalbestyrelsen eller regionsrådet. I den forbindelse afgiver kommunalbestyrelsen og regionsrådet i de tilfælde, hvor repræsentationen af det ene køn i udvalget m.v. er på under 30 pct. en skriftlig begrundelse for, at den kønsmæssige sammensætning i udvalget m.v. ikke er mere ligelig.  Begrundelsen offentliggøres på kommunens eller regionens hjemmeside.”

 

 [Overvågning af sammensætningen af kommunale og regionale udvalg m.v. og offentliggørelse på hjemmesiden]

 

De økonomiske konsekvenser af en eventuel ændring af kommuner og regioners forpligtelser skal forhandles med de kommunale parter. Det vurderes dog, at der udelukkende vil være tale om mindre kommunale og regionale merudgifter.

 

Spørgsmål nr. 13:

 

”Ministeren anmodes om teknisk bistand til et ændringsforslag, som pålægger kommunalbestyrelserne og regionsrådene at sikre, at sammensætningen af de kommunale og regionale udvalg, som er omfattet af lovforslaget, bliver gjort tilgængelige for offentligheden via kommunernes og regionernes hjemmesider.”

 

Svar:

 

Efter det fremsatte lovforslags § 1, nr. 1, vil den kønsmæssige sammensætning af de udvalg m.v., der er omfattet af den foreslåede § 10 a, stk. 1, og som nedsættes af kommunalbestyrelsen eller regionsrådet, være indeholdt i kommunernes og regionernes ligestillingsredegørelser.

 

Jeg mener, at offentliggørelse af udvalgs sammensætning på de kommunale og regionale hjemmesider bør være den enkelte kommune eller regions beslutning. Jeg er derfor ikke enig i, at lovforslaget skal ændres som angivet.

 

En lovbestemmelse med det ønskede indhold, der i givet fald kunne indsættes efter den foreslåede bestemmelse i lovens § 10 a, kunne imidlertid have følgende ordlyd:

 

 

Ændringsforslag til L 161

 

Til § 1

 

Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:

 

”02. § 10 c. Den kønsmæssige sammensætning af et udvalg m.v., omfattet af § 10 a, der er nedsat af kommunalbestyrelsen eller regionsrådet, offentliggøres på kommunens eller regionens hjemmeside.”

 

[Offentliggørelse af udvalgs sammensætning på kommunens eller regionens hjemmeside]

 

De økonomiske konsekvenser af en eventuel ændring af kommuner og regioners forpligtelser skal forhandles med de kommunale parter. Det vurderes dog, at der udelukkende vil være tale om mindre kommunale og regionale merudgifter.

 

 

 

                                                 Eva Kjer Hansen

 

 

 

                                                                     /Vibeke Abel