J.nr. 3034-0126
Den 3. februar 2006
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1 (L 112) stillet af Folk
e-
tingets Miljø - og Planlægningsu dvalg
Spørgsmål 1
Ministeren bedes kommentere høringssv aret fra KL, hvori de efterlyser en
regel om omvendt bevisbyrde, samt bemærkningen fra Miljøstyrelsen om, at
Justitsministeriet fandt den valgte løsning retssikkerhedsmæssig vele gnet?
Svar
I udgangspunktet har offentlige myndigheder i henhold til forvaltningsloven
en pligt til at indhente alle relevante og nødvendige oplysninger til brug for
belysningen af alle aspekter i en sag, hvori der skal træffes afgørelse. Det
betyder populært, at de offentlige myndigheder skal søge alle sagens fakta
afdækket, og at der er bevis for den afg ø relse, myndigheden i sidste ende
træ fer.
Ud fra et retssikkerhedssynspunkt må pålæggelse af en omvendt bevisbyr-
de anses som en temmelig bebyrdende foranstaltning overfor privatperso-
ner eller private virksomheder. Anvendelse af en omvendt bevisbyrde inde-
bærer , at alle relevante og nødvendige forhold i en sag, hvori den offentlige
myndighed skal træffe afgørelse, i stedet skal fremføres af den private pe r-
son eller virksomhed under strafansvar. Det vil ligeledes være den private
person eller virksomhed, der i dette tilfælde bærer risikoen for, at der er ti l-
strækkelig dokumentation i sagen, når den offentlige myndighed træffer
afgørelse.
Anvendelse af en regel om omvendt bevisbyrde f.eks. i en sag om klassifi-
cering af skibe som affald, ville betyde, at skibets ejer ville blive forpligtet til
at overbevise myndigheden om, at skibet fortsat skal fungere som skib i
drift. Hvis ikke ejeren kan overbevise myndighederne om, at skibet skal for-
blive i drift, vil skibet allerede derfor være at anse som affald. En privat per-
son/virksomhed ville således risikere, at dennes nyerhvervede gamle færge
ville blive klassificeret som affald allerede fordi, at købet var sket uden at
ejeren havde helt konkrete planer om drift.
I lovforslaget er det derfor forsøgt, at afbalancere my ndighedernes behov
for oplysninger, herunder incitamentet for en skibsejers medvirken ved sa-
gens oplysning overfor det forhold, at myndighederne i de fleste tilfælde har