Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf. 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk 27. februar 2006 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L 114) Forslag til Lov om uddannel- sen til professionsbachelor som pædagog har Folketingets Uddannelses- udvalg i brev af 9. august 2006 stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 12: ”Hvordan vil ministeren sikre, at der ikke sker en skævvridning mellem de valg, som de studerende foretager om specialisering under deres ud- dannelse og den specialisering, der er behov for på det pædagogiske ar- bejdsmarked?” Svar: Samtidig med at specialiseringen skal kvalificere den studerende til at kunne anvende specialviden, teori og metoder i et specielt område, skal der lægges vægt på, at indholdet i specialiseringen skal fungere eksempla- risk, så anvendte metoder efterfølgende kan bruges til at sætte sig ind i andre brugergruppers særlige karakteristika og behov. Den foreslåede specialisering tilsigter således generelt at styrke den stu- derendes kompetence til at udøve den pædagogiske profession ud fra forskellige brugergruppers behov uafhængigt af løbende ændringer i in- stitutionsstruktur og forandringer på det pædagogiske arbejdsmarked. Lovforslaget indeholder endvidere en hjemmel til i en kommende be- kendtgørelse at fastsætte regler for den studerendes valg af specialisering. Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder