Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf. 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk 27. februar 2006 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L 114) Forslag til Lov om uddannel- sen til professionsbachelor som pædagog har Folketingets Uddannelses- udvalg i brev af 21. februar 2006 stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 29: ”Kan der tænkes en anden model for det nuværende praktikforløb, f.eks. en model hvor det samlede praktikforløb afkortes med mere teoretisk læring, og hvor resterende praktikforløb i højere grad målrettes afgangs- prøvens specialeskrivning?” Svar: En afkortning af uddannelsens praktik, ændringer i praktikforløbet eller en øget andel af ulønnet praktik har økonomiske konsekvenser for sta- ten, som jeg ikke mener står i rimeligt forhold til fordelene ved sådanne ændringer.     Det er et væsentligt element i lovforslaget, at den studerendes uddannel- sesmæssige udbytte af praktikuddannelsen styrkes ved bl.a. indførelse af en praktikuddannelsesplan og præcisering af kravene til praktikuddannel- sens forberedelse, gennemførelse og efterbehandling.   Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder