Det lovforslag, vi behandler i dag, skal ses som en opfølgende justering af den generelle implementering af EU's beskæftigelsesdirektivs forbud mod forskelsbehandling på grund af alder.
Sagen er, at der på en lang række overenskomstområder er indgået kollektive overenskomster, der indeholder bestemmelser om særlig aflønning af unge under 18 år. I den implementeringslovgivning, som Folketinget vedtog i december 2004, er der en bestemmelse, der tillader, at overenskomstparterne opretholder aldersgrænser i overenskomsterne, under forudsætning af at aldersgrænserne er objektivt og rimeligt begrundet i et legitimt formål. Regeringen tilkendegav i bemærkningerne til lovforslaget, at ungarbejderlønningerne efter regeringens opfattelse var objektivt og rimeligt begrundet.
Det har efter det indførte forbud mod forskelsbehandling på grund af alder vist sig at være vanskeligt at håndtere overenskomsternes ungarbejderlønninger. Forskelsbehandlingsloven gør det dels umuligt at annoncere efter ungarbejdere, dels umuligt at foretrække unge under 18 år til de stillinger, hvor de unge efter overenskomsten kan aflønnes lavere.
Resultatet har været, at en arbejdsgiver, selv om der var indgået en overenskomst om ungarbejderlønninger, rent faktisk ikke har kunnet udnytte dens bestemmelser. Det er til skade for både arbejdsgiveren og for de unge.
Regeringen har fremsat det her lovforslag for at rette op på denne situation. Med forslaget kan arbejdsgivere, der er omfattet af en kollektiv overenskomst, der giver arbejdsgiveren ret til at aflønne unge under 18 år med en anden lønsats, fremover lovligt annoncere, ansætte, aflønne og afskedige unge under 18 år i overensstemmelse med overenskomsternes bestemmelser om ungarbejdere. Der er her under førstebehandlingen stillet nogle spørgsmål om dette, som vi naturligvis vil afklare under udvalgsbehandlingen.
Efter at lovforslaget er blevet fremsat, er der over for regeringen rejst endnu en problemstilling om de helt unges løn- og ansættelsesvilkår, nemlig den gruppe af lønmodtagere, der er mellem 13 og 14 år, og som efter arbejdsmiljøloven kun må arbejde på nogle nærmere specificerede områder.
I modsætning til lovforslagets hovedstruktur, der skal værne om overenskomsternes ungarbejderlønninger og den måde, parterne har indrettet sig på, når det gælder ansættelse af unge under 18 år, er der på visse områder alene indgået overenskomster, der finder anvendelse for personer over 18 år. Da lovforslaget forudsætter, at der er indgået en kollektiv overenskomst for unge under 18 år, lovliggør forslaget i sin nuværende form ikke, at arbejdsgiveren kan foretrække, ansætte og aflønne de unge mellem 13 og 14 år, som det har været hidtidig praksis, da disse typisk ikke er overenskomstdækkede. Arbejdsretten har tilbage i 1988 taget stilling til et krav om overenskomst for unge mellem 13 og 14 år. Arbejdsretten udtalte i sagen, der vedrørte et fagforbunds retlige interesse i at kræve overenskomst for 13-14-årige lønmodtagere, bl.a.: Selv om de unges arbejde er delvis reguleret, kan indgåelse af en kollektiv overenskomst vel have visse fordele, men betyder samtidig, at de unge bliver omfattet af det fagretslige system, som kun i ringe omfang passer til deres arbejdsretlige status. Det kan føre til, at de bliver indblandet i arbejdskampe, hvilket ikke kan antages at være i overensstemmelse med så unge menneskers tarv. Jeg er meget enig i Arbejdsrettens vurdering af de helt unges situation på arbejdsmarkedet. Der er tale om en meget begrænset gruppe af mindreårige lønmodtagere, hvis tilknytning til arbejdsmarkedet er yderst begrænset, og som kun kan indgå arbejdsaftaler med forældrenes samtykke. Selvfølgelig skal det være lovligt at ansætte disse helt unge lønmodtagere som bladbude og at aflønne dem med særlige lønsatser, uanset at der ikke er indgået overenskomst. Jeg vil derfor i nær fremtid stille et ændringsforslag til dette lovforslag, som skal tage højde for problemstillingen om de 13-14-årige. Jeg takker for den tilslutning, der har været til lovforslaget, og håber, at vi kan afklare de tekniske spørgsmål under udvalgsarbejdet.