Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 4 af 16. februar 2006 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Udvidelse af ordningen vedrørende fuldbyrdelse af straf på bopælen under intensiv overvågning og kontrol samt fratagelse af mulighed for udgang ved udeblivelse fra afsoning) (L 86).

 

Spørgsmål:

 

          ”Hvordan vil ministeren sikre, at elektronisk fodlænke ikke vil blive anvendt ud fra økonomiske betragtninger som alternativ til socialpædagogisk anbringelse?”

 

Svar:

 

Afgørende for, om en person under 18 år skal afsone frihedsstraf i fængsel, arresthus, i en af kriminalforsorgens pensioner, i familiepleje, i egnet hjem eller lignende, eller om den pågældende kan meddeles tilladelse til strafudståelse på bopælen, vil være, om den pågældende ønsker at bruge ”fodlænkeordningen” og opfylder betingelserne herfor, jf. straffuldbyrdelseslovens § 78 b.

 

Den pågældende skal opfylde betingelserne om f.eks. egnede bolig- og beskæftigelsesforhold, samtykke fra samboende (f.eks. forældre, ægtefælle, samlever m.fl.), og den særlige afsoningsform skal efter en konkret vurdering af den dømtes forhold i hvert enkelt tilfælde findes hensigtsmæssig, jf. straffuldbyrdelseslovens § 78 b, stk. 2, som ikke foreslås ændret.

 

Som anført under pkt. 2.2.1.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger vil en ansøgning om strafudståelse på bopælen under intensiv overvågning og kontrol kunne nægtes, hvis der f.eks. er tale om en mindreårig person med personlige forhold af en sådan problematisk karakter, at den pågældende konkret skønnes mere egnet til anbringelse på hospital, i familiepleje, i egnet hjem eller institution i medfør af straffuldbyrdelseslovens § 78, stk. 1, jf. stk. 1. Heri ligger, at en person, der ikke er egnet til strafudståelse på bopælen, ikke vil få tilladelse hertil.

 

Afgørelsen vil blive truffet af kriminalforsorgen. Ved kriminalforsorgens valg af afsoningsinstitution i relation til de 15-17-årige, vil den vurdering, som ligger til grund herfor, blive foretaget i et tæt samarbejde med de sociale myndigheder bl.a. med henblik på, at den unges eventuelle behandlingsbehov kan tilgodeses ved afgørelsen.

 

Det kan i øvrigt tilføjes, at samarbejdsrelationerne mellem de myndigheder, der er involveret i indsatsen over for unge lovovertrædere, vil blive gjort til genstand for drøftelser i det eksisterende kontaktudvalg mellem kriminalforsorgen, Socialministeriet og Beskæftigelsesministeriet. Endvidere vil en vurdering af samarbejdet mellem kriminalforsorgen og bl.a. de sociale myndigheder komme til at indgå i evalueringen af den foreslåede ordning, jf. besvarelsen af spørgsmål nr. 8 af 16. februar 2006 vedrørende lovforslaget.