HØRINGSNOTAT 27. september 2005 Forslag til Lov om ændring af værnepligtsloven og lov om værnepligtens opfyldelse ved civilt arbejde har været i høring hos følgende myndigheder og organisationer: Statsministeriet, Finansministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Domstolsstyrelsen, Hovedorganisationen af Officerer i Danmark, Centralforeningen for Stampersonel, Hærens Konstabel- og Korporalforening, Værnepligtsrådet og Landstalsmandsudvalget for Bered- skabskorpsets Menige. Forsvarsministeriet har ikke fundet anledning til at ændre i lovforslaget i videre omfang som følge af de indkomne høringssvar. Høringssvarene fra de enkelte myndigheder og organisatio- ner er vedlagt nærværende notat. Svarene kommenteres nærmere nedenfor. Indenrigs- og Sundhedsministeriet har meddelt, at de ingen bemærkninger har til lovforslaget. Indenrigs- og Sundhedsministeriet har dog til orientering vedlagt et høringssvar fra Statsam- tet Nordjylland, der efterlyser en begrundelse for, at en af direktørerne for de nye statsfor- valtninger ikke fremadrettet kan være formand for Værnepligtsnævnet. Forsvarsministeriet skal hertil bemærke, at ministeriet baggrund af, at ressortansvaret for lovene værnepligtsområdet, det statslige redningsberedskab, sessionsvirksomheden og Mi- litærnægteradministrationen er overgået fra indenrigs- og sundhedsministeren til forsvarsmi- nisteren, har valgt at pege en formand uden for indenrigs- og sundhedsministerens områ- de. Dette skal ses i lyset af, at der fremover ikke vil være værnepligtige eller blive foretaget nogen form for værnepligtsadministration eller tilsvarende inden for indenrigs- og sundheds- ministerens område. Endvidere medfører den kommende kommunalreform, at der skal udpeges en ny formand, idet formanden for tiden er en statsamtmand. Endelig skal det bemærkes, at formanden for Værnepligtsnævnet tidligere har været en landsdommer, hvorfor Forsvarsmini- steriet har fundet det naturligt at pege en dommer som den fremtidige formand. Domstolsstyrelsen har meddelt, at de ingen bemærkninger har til lovforslaget.
Side 2/4 Hovedorganisationen af Officerer i Danmark har meddelt, at de ingen bemærkninger har til lovforslaget. Hærens Konstabel- og Korporalforening anfører, at de forudsætter, at indgåede aftaler om antagelse af kvinder værnepligtslignende vilkår videreføres og foreslår i den forbindelse, at det i lovforslagets bemærkninger præciseres, at kvinder ansættes kontrakt værnepligts- lignende vilkår. Forsvarsministeriet skal hertil bemærke, at det er hensigten, at den nuværende ordning, hvor- efter kvinder har mulighed for at gøre tjeneste værnepligtslignende vilkår, bibeholdes. Hærens Konstabel- og Korporalforening fastslår, at kvindernes deltagelse i Forsvarets Dag ik- ke medføre, at den ”trænbarhedstest”, der hidtil har været gennemført af kvindelige ansø- gere, bortfalder. Hærens Konstabel- og Korporalforening opfordrer desuden til, at det over- vejes at indføre en ”trænbarhedstest” for værnepligtige mænd. Forsvarsministeriet skal hertil bemærke, at kvinder, der ønsker at gøre tjeneste værne- pligtslignende vilkår, hidtil er blevet indkaldt til en særskilt prøve, der også indebar mulighed for en løbetest. Det er imidlertid ikke hensigten at gennemføre testen i forbindelse med kvin- dernes deltagelse i Forsvarets Dag. Løbetesten har været frivillig og kun af vejledende karak- ter med henblik at give kvinderne et indtryk af tjenestens krav og vilkår. Det er forventnin- gen, at deltagelsen i Forsvarets Dag vil give det nødvendige indblik i tjenestens vilkår mv., så- ledes at der ikke er behov for at gennemføre en egentlig løbetest for at formidle vilkårene un- der tjenesten. Endvidere er baggrunden for at invitere kvinder til Forsvarets Dag bl.a. et øn- ske om, at kvinderne fra 1. dag gennemfører det samme forløb som mændene, hvilket dermed også omfatter den samme sessionsafprøvning som mændene. Hensigten hermed er at forbedre kvinders integration i forsvaret ved at vise kvinder og mænd, at tjenesten i forsvaret er fæl- les præmisser. Ministeriet ønsker derfor ikke, at der gennemføres særskilte fysiske test eller lignende af kvinder. Forsvarsministeriet finder endvidere ikke, at der er behov for at indføre en ”trænbarhedstest” af værnepligtige mænd, idet det ikke er vurderingen, at en sådan test vil medføre en væsentlig forbedret sessionsbedømmelse. Forsvarsministeriet vil dog følge områ- det med henblik løbende at vurdere behovet for eventuelle justeringer. Hærens Konstabel- og Korporalforening anfører endvidere, at man med henblik at styrke rekrutteringen gerne medvirker til etablering af en ordning, hvor mænd kan forrette frivillig tjeneste værnepligtslignende vilkår. Forsvarsministeriet skal hertil bemærke, at dette i givet fald vil medføre, at der skabes et sy- stem med forskellige kategorier af værnepligtige, der ikke har ens vilkår. Det er ministeriets vurdering, at dette ikke vil styrke rekrutteringen til forsvaret. Det skal samtidig bemærkes, at værnepligtige, der indgår en aftale om tjeneste værnepligtslignende vilkår, hvor vilkårene beror en aftale med en forhandlingsberettiget personaleorganisation, ikke kan betegnes som værnepligtige.
Side 3/4 Hærens Konstabel- og Korporalforening foreslår, at § 4 i værnepligtsloven skærpes, således at mulighederne for at udelukke værnepligtige fra værnepligtstjeneste forbedres med henblik at afstemme vilkårene for udelukkelse fra værnepligtstjeneste og vilkårene for at blive sikker- hedsgodkendt til fastansættelse i forsvaret. Forsvarsministeriet skal hertil oplyse, at de nuværende regler, hvorefter værnepligtige, der er idømt ubetinget straf af fængsel i mindst 30 dage eller foranstaltninger i henhold til straffelo- vens §§ 68 – 70, kan udelukkes fra værnepligtstjeneste, er indført i 1999 baggrund af ”Rapport om kriminelle værnepligtige i forsvaret”. Rapporten anbefalede, at den daværende udelukkelsesgrænse blev sænket til 30 dage. Rapporten anbefalede imidlertid ikke en fuldstæn- dig ophævelse af udelukkelsesgrænsen, således at alle værnepligtige, som er idømt straf, un- dergives en konkret vurdering med henblik at afgøre, om det pådømte forhold bør føre til udelukkelse fra værnepligtstjeneste. Forudsætningerne i relation til den i 1999 indførte 30 da- ges regel vurderes ikke at være afgørende ændret, når det erindres, at værnepligten primært er begrundet i behovet for at opstille en beredskabs- og totalforsvarsstyrke. Endvidere skal det bemærkes, at værnepligten ikke kun skal ses som et værdifuldt rekrutteringsgrundlag til forsvaret, men også til redningsberedskabet og hjemmeværnet, herunder deres respektive fri- villige elementer. Det vil således være for ensidigt blot at fokusere ansættelse i forsvaret og de krav, der er knyttet hertil, ligesom der også er forskellige krav til sikkerhedsgodkendelse i forsvaret afhængig af ansættelsesforhold, funktion mv. Endelig foreslår Hærens Konstabel- og Korporalforening, at der i værnepligtsloven optages bestemmelser vedrørende hjemsendelse af værnepligtige grund af manglende opfyldelse af de tjenstlige krav, ligesom der ifølge Hærens Konstabel- og Korporalforening bør tages initiativ til at sikre de værnepligtige, der hjemsendes fra forsvaret før tid, tålelige økonomiske og so- ciale vilkår. Forsvarsministeriet skal hertil anføre, at reglerne vedrørende bedømmelse af tjenestegørende værnepligtige i forsvaret fremgår af Forsvarsministeriets ”Bekendtgørelse om bedømmelses- og antagelseskommissioner samt om overførelse af personel fra frivillig tjeneste til værne- pligtstjeneste”. Tilsvarende er reglerne for værnepligtige i redningsberedskabet og civile vær- nepligtige fastsat i Indenrigs- og Sundhedsministeriets ”Bekendtgørelse om session og indkal- delse til værnepligtstjeneste mv.”. Forsvarsministeriet finder derfor ikke, at der er grundlag for at medtage bestemmelser om bedømmelse af tjenestegørende værnepligtige i værnepligts- loven. Forsvarsministeriet finder endvidere ikke, at spørgsmålet om de værnepligtiges økono- miske og sociale forhold i forbindelse med evt. hjemsendelse før tid bør reguleres via værne- pligtsloven. Ministeriet skal dog gøre opmærksom på, at der til forsvarets tjenestesteder er til- knyttet socialrådgivere, der inddrages med henblik at sikre støtte og vejledning, herunder også i relation til de sociale myndigheder mv., når det overvejes at hjemsende en værnepligtig før tid. Værnepligtsrådet anfører, at der bør indføres en fysisk test af de værnepligtige, at vilkårene for værnepligtige, der hjemsendes før tid, bør forbedres, at værnepligtige, der frivilligt ønsker at aftjene værnepligten, skal ansættes værnepligtslignende vilkår, og at kravene vedrørende
Side 4/4 udelukkelse fra værnepligtstjeneste og sikkerhedsgodkendelse i forbindelse med udsendelse til internationale operationer bør samkøres. Forsvarsministeriet skal i relation hertil henvise til ministeriets bemærkninger til Hærens Kon- stabel- og Korporalforenings høringssvar. Endvidere anfører Værnepligtsrådet, at frirejseordningen bør forbedres samt at civile værne- pligtige bør optjene feriepenge. Forsvarsministeriet skal hertil bemærke, at reglerne for fribefordring af værnepligtige frem- går af Forsvarsministeriets ”Cirkulære om fribefordring af værnepligtigt personel mfl”. Tilsva- rende fremgår reglerne for aflønning mv. af civile værnepligtige af Indenrigs- og Sundhedsmi- nisteriets ”Bekendtgørelse om civil værnepligt”, ligesom ferieforhold er reguleret i ferieloven. Forsvarsministeriet finder derfor ikke, at der er grundlag for at medtage bestemmelser om fribefordring af værnepligtige og forhold vedrørende feriepenge mv. af civile værnepligtige i værnepligtsloven eller lov om værnepligtens opfyldelse ved civilt arbejde. Landstalsmandsudvalget for Beredskabskorpsets Menige har meddelt, at man ser positivt forslaget om at udvide Værnepligtsnævnets kompetenceområde. Landtalsmandsudvalget for Beredskabskorpsets Menige udtrykker betænkelighed, såfremt de værnepligtige beredskabscentrerne ugentlig basis skal involveres i håndteringen af del- tagerne i Forsvarets Dag. Forsvarsministeriet skal hertil bemærke, at Forsvarets Dag kun planlægges gennemført et af Beredskabskorpsets tjenestesteder, idet de øvrige vil blive placeret forsvarets tjeneste- steder. Forsvarets Dag vil desuden blive gennemført således, at uddannelsen af de værneplig- tige de tjenestesteder, hvor Forsvarets Dag gennemføres, ikke vil blive berørt heraf. Landstalsmandsudvalget ønsker endvidere afklaret, hvorvidt deltagerne i Forsvarets Dag selv kan afgøre hvilket af de fem centre, de skal møde samt hvilke kaserner og beredskabs- centre Forsvarets Dag gennemføres. Forsvarsministeriet skal bemærke, at der fra Forsvarets Personeltjenestes side indledningsvis vil ske en fordeling af, hvor den enkelte skal møde til Forsvarets Dag. Dette er begrundet i be- hovet for en jævn fordeling af antallet af deltagere de enkelte centre. Der vil dog i et vist omfang være mulighed for at imødekomme særlige ønsker fra enkeltpersoner. Forsvarets Dag vil blive afholdt Høvelte Kaserne, Antvorskov Kaserne ved Slagelse, Flyvestation Aalborg, Beredskabscenter Herning, Bülows Kaserne i Fredericia samt Almegårds Kaserne Born- holm.