J.nr. 3034-0126
Den 3. februar 2006
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr.
3 (L 112) stillet af Folke-
tingets Miljø - og Planlægningsu dvalg
Spørgsmål
3
Ministeren bedes redegøre for lovforslagets rel ation til flagstatsprincippet,
som rejst i høringssv aret fra Søfartsstyrelsen.
Svar
Flagstatsprincippet indebærer, at hvis Danmark er flagstat, er det som u d-
gangspunkt den danske lovgivning, der finder anvendelse for danske skibe,
uanset hvor i verden de befinder sig. Sigtet hermed er blandt andet
at modvirke, at danske skibe samt besætninger udsættes for vilkårlig be-
handling, når skibet befinder sig indenfor andre landes farvandsområder
eller i fremmede havne.
Dette ændrer dog ikke ved, at også lande indenfor hvis område et skib be-
finder sig, kan have en legitim interesse i at regulere forhold i forbindelse
med skibet og at skibet således også reguleres af anden national lovgiv-
ning end flagstatens. Dette er eksempelvis tilfældet med den såkaldte hav-
nestatskontrol, hvor havnestaterne foretager kontrol af, at de internationale
regler om sikkerhedsmæssige og forureningsf orebyggende forhold om bord
på skibene er overholdt.
Den gældende internationale søfartslovgivning bygger således i udgang s-
punktet på flagstatsprincippet, men der er ikke tale om et ubrydeligt princip.
Baselkonventionen (og dermed Transportforordningen) omfatter også skibe
som affald. På Baselkonventionens 7. partskonference blev det således
slået fast, at et skib, selvom det er karakteriseret som skib i henhold til an-
dre internationale regler, godt kan være affald og dermed omfattet af Basel-
konventionen.
Modsat flagstatsprincippet benytter Baselkonventionen det normale regule-
ringsprincip at affald reguleres af det lands regler, hvori affaldet befinder
sig ved eksporten.