Ændringsforslag til L 98 [indføjelse af undtagelse for  unge under 15 år   eller unge omfattet af undervisningspligten] Til § 1 1) I nr. 2 indsættes efter   § 5 a , stk. 5 : ”Stk. 6.  Forbuddet mod forskelsbehandling på grund af alder med hensyn til ansættelse   , lønvilkår og afskedigelse finder ikke anvendelse for unge under 15 år , hvis ansættelse ikke er reguleret af en kollektiv overenskomst.” Bemærkninger til § 5a, stk. 6 Efter fremsættelsen er B  eskæftigelsesministeriet blevet kontaktet af Danske Mediers A  rbejdsgivere, der har gjort opmærksom på, at lovforslaget ikke tager højde for ansættelsesvilkårene for gruppen af lønmodtagere på 13 og 14 år    for hvem der ikke indgås kollektive overenskomster    Regeringen mener ikke, at lovgivningen bør forudsætte    overenskomstdækning /unge omfattet af undervisningspligten: Arbejdsmiljøretligt behandles unge under 15 år som en selvstændig gruppe, idet udgangspunktet er, at unge under 15 år   / unge omfattet af undervisningspligten ikke må beskæftiges ved ar   bejde jf. lovens kapitel 10. I samme kapitel gives beskæftigelsesministeren mulighed for at fastsætte regler om, at unge, der er fyldt 13 år, kan have lettere arbejde inden for nærmere afgrænsede områder. Sådanne regler findes i kapitel 5 i bekendtgørelse  om unges arbejde. Bekendtgørels en fastsætter   særlige begrænsninger for arbejdstid ligesom der er udarbejdet en positivliste over arbejde for den berørte gruppe  (se bekendtgørelsens bilag 4). Som eksempel på arbejde de unge må   udføre nævnes udbringning af a bogopsætning på biblioteker   . Af bekendtgørelsen fremgår det endvidere, at a  rbejdsgiveren er forpligtet til at gøre  de unges forældre eller værge bekendt med beskæftigelsen. R  ammerne for beskæftigelsen af unge under 15 år    er altså relativt intenst  reguleret, her tænkes ikke mindst på forpligtelsen til at orientere forældre eller værge om beskæftigelsen. Arbejdsretten har i en dom af 18. januar 1988 (Sag 87.418) behandlet spørgsmålet om  , hvorvidt der kan kræves ove  renskomst for unge på 13 -14 år . Sag en vedrørte Aalborg Stiftstidende og spørgsmålet om hvorvidt de   var forpligtet til at indgå overenskomst for  bladbude på  mellem 13 og 14 år : Arbejdsretten udtalte: ”det omhandlede arbejde, der udføres i de unges fritid, er af så b    egrænset omfang, at det vanskeligt kan anses for erhvervsarbejde i traditionel forstand”, og ”selv om de unges arbejdsfor  hold delvis er reguleret, kan indgåelse af en overenskomst vel have visse fordele, men betyder samtidig, at de unge bliver omfattet af det fagretlige system, som kun i ringe omfang passer til deres arbejdsretlige status og kan føre til at de bliver indblandet i arbejdskampe, hvilket ikke kan antages at være i ove  rensstemmelse med så unge menneskers tarv.” og Det må derfor i hvert fald kræves, at der fra    børn enes forældres side foreligger et udbredt ønske herom. I det foreliggende tilfælde er der varslet strejke for at opnå overenskomst for Aalborg Stiftstidendens bladbude begrænset til Aalborg Kommune, og kun en mindre del af
disse er organiseret i fagforeningen. Arbejdsretten finder det derfor ikke godtgjort, at der er den fornødne faglige interesse i konfli kten.”   Regeringen deler Arbejdsrettens synspunkt om, at det fagretlige system kun i ringe omfang passer til de unges arbejdsretslige status, og at det ikke kan antages at være i overensstemmelse med de unge menneskers tarv. Af beskæftigelsesdirektivets   artikel 6, stk. 1, litra a, fremgår det,  at der kan tilvejebringes særlige vilkår for beskæftigelse for unge, herunder betingelser vedrørende aflønning og af skedigelse, for at fremme deres erhvervsmæssige integration, hvis dette er objektivt og rimeligt begrundet indenfor rammerne af national ret. Begrundelsen for forslaget om, at unge under 15 år  fortsat skal kunne aflønnes, ansættes og afskediges med henvisn   ing til deres alder, er, at unges erhvervsmæs  sige integration herved støttes, da de får   mulighed for at få arbejdserfaring . Af de anførte grunde er det i den sammenhæng uhensigtsmæssigt at kræve overenskomstdækning som for de over 15 årige .På den baggrund er det regeringens opfattelse, at dette ændrings  forslag er objektivt og rimeligt begrundet i legitime formål i dansk ret, og derfor er i overensstemmelse med artikel 6, stk.  1, litra a. Til § 2 2) Bestemmelsen affattes således: ”Loven træder i    kraft den 1. april 2006 ”.