Socialudvalget 2005-06
L 91 Bilag 1
Offentligt
MINISTERIET FOR FAMILIE-OG FORBRUGERANLIGGENDER
FAMILIESTYRELSEN
J.nr.: 79-00001
Sagsbehandler: jewa
Dato: 11. januar 2006
Notatomhøringssvar til L 91om forslag om lov om lønmodtageres ret til fraværaf familiemæssige årsager
Vedlagt indkomne høringssvar vedr. L 91 i alfabetisk rækkefølge efter høringspar-ter.I det følgende er kommenteret de bemærkninger af bet ydning, der i høringssvareneer kommet til lovforslaget. Også kommentarerne er i alfabetisk rækkefølge efter hø-ringsparter:Advokatrådetforeslår, at det t ydeliggøres, at betingelserne i lovens § 1 er alterna-tive og ikke kumulative.Kommentarer:Det er st yrelsens opfattelse, at betingelserne er opstillet på en sådan måde, at de måtolkes som alternative og ikke kumulative.Akademikernes Centralorganisation (AC)bemærker, at høringen er udsendt stortset samtidig med, at lovforslaget er fremsat, og finder at formålet med høringenderfor er en ren formalitet.AC finder det positivt, at alle lønmodtager får ret til fravær i force majeure situati-oner, og at bestemmelserne om ret til fravær samles i én lov.AC finder, at det i lovforslagets bemærkninger yderligere bør tydeliggøres, hvornårlønmodtagere har ret til fravær i force majeure situationer.AC peger endvidere på et behov for en yderligere præcisering af ret til fravær iforbindelse med pasning af nærtstående efter servicelovens § 103 a.AC opfordrer endvidere til, at det sikres, at ret til fravær i force majeure situatio-ner sker uden løntræk for den enkelte lønmodtager.
Stormgade 2-61470 København K
Telefon 33 92 33 02 (10.00 - 14.00)Telefax 39 27 18 89
- 2 -Endelig foreslår AC, at det foreslåede tidspunkt for lovens ikrafttræden rykkesfrem før 1. april.KommentarerHøringssvarene sendes til Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg før Folketingets 1.behandling af lovforslaget. Høringssvarene vil således indgå i Folketingets behand-ling af lovforslaget.Hensigten med forslaget er at indsætte en lovbestemmelse, der implementerer for-ældredirektivets force majeure bestemmelse. Det er ikke hensigten at udbygge for-ældredirektivets bestemmelse om force majeure med yderligere lovgivning. Der erderfor i lovforslagets bemærkninger alene henvist til situationer, der klart falderind under direktivets bestemmelser.Lovforslaget har ikke til hensigt at ændre gældende retstilstand vedrørende fravær,når der er ret til ydelser efter servicelovens § 103 a. Denne fraværsret vil fortsatvære knyttet til betingelserne for retten til ydelser efter servicelovens § 103 a.Spørgsmål om løntræk under fravær bør efter regeringens opfattelse reguleres vedoverenskomstmæssige aftaler.Tidspunktet for lovens ikrafttræden er i lovforslaget sat under hens yn til, at Folke-tinget skal have en rimelig tid til at behandle forslaget.Dansk Arbejdsgiverforening (DA)finder, at det bør fremhæves, at force majeureer et allerede gældende princip i dansk ret.DA finder endvidere, at bestemmelsen i § 5, stk. 3, bør udvides, således at lovensforce majeure bestemmelse viger både for kollektive aftaler, der giver tilsvarenderettigheder som direktivet, og kollektive aftaler, der giver tilsvarende rettighedersom loven.KommentarerDen i lovforslaget indsatte bestemmelse om, at loven viger for kollektive aftaler,der giver tilsvarende rettigheder til direktivet, svarer til den fremgangsmåde, derhidtil har været anvendt ved implementering af direktiver, som samtidig kan væreimplementeret ved kollektive aftaler.
Finanssektorens Arbejdsgivere (FA)bemærker, at force majeure bestemmelsenikke kun, som det fremgår af lovforslagets bemærkninger, er indgået på LO/DA-området og på det offentlige arbejdsmarked. Den er også implementeret på det fi-nansielle arbejdsmarked.FA finder endvidere, at der ved varsling i force majeure situationer kunne stå ”hur-tigst muligt”. Det samme kunne stå, når der søges om plejevederlag ved pasning afdøende.
כו
- 3 -KommentarerFamiliest yrelsen tager FA’s bemærkninger til efterretning. Det er ikke st yrelsensopfattelse, at det er så væsentligt at få præciseret, at varslet skal gives hurtigst mu-ligt, at det anbefales at fremsætte ændringsforslag herom.HKforeslår, at loven giver en beskyttelse mod afskedigelse for lønmodtagere, derefter servicelovens § 29 får ret til dækning af tabt arbejdsfortjeneste ved pasning afet handicappet barn i hjemmet.KommentarerRetten til dækning af tabt arbejdsfortjeneste til et handicappet barn, der passes ihjemmet efter servicelovens § 29, er ikke tidsbegrænset på anden måde end, atydelsen kan gives til barnet er 18 år. På denne baggrund skønnes det ikke hen-sigtsmæssigt, at fravær i forbindelse med denne ydelse er omfattet af ret til fraværfra arbejdet med den konsekvens, at lønmodtageren i hele perioden er beskyttetmod afskedigelse som følge af fraværet.Kristelig Fagbevægelsefinder det positivt, at force majeure bestemmelsen nu im-plementeres ved lov, og at de forskellige fraværsrettigheder af familiemæssige år-sager nu samles i én lov.Kristelig Fagbevægelse finder, at det vil være mere brugervenligt, at der relevantesteder henvises til bestemmelser i lov om social service.Kristelig Fagbevægelse efterl yser endvidere en yderligere uddybning i bemærknin-gerne af, hvornår der er ret til frihed som følge af force majeure bestemmelsen.Endelig kunne Kristelig Fagbevægelse ønske sig en mere præcis beskrivelse af ret-ten til godtgørelse ved afskedigelser i strid med loven.Kommentarer:Det har ikke været intentionen at lovgive om ret til fravær i force majeure situatio-ner ud over, hvad der følger af forældreorlovsdirektivet. Der er derfor i bemærk-ningerne til lovforslaget alene nævnt situationer, som er en umiddelbar følge afforældreorlovsdirektivets bestemmelse.Det har heller ikke har været intentionen med lovforslaget at ændre gældende prak-sis vedrørende udmåling af størrelsen af en eventuel godtgørelse ved uberettiget af-skedigelse.Hvad angår henvisninger til serviceloven bemærkes, at der i lovteksten er undgåetparagrafhenvisninger, da dette ville bet yde, at loven skulle ændres, når der sketeændringer i opbygningen af serviceloven.
KTOønsker, at § 5, stk. 2, slettes, således at lønmodtagere, der afskediges vedfravær som følge af force majeure, efter loven er sikret samme rettigheder som vedandre afskedigelser, der er i strid med loven.
כו
- 4 -Kommentarer§ 5, stk. 2, er indsat i loven efter anbefaling fra Beskæftigelsesministeriets imple-menteringsudvalg, hvori arbejdsmarkedets parter er repræsenteret.
LObemærker, at lovforslagets force majeure bestemmelse ikke omfatter søfarende,og ønsker en præcisering af sømænds ret til godtgørelse.Kommentarer:LO’s bemærkninger vil blive videregivet til Økonomi- og Erhvervsministeriet,hvorunder sømandsloven hører.
כו