ØKONOMI- OG

ERHVERVSMINISTEREN

 

 

 

 

 

 

9. maj 2006

 

ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET

Slotsholmsgade 10-12

1216 København K

 

Tlf.  33 92 33 50

Fax 33 12 37 78

[email protected]

www.oem.dk

 

 

 


 

 

 

 

Besvarelse af spørgsmål 3 (L 135) stillet af Erhvervsudvalget den 25. april 2006.

 

Spørgsmål 3:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 24. april 2006 fra Søfartens Ledere, jf. L 135 – bilag 4.

 

Svar:

Søfartens Ledere har i sin henvendelse af 24. april 2006 til Folketingets Erhvervsudvalg om lovforslaget om promillegrænser til søs udtrykt støtte til forslaget om at indføre faste promillegrænser til søs, idet man dog har ytret ønske om, at promillegrænsen for erhvervssejlads fastsættes til 0,50.

 

Jeg har i dag stillet et ændringsforslag til lovforslaget om promillegrænser til søs, hvorefter promillegrænsen for erhvervssejlads – ligesom foreslået for sejlads med de største og de hurtigste fritidsfartøjer – fastsættes til netop 0,50. Der henvises i øvrigt til min besvarelse af spørgsmål 1 (L 135) til udvalget herom.

 

Søfartens Ledere har i sin henvendelse endvidere problematiseret håndhævelsen af de kommende regler, herunder i relation til udenlandske skibe i dansk farvand.

 

Håndhævelsen af forbuddet mod spiritussejlads foretages i dag af politiet som en strafferetlig efterforskning efter reglerne i retsplejeloven. Dette indebærer, at politiet kun har kunnet foretage spirituskontrol, når man har haft en konkret mistanke om overtrædelser.

 

Med lovforslaget får politiet som noget nyt mulighed for at lave stikprøvekontrol vedrørende bestemmelserne om spiritussejlads. Når de nye regler er trådt i kraft, vil politiet lave nogle enkelte målrettede aktioner for at vurdere behovet for den videre indsats på dette område. Indsatsen vil selvsagt skulle prioriteres i forhold til ressourcer og behovet for kontrol.

 

Særligt for så vidt angår mulighederne for at kontrollere udenlandske skibe bemærkes, at dette spørgsmål også kan rejses i forhold til de gældende bestemmelser om spiritussejlads. Lovforslaget medfører ikke ændringer i mulighederne for at håndhæve reglerne over for udenlandske skibe.

 

Efter international ret kan Danmark ikke foretage stikprøvekontrol på udenlandske skibe, som sejler i transit igennem vore farvande. Det betyder, at danske myndigheder ikke kan afbryde et udenlandsk skibs passage gennem Storebælt og Øresund for at tage spiritusprøver, hvis skibet ellers ”opfører sig normalt”. Hvis sejladsen konkret har givet anledning til fare eller forstyrrelse af ordenen, kan skibet derimod standses, og der kan tages spiritusprøver samt ske retsforfølgning af den pågældende.

 

I de indre danske farvande, f.eks. havne og fjorde, kan Danmark både fastsætte regler og håndhæve dem overfor udenlandske skibe.

 

Jeg kan afslutningsvis tilføje, at Danmark i december 2005 sammen med Tyskland og en række andre lande har stillet forslag om, at IMO skal fastsætte obligatoriske regler om spiritussejlads. Forslaget skal behandles indledningsvis i maj i år, og jeg forventer, at første skridt til internationale, bindende regler om spiritussejlads vil blive taget der.