Folketingets Udvalg for Fødevarer, København, den 24. februar 2006
Landbrug og Fiskeri
Sagsnr. : 4818
Christiansborg
1240 København K
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har ved skrivelse af 8. februar
2006 udbedt sig min besvarelse af spørgsm ål 1
i forbindelse med ændringsforslag til i
n-
novationsloven LF 150.
Spørgsmål 1:
Vil ministeren redegøre for forklaringen på, at de generelle muligh eder for at yde til-
skud til markedsføring samt til aktiviteter, der er nødvendige for en erhvervsmæssig u
d-
nyttelse af resultaterne fra udviklingsarbejdet, foreslås fjernet, samt om ministeren vil
overveje at genindføre disse muligh eder?
Svar :
Bestemmelserne for tilskud til markedsføring er blevet præciseret således, at der under
udviklingsprojekter ikke længere kan ydes tilskud til planlægning af markedsføring af
virksomhedernes produkter og tilskud til deltagelse i messer o.l. Lovens muligheder for
at yde tilskud til indledende markedsundersøgelser, til udvikling af nye markedsføring s-
koncepter og markedsføringsmetoder samt tilskud til testmarkedsføring i en afgrænset
periode i forbindelse med udvikling af nye produkter er bibeholdt i loven. Tilskudssat-
serne vedr. testmarkedsføring følger de hidtil gældende bestemmelserne i lovens § 12
.
De nærmere regler for tilskud til særlige kampagner vil blive udformet således, at der
kan ydes tilskud til brancheorganisationer o. lign. til generiske kampagner. Herved for-
stås kampagner, der vedrører produkter, som ikke er virksomhedsspecifikke. Kampa g-
nerne omfatter således emner af generel interesse for hele eller dele af den pågældende
sektor eller branche, og hvor der er særlige samfundsmæssige interesser forbundet med
kampagnen. Der vil især blive fokuseret på kampagner, som har nyhedsværdi i relation
til samfundsmæssige prioriteringer, herunder kvalitet, fødevaresikkerhed, miljø, ern
æ-
ring og økologi.
Lovens eksisterende regler for tilskud til markedsføringsaktivitete r, herunder lancering
ved brug af massemedier udført af brancheorganisationer er blevet strammet op således,
at der kun kan ydes tilskud til brancheorganisationers medvirken i kampagner, hvis der
er særlige samfundsmæssige hensyn, der kan begrunde disse ti
lskud.
I de få tilfælde, hvor kampagnerne er kollektiv generisk markedsføring, kan innovati-
onslovens tilskud suppleres med andre offentlige midler herunder midler fra landbrugets
og gartneriets fondsmidler.