Holbergsgade 6 · 1057 Københav n K · T 3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk
Dato:
30. januar 2006
Kontor:
Lovkontoret
J.nr.:
2005/5009-28
Sagsbeh.:
MMI
Fil-navn:
IU20
Besvarelse af spørgsmål nr. 20 stillet af Folketingets Integrationsudvalg til
ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 20. januar 2006 (L
93).
Spørgsmål:
Forventes stramningerne i forbindelse med indfør elsen af integrationskontrakten,
og dermed udtalelsen på baggrund af kontrakten ved behandlingen af alle ansø g-
ninger om permanent opholdstilladelse at føre til, at der gennemsnitligt sker en se-
nere tildeling af permanent opholdstilladelse og i givet fald i hvilket omfang?
Svar:
Den ved lovforslagets § 2, nr. 1, foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 11,
stk. 9, nr. 2, indebærer, at meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse udover
de allerede gældende betingelser fremover normalt er betinget af, at udlændingen
har gennemført fastlagte aktiviteter i henhold til § 31 a i lov om en aktiv beskæftige l-
sesindsats.
Den foreslåede bestemmelse finder alene anvendelse for udlændin ge, der fra og
med lovens ikrafttræden indgiver ansøgning om opholdstilladelse, og som senere
indgiver ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse. Tidsubegrænset ophold s-
tilladelse kan normalt først meddeles efter syv år, og den foreslåede bestemmelse
vil således først få virkning om ca. syv år.
Formålet med bestemmelsen er, at der over for den enkelte udlænding sendes et
klart signal om, at det danske samfund forventer, at man selv tager ansvar og viser
vilje til at blive integreret, og at det kan have konsekvenser, hvis ikke man aktivt ta-
ger del i samfundslivet.
Det må forventes, at bestemmelsen kan indebære , at færre udlændinge end i dag vil
opnå tidsubegrænset opholdstilladelse allerede efter syv år, fordi meddelelse af tids-
ubegrænset opholdstillad else med forslaget betinges af fortsat aktiv deltagelse i til-
budte aktiveringsforløb og danskundervisning også efter introduktionsprogrammet s