Folketingets Uddannelsesudvalg
I forbindelse med behandlingen af (L 114) Forslag til Lov om uddannelsen til professionsbachelor som pædagog har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 7. februar 2006 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 3:
â€Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 6. februar 2006 fra Foreningen af Naturfagslærere ved Pædagogseminarierne, jf. L 114 - bilag 6.â€
Svar:
Den nugældende pædagoguddannelse indeholder 11 fag, som har et omfang fra 5 til 26 ECTS-point, svarende til mellem 1/12 og ½ årsværk. Naturfag udgør 5 ECTS-point, svarende til 1/12 årsværk. Uddannelsen rummer altså mange fag, hvoraf en del er meget små, hvilket indebærer, at den færdiguddannede pædagog har meget bred, men til tider også sparsom viden i disse fag.
For at ruste fremtidens pædagoger til et pædagogisk arbejdsmarked med stadig stigende kompleksitet, har jeg med lovforslaget ønsket at styrke pædagogens specifikke kompetencer på en række områder, herunder naturfag, ved at indføre linjefag og specialiseringer i tre forskellige brugerområder. Dette kan kun gennemføres ved en reduktion i de obligatoriske fag.
Indførelse af linjefag og specialiseringer medfører som nævnt, at ikke alle pædagoger får specifikke kompetencer inden for det naturfaglige område. Det er kommunernes opgave at sikre, at der vil være tilstrækkelig naturfaglig ekspertise i den enkelte institution til at varetage området i forhold til de pædagogiske læreplaner. Endelig vil det, som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, blive muligt at efteruddanne pædagoger inden for det naturfaglige område ved gennemførelse af linjefaget som led i de pædagogiske diplomuddannelser.
Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.
Bertel Haarder