Til lovforslag nr. L 9 Folketinget 2005 - 06 Betænkning afgivet af Forsvarsudvalget den   1. december 2005 Betænkning over Forslag til lov om ændring af værnepligtsloven og lov om værnepli gtens opfyldelse ved civilt arbejde (Ændringer som følge af indførelsen af Forsvarets Dag og ændret ressortansvar) [af forsvarsministeren (Søren  Gade)] 1. Ændringsforslag Forsvarsministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget  . 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober 2005 og var til 1. behandling den 13. oktober 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Forsvarsudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Høring Et  udkast  til  lovforslaget  har  inden  fremsættelsen  været  sendt  i  høring,  og  forsvarsministeren oversendte  den  11.  juli  2005  dette  udkast  til  udvalget  (alm.  del  –  bilag  97).  Den  4.  oktober  2005 oversendte forsvarsministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom, jf. L 9  – bilag 1. Skriftlige henvendelser Udvalget  har  i  forbindelse  med  udvalgsarbejdet  modtaget   2  skriftlige  henvendelser  fra  Væ  r- nepligtsrådet . Deputationer Endvidere har Værnepligtsrådet    mundtligt over for udvalget redegjort for sin holdning til lovfors- laget. Spørgsmål Udvalget har stillet 10 spørgsmål til forsvarsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be- svaret.  2  af  udvalgets  spørgsmål  og  forsvarsministerens  svar  herpå  er  optrykt  som  bilag  2  til  b   e- tænkningen  . 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (V, S, DF, KF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af ministe- ren stillede ændringsforslag.
2 Venstres, Socialdemokraternes, Dansk Folkepartis, Det Konservative Folkepartis og Det Radikale Venstres  medlemmer  af  udvalget,  som  også   står  bag   aftale  om  forsvarets  ordning  2005-2009,  har noteret sig, at forsvarsministeren i svaret på  spørgsmål 10 har tilkendegivet følgende efter henve   n- delse fra Værnepligtsr  å det: »Værnepligtsrådet anfører, at værnepligtige ikke bør kunne vælges til Værnepligtsrådet før afslu t- ningen  af  den  grundlæggende  uddannelsesperiode,  idet  de  ellers  vil  blive  afskår   et  fra  at  fortsætte tjenesten i forsvaret på kontrakt efter val gperiodens udløb. Det skal hertil bemærkes, at der kun vil være tale om et meget begrænset antal værnepligtige, hvor dette kan blive en problemstilling. Det vil derfor være muligt i de konkrete   tilfælde at finde en praktisk løsning på pr oblemstillingen, der vil sikre, at medlemmer af Værnepligtsrådet ikke bliver afskåret fra efterfølgende at forrette tjeneste i forsvaret, fordi de indledningsvis ikke har deltaget i en komplet basisuddannelse. [...] Værnepligtsrådet anbefaler, at der etableres en ordning, hvor det undgås, at hele rådet udskiftes på en gang. Forsvarsministeriet er enig i dette ønske, og de af ministeriet udarbejdede retningslinjer vil ikke være en hindring herfor.   […] Værnepligtsrå   det  anfører,  at  de   ønsker  at  bevare  deres   nuværende  navn.  Forsvarsministeriet  har ikke indvendinger imod, at Værnepli  gtsrådet bevarer deres  hidtidige navn. […] Forsvarsministeriet  har  […]    ,  på  baggrund  af  de  fremkomne  bemærkninger  fra  Værnepligtsrådet, til hensigt at gennemføre en evaluering af den skitserede ordning i forbindelse med den årlige ra  p- portering  af  forligsimplementeringen  med  henblik  på  eventuelle  justeringer  af  samarbejdsordni n- gen. Evalueringen vil således blive foretaget i foråret 2007 gældend e for året 2006. « V, S, DF, KF og RV lægger vægt på, at Værnepligtsrådet skal fungere tilfredsstillende , og vil der- for følge implementeringen af samarbejdsordningen samt se frem til  evaluering af ordningen. Socialdemokraternes medlemmer af udvalget bemærke  r yderligere: Socialdemokraterne støtter det fremsatte lovforslag i sin helhed, men påpeger samtidig  , at værn  e- pligten burde være suspenderet og forsvaret opbygget med fastansat og kontraktansat personel, på samme måde som det er tilfældet i de vesteuropæis ke NATO-lande, hvor Tyskland og Norge sam- men med Danmark er de eneste, der opretholder værnepligten. Socialdemokraterne er af den opfa  t- telse, at tidligere kontraktansatte soldater er mere veluddannede og har mere erfaring, og dermed er de langt bedre kvalificerede til at indgå i totalforsvaret. At bevare værnepligten for at styrke rekru   t- teringen må anses for at være en meget dyr rekrutteringsmetode. Det viser sig da også, at antallet af frivillige værnepligtige er temmelig stort. Socialdemokraterne nærer st  ore forventninger til Forsvarets Dag, som også er et socialdemokr a- tisk forslag. Det er vigtigt, at alle unge mennesker får en orientering om det danske forsvar og dets opgaver. Dette emne fylder tilsyneladende ikke meget i samfundsfagsundervisningen i skolen. Unge mænd har pligt til at deltage i Forsvarets Dag, men det, at også unge kvinder i en årgang inv iteres til at deltage, har stor betydning for arbejdet med at sikre flere kvinder i forsvaret. På samme måde vil ligestillingen mellem kvinder og mænd i f  orsvaret blive styrket, hvilket også ville være tilfældet ved et forsvar byggende på fastansat og kontraktansat personel. Det er nødvendigt, at Værnepligtsrådet sikres ordentlige arbejdsvilkår, selv om det er vanskeligt med kun 4 måneders værnepligt. Samti   dig skal der naturligvis være en ordning for militærnægtere, men set i lyset af de mange frivillige værnepligtige kunne der måske anlægges en mere smidig a d- ministrativ praksis over for militærnægtere, som i finanslovforslaget for 2006 anslås at være me llem 400 og 600 på årsbasis. Da militærnægterperioden er nedsat til 4 måneder, medfører det en dyr a d- ministration for relativt korte perioder. Danske Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker yderligere:
3 Dansk Folkeparti støtter det fremsatte  lovforslag i sin helhed, men udtrykker samtidig bekymring over lovens bestemmelser, når det gælder udenlandske mænd og kvinder , som ønsker at gøre væ r- nepligtstjeneste  i  det  danske  forsvar. Udenlandske  mænd  og  kvinder  ,  der  ønsker  at  gøre  værn e- pligtstjeneste  i  Danmark,  skal  udfylde  et  ansøgnings -  og  oplysningsskema  og  herunder  afgive  en erklæring om, at de er indforstået med   , at tjenesten ikke fritager dem for eventuelle tjenesteforplig- telser i deres hjemlande. Dansk Folkeparti ser et sikkerhedsmæssigt problem i dette, idet   man risike- rer tvivlstilfælde  , hvor en udenlandsk værnepligtig vil kunn  e komme i en interessekonflikt mellem det danske militær og militæret i hans eller hendes hjemland. Endelig mener Dansk Folkeparti, at det  kunne  have  været  ønskeligt  med  en  præc isering  af,  at  de  skønn ede  forhøjede   driftsudgifter  på ca. 7 mio. kr.     pr. år  vil kunne indeholdes i Forsvarsministeriets nuværende bevilling flere år frem   . Et  mindretal  i  udvalget  (SF)  indstiller  lovforslaget  til  forkastelse  ved  3.  behandling,  men  vil stemme for det af ministeren stillede ændringsforslag. Lovforslaget  er  en  konsekvens  af  forsvarsforliget,  som  Socialistisk  Folkeparti  ikke  er  med  i,  og Socialistisk Folkeparti kan ikke støtte de i lovforslaget skits erede ændringer. I forbindelse med behandlingen af lovforslaget har Værnepligtsrådet haft foretræde for udvalget. Værnepligtsrådet  p   å pegede  i  den  forbindelse  nogle  relevante  problemer,  som  er  konsekvenser  af den nye værnepligtsordning. Bl.a. svækkes Værnepligtsrådet p å  grund af mindre kontinuitet i rå dets arbejde. Forsvarsministeren argumenterer i sit svar på spørgsmål 10 for, at der skal sikres paralleli- tet i forhold til de værnepligtige i Beredskabskorpset, men Værnepligtsrådet anfører, at der i Bere d- skabskorpset ikke er tilfredshed med den gældende ordning. Selv  om Socialistisk Folkeparti ikke er tilhænger af den militære værnepligt, mener vi, at det er vigtigt,  at  de  værnepligtige  sikres  rimelige  vilkår  for  demokratisk  organisering  og  formulering  af relevante behov. Værnepligtsrådet har samtidig påpeget de problemer, som knytter sig til de forholdsvis mange ef- terkassationer. Det er bl.a. et stort problem, at de efterkasserede i mange tilfælde står i en svær øk o- nomisk og social situation. Socialistisk Folkeparti har noteret sig, at forsvarsministeren i sit svar på spørgsmål 8 har ti  lkendegivet følgende: »Forsvarets  Personeltjeneste  vil  derfor  blive  anmodet  om  i samarbejde  med  de  værnepligtsbr  u- gende myndigheder at gennemføre en undersøgelse af området med henblik på at vurdere, om r e- gelsættet  på  området  bør  ænd res.  Spørgsmålet  om  ændring  af  vi lkårene  for  de  efterkasserede  vil naturligt indgå som en del af denne undersøgel  se.« Socialistisk Folkeparti finder det vigtigt, at forsvarsministeren forpligtes på denne ti lkendegivelse. Et  andet  mindretal  i  udvalget  (EL)  indstiller  lovforslaget  til  forkastelse  ved  3.  behandling.  Min- dretallet vil ved 2. behandling stemme hverken for eller imod det af ministeren stillede ændringsfo  r- slag. Siumut,  Tjóðveldisflokkurin,    Fólkaflokkurin  og   Inuit  Ataqatigiit  var  på  tidspunktet  for   betæn  k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    forsvarsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):
4 Til § 2 1)    Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer: »01. I § 3 a, stk. 1 , udgår »og 10«.« [Konsekvensrettelse] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Ændringen er en konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 6, hvorefter § 10 i lov om vær nepligtens op- fyldelse ved civilt arbejde ophæves.   Gitte Lillelund Bech (V) nfmd.  Jens Hald Madsen (V)   Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V)   Marion Pedersen (V)   Hans Kristian Skibby (DF)   Peter Skaarup (DF) Allan Niebuhr (KF) fmd.  Tom Behnke (KF)   Per Kaalund (S)   Mette Gjerskov (S) Jeppe Kofod (S)   Bjarne Laustsen (S)   Jan Trøjborg  (S)   Morten Helveg Petersen (RV) Holger K. Nielsen (SF)   Frank Aaen (EL) Siumut, Tjóðveldisflokkurin,    Fólkaflokkurin og   Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udval- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Siumut (SIU) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Fólka flokkurin (FF) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
5 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 9 Bilagsnr.    Titel 1 Høringsnotatet samt dertil knyttede høringssvar  , fra forsvarsministe- ren 2 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 3 Forsvarsministerens ændringsforslag til lov  forslaget 4 Godkendt tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 5 Henvendelse af 14. november 2005 fra Værnepligtsrådet vedr   ørende foretræde for udvalge  t 6 Henvendelse af 17. november 2005 fra Værnepligtsrådet Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 9 Spm.nr. Titel 1 Spm. om værnepligtstjeneste, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om økonomiske konsekvenser , til forsvarsministeren, og mini- sterens svar herpå 3 Spm. om ressourcer i forbindelse med Forsvarets Dag, til forsvarsmi- nisteren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om evaluering af Forsvarets Dag, til forsvarsministeren, og mi- nisterens svar herpå 5 Spm. om trænbarhed i forbindelse med Forsvarets Dag, til forsvar  s- ministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om årlig statistik over efterkassationer, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om reaktionsstyrkekontrakt, til forsvarsministeren, og ministe- rens svar herpå 8 Spm. om bedre vilkår for efterkasserede, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 14. november 2005 fra Værnepligtsrådet   , til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 17. november 2005 fra Værnepligtsrådet, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
6 Bilag 2 To af udvalgets spørgsmål til forsvarsministeren og dennes svar herpå Spørgsmålen  e og forsvarsministerens svar herpå  er optrykt efter ønske fra V, S, DF, KF og RV. Spørgsmål nr. 8: Vil  ministeren  medvirke  til  at  sikre  bedre  vilkår  for  efterkasserede,  herunder  en  fastsætte   lse  af procedure herfor, klageadgang samt økonomisk sikring af ef terkasserede, som er uden skyld i efter- kassationen? Svar: Efterkassation af værnepligtige i forsvaret foretages i dag af lokale bedø   mmelseskommissioner på tjenestestederne, jf. Forsvarsministeriets bekendtgørelse om bedømmelses  - og antagelseskommissi- oner samt om overførelse af pe rsonel fra frivillig tjeneste til værnepligtstjeneste  . Efterkassation af værnepligtige i redningsberedskabet samt efterkassation af militærnægtere for etages af sessionen, jf. Indenrigs- og Sundhedsministeriets bekendtgørelse om sess ion og indkaldelse til værnepligtstjen  e- ste mv. Det er Forsvarsministeriets vurdering, at det kan være hensigtsmæssigt fremadrettet at ændre b e- stemmelserne for efterkassation i forsvaret, således at forsvaret følger det nuværende regelgrundlag for  redningsberedskabet  og  militærnægterområdet.  Dette  vil  formodentlig i  højere  grad   sikre,  at erfaringerne fra efterkassationssagerne bruges aktivt til at forbedre egnethedsvurderingerne på Fo r- svarets Dag, idet målet må være i muligt omfang at undgå efterka ssationer. Forsvarets Personeltjeneste vil derfor blive anmodet om i samarbejde med de værnepligtsbruge  n- de myndigheder at gennemføre en undersøgelse af området med henblik på at vurdere, om regelsæ t- tet på området bør ændres. Spørgsmålet om ændring af vilkårene for d e efterkasserede vil naturligt indgå som en del af denne undersøgelse. Spørgsmål nr. 10: Ministeren bedes kommentere henvendelse af 17. november 2005 fra Værnepligtsrådet vedr. æ n- dring af værnepligtsloven, jf. L 9   – bilag 6. Svar: Værnepligtsrådets virke m   v. er fastlagt i Forsvarsministeriets cirkulære om samarbejdsregler i fo  r- svaret, der er udstedt i henhold til lov nr. 244 af 7. juni 1967 om samarbejdsregler i forsvaret. Væ  r- nepligtsrå dets bemærkninger i relation til deres fremtidige virke ses derfor ikke   at have relation til det  fremsatte  lovforslag  til  ændring  af  værn epligtsloven  og  lov  om  værnepligtens  opfyldelse  ved civilt arbejde. På baggrund af ændringerne af værnepligten i forsvaret, herunder den kortere værn epligtslængde, har Forsvarsministeriet fundet behov for at revidere den eksisterende samarbejdsordning på værn   e- pligtsområdet. Hovedformålet hermed har været et ønske om at tilsikre, at de værnepligtige på tj e- nestestederne  oplever,  at  der  umiddelbart  tages  hånd  om  de  eventuelle  problemer,  de  re jser,  og  at disse ikke fortaber sig i en langsommelig proces. Der er derfor behov for i højere grad end tidligere at rette fokus mod det decentrale niveau, og Forsvarsministeriet ser derfor de lokale landstalsmænd som mere centrale aktører i den fremtidige sam arbejdsordning. Der er derfor bl.a. i forhold til tidli- gere indført månedlige møder, hvor landstalsmændene fra de enkelte tjenestesteder mødes med de ansvarlige på værnepligtsområdet. Væ rnepligtsrådets opgave er i denne sammenhæng at virke som
7 sekretariatsfunktion for landstalsmændene og skabe de nødvendige rammer for, at disse kan varet   a- ge  deres  opgave.  Endvidere  har  Forsvarsministeriet  fundet  det  hensigtsmæssigt  så  vidt  muligt  at ensrette samarbejdsordningen for værn  epligtige i forsvaret med redningsberedskabets ordning, hvor man har erfaring med korte indkaldelsesperioder. En forskel på reglerne i forsvaret og beredskab s- korpset ville  i øvrigt   træde frem på Forsvarets Dag og vil   le kunne virke  uforståeligt på de værn e- pligtige. Det er derfor også af betydnin g, at reglerne er så ens som muligt henset til information s- virksomheden på Fo rsvarets Dag. Forsvarsministeriet  har  derfor  udarbejdet  en  række    overordnede  retningslinjer  for  en  revision  af Forsvarsministeriets  cirkulære  om  sama  rbejdsregler  i  forsvaret.  Disse  retningslinjer  har  været    til udtalelse ved bl.a. Værnepligtsrådet   , ligesom jeg på et møde har drøftet sagen med Værnepligtsr å- det. Værnepligtsrådets    væsentligste indvending   har i denne forbindelse væ  ret, at ministeriets forslag vil hindre den fornødne kon tinuitet ved Værnepligtsrådet    som følge af de nye korte indkaldelsesp e- rioder på 4 måneder.   Jeg er enig i behovet for at sikre en vis kontinuitet, hvorfor ministeriets forslag til retningslinjerne for samarbejdsordningen er justeret, så sekretariatsmedlemme r indkaldt til 4 må- neders værnepligtstjeneste kan forlænges med indtil 4 måneder, således at den samlede værnepligt s- tjeneste bliver på  8 må neder. Værnepligtsrådet anfører, at værnepligtige ikke bør kunne vælges til Værnepligtsrådet før afslu t- ningen  af  den  grundlæggende  uddannelsesper  iode,  idet  de  ellers  vil  blive  afskåret  fra  at  fortsætte tjenesten i forsvaret på kontrakt efter valgperiodens udløb. Det skal hertil bemæ rkes, at der kun vil være tale om et meget begrænset antal værnepligt ige, hvor dette kan blive en problemstilling. Det vil derfor være muligt i de konkrete tilfælde at finde en praktisk løsning på problemstilli ngen, der vil sikre, at medlemmer af Værnepligtsrådet ikke bliver afsk   å ret fra efterfølgende at forrette tjeneste i forsvaret, fordi de indledningsvis ikke har deltaget i en komplet basisuddannelse. Værnepligtsrådet  anfører,  at  såfremt  de  værnepligtige  vælges  til  Væ rnepligtsrådet  i  løbet  af  den grundlæggende uddannelsesperiode, opstår der problemer med at erstatte de pågældende som land s- talsmænd. Uddannelsen  af nye landstalsmænd vil, ifølge  Værnepligtsrådet, ikke kunne  gennemf ø- res,  idet  uddannelsen  er  centraliseret  og  gennemføres  i  begyndelsen  af  indkaldelsesp erioden.  Det skal  hertil  anføres,  at  det  normalt  ikke  kun  er  landstalsmanden   ved  de  enkelte  tjenestesteder,  der gives den pågældende uddannelse. Vælges en  given landstalsmand derfor til Værnepligtsrådet, vil der normalt være en række øvrige talsmænd ved det pågældende tjenestested, som vil kunne overt a- ge opgaven som landstalsmand. Værne  pligtsrådet anfører, at der med ministeriets forslag vil kunne vælges medlemmer med kun en  måneds  tjeneste  bag  sig.  Disse  vil  have  ringe  erfaring  med  militær  tjeneste  og  ringe  viden  om forholdene  ved  enhederne.  Det  skal  hertil  anføres,  at  værnepligtige  hid   til  har  kunnet  indtræde  i Værnepligtsrådet  efter  2  måneders  tjeneste.  Der  har  således  også  hidtil  v æ  ret  tale  om  forholdsvis unge værnepligtige, uden at dette har givet anledning til pr  oblemer. Værnepligtsrådet foreslår, at medlemmerne af rådet først skal k unne indtræde i rådet efter afslu   t- ningen  af  den  grundlæggende  basisuddannelse,  samt  at  de  herefter  kan  være  medlemmer  af  Væ r- nepligtsrådet i indtil 12 måneder.   Forsvarsministeriet finder imidlertid, at det er af væsentlig bety  d- ning, at medlemmerne af Værnep  ligtsrådet er værnepligtige   , og at de værnepligtige på tjenestest   e- derne  kan  identificere  sig  med  medlemmerne  af  rådet   og  omvendt.  Det  findes  derfor  af  væ  sentlig betydning,  at  rådets  medlemmer  ikke  fjerner  sig  for  meget  fra  den  basis ,  hvis  interesser  de  skal varetage. Derfor bør forlængelse af værnepligten b egrænses mest muligt. Værnepligtsrådet anbefaler, at den oprindelige anbefaling, som er udarbejdet af Forsvarskomma   n- doen, Hærens Operative Kommando, Søværnets Operative Ko mmando, Flyvertaktisk Kommando, Hærens Konstabel  - og Korporalforening, Centralforeningen for Stampersonel og Værnepligtsrådet, følges.  Forsvarsministeriet skal hertil bemærke, at det vurderes, at denne anbefaling ikke i tilstræ k-
8 keligt omfang tager højde for de ændringer, der er sket på væ rnepligtsområdet som konsekvens af aftalen om forsvarets ordning 2005 – 2009. Værnepligtsrådet anbefaler, at rådet fastsættes til maksimalt 4 medlemmer. Ministeriet overordn e- de retningslinjer betyder, at der fremadrettet vil være tre valgte medlemmer samt   en sagsbehandler. Værnepligtsrådet anbefaler, at der etableres en ordning, hvor det un   dgås, at hele rådet udskiftes på en gang. Forsvarsministeriet er enig i dette ønske, og de af ministeriet udarbejdede retningslinjer vil ikke være en hindring herfor. Vær  nepligtsrådet  anfører,  at  de  værnepligtige  fortsat  bør  være  repræsenteret  af  deres  egen  ua f- hængige organisation og ikke erstattes af et sekretariat, der ikke vil kunne varetage de værnepligt i- ges  interesser.  Det  skal  hertil  bemærkes,  at  det  er  Forsvarsminis  teriets  vurdering,  at  de  udstukne retningslinjer vil tilsikre, at Værnepligtsrådet vil kunne løse deres opgave, idet det skal tages i b e- tragtning,  at  den  ændrede  værnepligt  også  giver  ændrede  vilkår  for  samarbejdsordningen,  og  det derfor er en naturlig konsekvens, at der også sker ændringer for Væ rnepligtsrådets vedkommende. Værnepligtsrådet  anfører,  at  de  ønsker  at  bevare  deres  nuværende  navn. Forsvarsministeriet  har ikke indvendinger imod, at Værnepligtsrådet bevarer d   eres hidtidige navn. Værnepligtsrådet    anfører, at Landstalsmandsudvalget for værnepligtige i B   eredskabskorpset deler Værnepligtsrådets vurdering af, at de skitserede retningslinjer ikke er hensigtsmæssige. Det er imid- lertid  Forsvarsministeriets  vurdering,  at  redningsberedskabets  samarbejdsregler  er  velfungerende, og  at  de  virker  efter  hensigten.  Når  de  nuværende  me   dlemmer  af  samarbejdsorganerne  ikke  deler denne opfattelse, er det ministeriets vurdering, at dette skyldes, at der tidligere har været pr  oblemer med at løse rejste problemer inden f or en overskuelig tidshorisont. Forsvarsministeriet vurderer dog, at den hyppigere mødefrekvens inden for forsvarets område vil medføre, at de fleste problemer kan lø ses inden for en indkaldelsesperiode. Endelig anfører Værnepligtsrådet, at deres uafhængig hed er blevet truet, ligesom antallet af med- lemmer og den økonomiske ramme er reduceret.   Forsvarsministeriet skal hertil anføre, at der som konsekvens af aftale om forsvarets ordning 2005 – 2009 ikke mere uddannes værnepligtige serge n- ter i forsvaret. De faglige interesser for samtlige sergenter i forsvaret varetages derfor fremadrettet af Centralforeningen for Stampersonel. En naturlig konsekvens heraf har været, at de værnepligtige sergenters  repræsentation  i  Værnepligtsrådet,  hvor  de  hidtil  har  været  repr æsenteret  med  4  me  d- lemmer,  er  bragt  til  ophør.  Tilsvarende  er  rådets  budgetter  tilpasset  i  overensstemme  lse  hermed. Forsvarsministeriet har ikke været inddraget i den oprindelige beslutning om, hvorvidt der kan in  d- kaldes  ekstra  medhjælpere  i  forbindelse  me  d  afholdelsen  af  de  månedlige  møder,  men  er  i  øvrigt enig i den trufne beslutning om, at der ikke mere er grundlag for dette. Årsagen er, at de pågælde n- de  arrangementer  nu  gennemføres  hyppigere,  men  samtidig  har  ændret  sig  væsentligt  både  in d- holdsmæssigt,   og hvad angår de ltagerantallet. Forsvarsministeriet vurderer, at de skitserede retningslinjer vil medvirke til, at der etableres en ef- fektiv  og  for  alle  parter  tilfredsstillende  samarbejdsordning,  der  tager  højde  for  de  ændringer  af værnepligten, som aft  alen om forsvarets ordning 2005 – 2009 medfører. Forsvarsministeriet har imidlertid, på baggrund af de fremkomne bemærkninger fra Værnepligt s- rådet, til hensigt at gennemføre en evaluering af den skitserede ordning i forbindelse med den årlige rapportering  af  forligsimplementeringen  med  henblik  på  eventuelle  justeringer  af  samarbejdsor d- ningen. Evalueringen vil således blive foretaget i foråret 2007 gældende for året 2006.