Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
27. februar 2006
Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
I forbindelse med behandlingen af (L 114) Forslag til Lov om uddannel-
sen til professionsbachelor som pædagog har Folketingets Uddannelses-
udvalg i brev af 21. februar 2006 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 29:
Kan der tænkes en anden model for det nuværende praktikforløb, f.eks.
en model hvor det samlede praktikforløb afkortes med mere teoretisk
læring, og hvor resterende praktikforløb i højere grad målrettes afgangs-
prøvens specialeskrivning?
Svar:
En afkortning af uddannelsens praktik, ændringer i praktikforløbet eller
en øget andel af ulønnet praktik har økonomiske konsekvenser for sta-
ten, som jeg ikke mener står i rimeligt forhold til fordelene ved sådanne
ændringer.
Det er et væsentligt element i lovforslaget, at den studerendes uddannel-
sesmæssige udbytte af praktikuddannelsen styrkes ved bl.a. indførelse af
en praktikuddannelsesplan og præcisering af kravene til praktikuddannel-
sens forberedelse, gennemførelse og efterbehandling.
Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder