J.nr. 3034-0126 Den 3. februar 2006 Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 3 (L 112) stillet af Folke- tingets Miljø  - og Planlægningsu   dvalg Spørgsmål 3 Ministeren bedes redegøre for lovforslagets rel ation til flagstatsprincippet, som rejst i høringssv aret fra Søfartsstyrelsen. Svar Flagstatsprincippet indebærer, at hvis Danmark er flagstat, er det som u d- gangspunkt den danske lovgivning, der finder anvendelse for danske skibe, uanset hvor i verden de befinder sig. Sigtet hermed er blandt andet at modvirke, at danske skibe samt besætninger  udsættes for vilkårlig be- handling, når skibet befinder sig indenfor andre landes farvandsområder eller i fremmede havne. Dette ændrer dog ikke ved, at  også lande indenfor hvis område et skib be- finder sig, kan have en legitim interesse i at regulere forhold i forbindelse med skibet – og at skibet således også reguleres af anden national lovgiv- ning end flagstatens. Dette er eksempelvis tilfældet med  den såkaldte hav- nestatskontrol, hvor havnestaterne foretager kontrol af, at de internationale regler om sikkerhedsmæssige og forureningsf orebyggende forhold om bord på skibene er overholdt. Den gældende internationale søfartslovgivning bygger således i udgang  s- punktet på flagstatsprincippet, men der er ikke tale om et ubrydeligt princip. Baselkonventionen (og dermed Transportforordningen) omfatter også skibe som affald. På Baselkonventionens 7. partskonference blev det således slået fast, at et skib, selvom det er karakteriseret som skib i henhold til an- dre internationale regler, godt kan være  affald og dermed omfattet af Basel- konventionen. Modsat flagstatsprincippet benytter Baselkonventionen det normale ”regule- ringsprincip” – at affald reguleres af det lands regler, hvori affaldet befinder sig ved eksporten.
2 Danmark har således en forpligtelse til at sikre, at et skib beliggende i dansk havn ikke eksporteres til skrotning uden overholdelse af Baselkonventio- nens regler. Dette er også tilfældet, selvom skibet ikke er dansk flaget, og den eneste tilknytning, skibet egentlig har til Danmark, er, at skibet er anlø- bet en dansk havn og er blevet solgt til skrot her.