Spørgsmål 21
â€Vil Udenrigsministeren redegøre for forskellene i EU's ratifikationsprocedure for hhv. Bulgarien og Rumænien, jf. tiltrædelsesaktens art. 39, samt baggrunden for forskellene?.â€
Ratifikationsproceduren er ens for Bulgarien og Rumænien. Såfremt de nuværende medlemsstater samt Bulgarien og Rumænien senest den 31. december 2006 har afsluttet deres ratifikationsprocedurer og deponeret ratifikationsinstrumenterne, træder traktaten i kraft den 1. januar 2007.
Rådet kan ved en afgørelse om begge tiltrædende stater i medfør af artikel 39 i tiltrædelsestraktaten uanset deponering af alle nødvendige ratifikationsinstrumenter vedtage, at tiltrædelsestraktaten først træder i kraft den 1. januar 2008.
I afsnittet â€Generelle og specifikke undtagelser (aktens art. 39)â€, side 32-33, i Udenrigsministeriets â€Redegørelse for indholdet af tiltrædelseskompleksetâ€, der indgÃ¥r som bilag til forslaget til Lov om Den Europæiske Unions udvidelse med Bulgarien og Rumænien, redegøres for beslutningsprocedurerne i forbindelse med en eventuel udsættelse af tiltrædelsestidspunktet med ét Ã¥r.
Aktens art. 39 fastslÃ¥r, at hvis det pÃ¥ grundlag af Kommissionens løbende overvÃ¥gning af de tilsagn, som Bulgarien og Rumænien har givet i forbindelse med tiltrædelsesforhandlingerne, og navnlig Kommissionens overvÃ¥gningsrapporter herom, stÃ¥r klart, at forberedelserne til at overtage og gennemføre gældende fællesskabsret i Bulgarien eller Rumænien befinder sig pÃ¥ et sÃ¥dant stadium, at der er alvorlige farer for, at enten Bulgarien eller Rumænien pÃ¥ en række vigtige omrÃ¥der vil være Ã¥benlyst uforberedt til at opfylde kravene til medlemskab pÃ¥ tiltrædelsesdatoen den 1. januar 2007, kan RÃ¥det med enstemmighed pÃ¥ grundlag af en henstilling fra Kommissionen beslutte, at datoen for den pÃ¥gældende stats tiltrædelse udskydes ét Ã¥r til den 1. januar 2008. Ydermere kan RÃ¥det med kvalificeret flertal pÃ¥ grundlag af en henstilling fra Kommissionen træffe ovennævnte afgørelse om udskydelse for Rumænien, hvis der konstateres alvorlige mangler i Rumæniens opfyldelse af et eller flere af de tilsagn og krav, der er anført i bilag IX, punkt I. RÃ¥det kan tillige med forbehold af art. 37 med kvalificeret flertal pÃ¥ grundlag af en henstilling fra Kommissionen, og efter at der i efterÃ¥ret 2005 er foretaget en detaljeret vurdering af Rumæniens fremskridt inden for konkurrencepolitik, træffe ovennævnte afgørelse om udskydelse med hensyn til Rumænien, hvis der konstateres alvorlige mangler i Rumæniens opfyldelse af forpligtelserne i Europaaftalen (EFT L 357 af 31.12.1994, s.2) eller et eller flere af de tilsagn og krav, der er anført i bilag IX, punkt II.â€
Bilag IX vedrører specifikke forpligtelser, som Rumænien har indgået, og krav, som Rumænien har accepteret ved afslutningen af tiltrædelsesforhandlingerne inden for særligt områderne retlige og indre anliggender samt konkurrencepolitik.
Forskellene i beslutningsprocedurer i forhold til Bulgarien og Rumænien afspejler både forskelle i de to landes forberedelsesniveau ved forhandlingsafslutningen, og at forhandlingerne om de enkelte kapitler ikke foregik parallelt. Ved afslutningen af forhandlingerne med Rumænien om kapitlet vedrørende retlige og indre anliggender, der blev lukket betydeligt senere end med Bulgarien, stod det således klart, at der var en række specifikke, væsentlige udeståender, som måtte løses før tiltrædelse. Derfor var der enighed om at anvende den skærpede beslutningsprocedure baseret på kvalificeret flertal i forhold til disse særskilte spørgsmål.
Afslutningsvis bemærkes, at det er helt normalt og en del af forhandlingsprocessen, at der for en tidsbegrænset periode fastlægges visse særlige vilkår, krav og betingelser i forbindelse med det enkelte kandidatlands tiltrædelse af EU.