Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Kontor:Â Â Â Â Â Â Â Â Regional sundhed J.nr.:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 2003-12140-54 Fil-navn:Â Â Â Â Â Â Dokument 3
|
"Hvornår vil retspsykiatriske patienter kunne omfattes af reglerne om tvungen opfølgning og hvor mange retspsykiatriske patienter ville det i givet fald kunne dreje sig om?"
Jeg har til brug for min besvarelse indhentet et bidrag fra justitsministeren, som anfører følgende:
â€Det er hensigten med lovforslaget, at retspsykiatriske patienter skal omfattes af de foreslÃ¥ede regler om tvungen opfølgning.
Det fremgår af psykiatrilovens § 42, at justitsministeren fastsætter regler om, i hvilket omfang loven finder anvendelse på personer, der opholder sig på en psykiatrisk afdeling i henhold til en retsafgørelse, som er truffet i strafferetsplejens former. I de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 11, er det om justitsministerens udmøntning af bemyndigelsesbestemmelsen i forhold til reglerne om tvungen opfølgning anført, at:
â€Justitsministeren vil udmønte bemyndigelsesbestemmelsen sÃ¥ledes, at disse personer, dvs. personer der opholder sig pÃ¥ en psykiatrisk afdeling i henhold til en retsafgørelse, kan blive omfattet af reglerne om tvungen opfølgning efter udskrivning i § 13 d, idet der for denne personkreds dog ikke stilles krav om, at betingelsen i § 13 d, stk. 1, nr. 2 og 3, skal være opfyldt.
Det forudsættes dog, at reglerne om tvungen opfølgning ikke kommer til at omfatte personer, der er indlagt på psykiatrisk afdeling i henhold til en retsafgørelse, der er truffet i medfør af retsplejelovens § 765, § 777 eller § 809, stk. 2 (såkaldt varetægtssurrogat m.v.). Sådan indlæggelse sker typisk for at sikre den pågældendes tilstedeværelse under helbredsmæssigt gunstige forhold og i et på forhånd fastsat tidsrum. Indlæggelsen af disse personer skal derfor tilgodese andre forhold end de rent behandlingsmæssige hensyn, som reglerne om tvungen opfølgning er begrundet i.
For sÃ¥ vidt angÃ¥r personer, der er indlagt pÃ¥ psykiatrisk afdeling i henhold til en afgørelse efter straffelovens § 68 eller § 69, forudsættes det i forbindelse med overlægens konkrete beslutning om tvungen opfølgning endvidere, at den tvungne opfølgning ikke træder i stedet for fortsat indlæggelse eller genindlæggelse i henhold til dommen, hvis sÃ¥dan indlæggelse eller genindlæggelse er begrundet i hensynet til retssikkerheden og formÃ¥let med foranstaltningen, herunder at forebygge at den pÃ¥gældende begÃ¥r ny kriminalitet.â€
Retspsykiatriske patienter skal med disse modifikationer kunne undergives tvungen opfølgning efter udskrivning i samme omfang som patienter, der ikke er indlagt i henhold til en retsafgørelse. â€
Jeg kan henholde mig til justitsministerens besvarelse. Da det således alene er hensigten, at retspsykiatriske patienter skal kunne undergives tvungen opfølgning i samme omfang som patienter, der ikke er indlagt i henhold til en retsafgørelse, vurderer Indenrigs- og Sundhedsministeriet, at det samlede antal patienter, dvs. retlige og ikke-retlige patienter, som vil blive omfattet af ordningen, vil være op imod 100 patienter om året. Det skal herved bl.a. erindres, at kun retlige patienter, der er indlagt, vil kunne omfattes af tvungen opfølgning efter udskrivning. Hertil kommer, at der som for andre psykiatriske patienter skal være en begrundet frygt og nærliggende risiko for, at de efter udskrivning vil ophøre med at følge den behandling, der er nødvendig for deres helbred. Det skal endvidere erindres, at der skal være erfaring for, at det ikke ved hjælp af en udskrivningsaftale eller koordinationsplan har været muligt at fastholde de retlige patienter, der kan omfattes af ordningen, i den nødvendige behandling, idet patienten i mindst ét tilfælde skal have undladt at følge den behandling, der er anført i en udskrivningsaftale eller koordinationsplan, for at kunne omfattes af ordningen.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at jeg agter at lade tvungen opfølgning for retspsykiatriske patienter indgå som særskilt fokusområde i forbindelse med den lovovervågning, som vil blive iværksat med henblik på en evaluering af reglerne om tvungen opfølgning. En redegørelse herom vil blive sendt til Folketingets Sundhedsudvalg og Tilsynet i henhold til grundlovens § 71.
Jeg kan endvidere henvise til besvarelsen af spørgsmål 8.