Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk [email protected] Erhvervsudvalget MINISTEREN 8. december 2005 Erhvervsudvalget  har  med  brev  af  8.  december  2005  anmodet  om  min  besvarelse  af  følge nde  af spørgsmål: Ad L 13 spørgsmål 22: ” Vil den aggressive markedsføring, som virksomheden Mund - og fodmalernes forlag benytter sig af, være ulovligt efter udkastet til den nye markedsføringslov?” Svar: L 13 indeholder som den nuværende markedsføringslov et forbud mod at markedsføre sig på en måde som er vildledende, urigtig eller urimelig mangelfuld. Ved afgøre lsen af, om der foreligger en vildle- dende markedsføring, skal der foretages en vurdering af det konkrete markedsføringsmateriale, heru  n- der en vurdering af det samlede indtryk, som forbrugeren bibringes, når vedkommende ser markedsf ø- ringen. I denne vurdering indgår ikke blot spørgsmålet, om hvilke oplysninger der gives eller ikke g   i- ves i reklamen, men også den måde, hvorpå oplysninger fremgår. Det kan være spørgsmål om den gr a- fiske opsætning, og om hvor fremtrædende en placering, oplysningerne har i reklamen . Et eksempel på en vildledende markedsføring kan være, at en virksomhed fremstiller sig selv som en velgørende  forening  eller  skaber  det  indtryk,  at  overskuddet  ved  et  salg  går  til  velgørende  fo   rmål, mens der i virkeligheden er tale om en helt almindelig kommerciel virksomhed, hvor indtjeningen til- falder virksomhedens ejere. Det er Forbrugerombudsmanden og i sidste instans domstolene, som foretager vurderingen af et kon- kret markedsføringstiltag og træffer den endelige afgørelse om, hvorvidt vildlednings forbudet er over- trådt. Selv om et markedsføringstiltag ikke kan betegnes som vildledende og dermed i strid med det strafb e- lagte forbud, kan markedsføringen bl.a. på grund af sin form være i strid med lovens generalklausul om god skik og vil kunne forbydes. Det er også her Forbrugerombudsmanden og i sidste instans domstolene, der træffer den endelige a   f- gørelse. I øvrigt kan den enkelte forbruger, udover at rette henvendelse til Forbrugerombudsmanden, også for  e- tage anmeldelse til politiet angående overtræd   else af markedsføringslovens regler om vildledning. Lars Barfoed               /Malene Linderoth