Til lovforslag nr. L 81 Folketinget 2005 - 06 Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. december 2005 2. udkast (Ændringsforslag fra skatteministeren) Betænkning over Forslag til lov om ændring af forskellige miljø   - og energiafgiftslove (Afgiftslempelser på fjernvarme m.v. som led i udmøntning af fi  nanslovaftalen 2006, afgiftslempelser på kvælstof i lastbilers miljøfiltre og mikrokraftvarme samt justeringer af forbrugsregistrering m.v.) [af skatteministeren (Kristian Jensen)] 1. Ændringsforslag Der er af skatteministeren stillet 8 ændringsforslag   til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget  blev  fremsat  den  16.  november  2005  og  var  til  1.  behandling  den  25.  november 2005. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendte den  14.  november  2005  dette  udkast  til  udvalget,  jf.  alm.  del  -  bilag  39 .  En  del  af  lovforslaget  er tidligere  sendt  i  høring,  og  den  17.  no vember  2005  sendte  skatteministeren  de  indkomne  høring s- svar samt et notat herom til udvalget. Den 24. november 2005 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar  til den øvrige del af lovforslaget  samt et notat herom til udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget  har  i  forbindelse  med  udvalgsarbejdet  modtaget  en  skriftlig  henvendelse  fra  Sammen- slutningen af Danske Elforbrugere (SDE). Spørgsmål Udvalget har stillet 28 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger []
2 Siumut,  Tjóðveldisflokkurin,  Fólkaflokkurin  og  Inuit  Ataqatigiit  var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. [ Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.] 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    skatteministeren, tiltrådt af et  <>tal: Til § 2 1) Nr. 5 affattes således: »5. I § 11 indsættes som stk. 17 og 18: »Stk. 17. Momsregistrerede varmeproducenter, der leverer varme uden samtidig produktion af elektricitet til de kollektive fjernvarmenet, og som har kraftvarmekapacitet efter stk. 18, eller som den 1. oktober 2005 havde kraftvarmekapacitet efter stk. 18, samt værker omfattet af bil  aget til lov om afgift af mineralolieprodukter m.v., kan få tilbagebetalt en del af afgiften af forbrug af afgift s- pligtige varer anvendt til fremstilling af varme leveret til de samme kollektive fjernvarmenet, som kraftvarmekapaciteten vedrører. Den del af afgiften, der overs tiger 45 kr. pr. GJ fjernvarme ab værk eller 16,2 øre pr. kWh fjernvarme ab værk, tilbagebetales. Såfremt der ved fremstillingen af fjer n- varme anvendes både afgiftspligtig elektricitet efter denne lov og andre brændsler eller energikilder, nedsættes de 45   kr. pr. GJ fjernvarme eller 16,2 øre pr. kWh fjernvarme forholdsmæssigt. Hvis virksomheden producerer både el og varme samtidig, er peri oden for opgørelse af afgiften efter 1. og 2. pkt. døgnet. Ved samtidig produktion af elektricitet og varme kan reglerne  i 1-3 pkt. kun an- vendes, hvis opgørelsesproceduren er godkendt af told - og skatteforvaltningen. Stk. 18. Virksomheden har kraftvarmekapacitet, hvis 100 pct. af varmeleverancen i mindst 75 pct. af året kan dækkes af kraftvarmeenheden. Mindst 25 pct. af pro   duktionen af elektricitet og varme i kraftvarmeenheden skal udgøres af elektricitet. Dette skal kunne dokumenteres på forla  ngende overfor told- og skatteforvaltningen.«« [Mulighed  for  anvendelse  af  bestemmelsen  ved  samtidig  produktion  af  el  og  varme  på  ce ntrale værker] Til § 3 2) Nr. 11 affattes således: »11. I § 8 , indsættes efter stk. 3 som nye stykker: »Stk. 4. Momsregistrerede varmeproducenter, der leverer varme uden samtidig produktion af elek- tricitet til de kollektive fjernvarmenet, og som har kraftvarmekapacitet efter stk. 5, eller som den 1. oktober 2005 havde kraftvarmekapacitet efter stk. 5, samt værker omfattet af bilaget til lov om a  f- gift af mineralolieprodukter m.v., kan få tilbagebetalt en del af afgiften af forbrug af afgift spligtige varer anvendt til fremstilling af varme leveret til de samme kollektive fjernvarmenet, som kraftvar-
3 mekapaciteten vedrører. Den del af afgiften, der overstiger 45 kr. pr. GJ fjernvarme ab værk, tilb   a- gebetales. Såfremt der ved fremstillingen af fjernvarme anve ndes både afgiftspligtige varer efter denne lov og andre brændsler eller energikilder, nedsættes de 45 kr. pr. GJ fjernvarme forhold s- mæssigt. Hvis virksomheden producerer både el og varme samtidig, er perioden for opg   ø afgiften efter 1. og 2. pkt. døgne t. Ved samtidig produktion af elektricitet og varme kan reglerne i 1.-3. pkt. kun anvendes, hvis opgørelsesproceduren er godkendt af told - og skatteforvaltningen. Hvis virksomheden producerer både el og varme samtidig, er perioden for opgørelse af afgiften   ef- ter 1. og 2. pkt. døgnet. Ved samtidig produktion af elektricitet og varme kan reglerne i 1 .-3. pkt. kun anvendes, hvis opgørelsesproceduren er godkendt af told - og skatteforvaltningen. Tilbagebeta- ling sker efter reglerne i stk. 3. Stk. 5. Virksomheden har kraftvarmekapacitet, hvis 100 pct. af varmeleverancen i mindst 75 pct. af året kan dækkes af kraftvarmeenheden. Mindst 25 pct. af produktionen af elektricitet og varme i kraftvarmeenheden skal udgøres af elektricitet. Dette skal kunne dokumenteres på f  orlangende overfor told- og skatteforvaltningen.«« Stk. 4-5 bliver herefter stk. 6-7. [Mulighed for anvendelse af bestemmelsen ved samtidig produktion af el og varme på centrale væ   r- ker] Til § 4 3) Nr. 4 affattes således: »4. I § 7, indsættes efter stk. 2   som nye stykker: »Stk. 3. Momsregistrerede varmeproducenter, der leverer varme uden samtidig produktion af elek- tricitet til de kollektive fjernvarmenet, og som har kraftvarmekapacitet efter stk. 4, eller som den 1. oktober 2005 havde kraftvarmekapacitet efter stk. 4, samt værker omfattet af bilaget til lov om a  f- gift af mineralolieprodukter m.v., kan få tilbagebetalt en del af afgiften af forbrug af afgift spligtige varer anvendt til fremstilling af varme leveret til de samme kollektive fjernvarmenet, som kraftvar- mekapaciteten vedrører. Den del af afgiften, der overstiger 45 kr. pr. GJ fjernvarme ab værk, tilb   a- gebetales. Såfremt der ved fremstillingen af fjer nvarme anvendes både afgiftspligtige varer efter denne lov og andre brændsler eller energikilder, nedsæ ttes de 45 kr. pr. GJ fjernvarme forholds- mæssigt. Hvis virksomheden producerer både el og varme samtidig, er perioden for opg   ø afgiften efter 1. og 2. pkt. døgnet. Ved samtidig produktion af elektricitet og varme kan re glerne i 1.-3. pkt. kun anvendes, hvis opgørelsesproceduren er godkendt af told - og skatteforvaltningen. Til- bagebetaling sker efter reglerne i stk. 2. Stk. 4. Virksomheden har kraftvarmekapacitet, hvis 100 pct. af varmeleverancen i mindst 75 pct. af året kan dækkes af kraftvarmeenhede   n. Mindst 25 pct. af produktionen af elektricitet og varme i kraftvarmeenheden skal udgøres af elektricitet. Dette skal kunne dokumenteres på fo  rlangende overfor told- og skatteforvaltningen.«« Stk. 3-6 bliver herefter stk. 5-8. [Mulighed for anvendelse af bestemmelsen ved samtidig produktion af el og varme på centrale væ   r- ker] Til § 5 4) Nr. 6 affattes således: »6. I § 9 , indsættes efter stk. 3 som nye stykker:
4 »Stk. 4. Momsregistrerede varmeproducenter, der leverer varme uden samtidig produktion af elek- tricitet til de kollektive fjernvarmenet, og som har kraftvarmekapacitet efter stk. 5, eller som den 1. oktober 2005 havde kraftvarmekapacitet efter stk. 5, samt værker omfattet af bilaget til lov om a  f- gift af mineralolieprodukter m.v., kan få tilbagebetalt  en del af afgiften af forbrug af afgiftspligtige varer anvendt til fremstilling af varme leveret til de samme kollektive fjernvarmenet, som kraftvar- mekapaciteten vedrører. Den del af afgiften, der overstiger 45 kr. pr. GJ fjernvarme ab værk, tilb   a- gebetales. Såfremt der ved fremstillingen af fjer nvarme anvendes både afgiftspligtige varer efter denne lov og andre brændsler eller energikilder, nedsættes de 45 kr. pr. GJ fjernvarme forhold s- mæssigt. Hvis virksomheden producerer både el og varme samtidig, er per   ioden for opgø afgiften efter 1. og 2. pkt. døgnet. Ved samtidig produktion af elektricitet og varme kan re glerne i 1.-3. pkt. kun anvendes, hvis opgørelsesproceduren er godkendt af told - og skatteforvaltningen. Til- bagebetaling sker efter reglerne i stk. 3. Stk. 5. Virksomheden har kraftvarmekapacitet, hvis 100 pct. af varmeleverancen i mindst 75 pct. af året kan dækkes af kraftvarmeenheden. Mindst 25 pct. af produktionen af elektricitet og varme i kraftvarmeenheden skal udgøres af elektricitet. Det te skal kunne dokumenteres på fo rlangende overfor told- og skatteforvaltningen.«« Stk. 4-10 bliver herefter stk. 6-12. [Mulighed for anvendelse af denne bestemmelse ved samtidig produktion af el og varme på ce ntrale værker] 5) Efter nr. 7 indsættes som ny  e numre: »01. I § 9, stk. 9, der bliver stk. 11, ændres   »stk. 4« til: »stk. 6«. 02. I § 9, stk. 10, der bliver stk. 12, ændres   »stk. 5« til: »stk. 7«.« [Ændringe   rne er af redaktionel karakter] Til § 7 6) Nr. 7 affattes således: »7. I § 7 indsættes som stk . 7 og 8: »Stk. 7. Momsregistrerede varmeproducenter, der leverer varme uden samtidig produktion af elek- tricitet til de kollektive fjernvarmenet, og som har kraftvarmekapacitet efter stk. 8, eller som den 1. oktober 2005 havde kraftvarmekapacitet efter stk. 8, samt værker omfattet af bilaget til lov om a  f- gift af mineralolieprodukter m.v., kan få tilbagebetalt en del af afgiften af forbrug af afgift spligtige varer anvendt til fremstilling af varme leveret til de samme kollektive fjernvarmenet, som kraftvar- mekapaciteten vedrører. Den del af afgiften, der overst iger 5 kr. pr. GJ fjernvarme ab værk eller 1,8 øre pr. kWh fjernvarme ab værk, tilbagebetales. Såfremt der ved fremstillingen af fjernvarme a n- vendes både afgiftspli gtige varer efter denne lov og andre brændsler eller energikilder, nedsættes de 5 kr. pr. GJ fjernvarme eller 1,8 øre pr. kWh fjernvarme forholdsmæssigt. Hvis virksomheden pr   o- ducerer både el og va rme samtidig, er perioden for opgørelse af afgiften efter 1. og 2. pkt. døgnet. Ved samtidig produktion af elektricitet og varme kan reglerne i 1.-3. pkt. kun anvendes, hvis opg ø- relsesproceduren er godkendt af told- og skatteforvaltningen. Stk. 8. Virksomheden har kraftvarmekapacitet, hvis 100 pct. af varmeleverancen i mindst 75 pct. af året kan dækkes    af kraftvarmeenheden. Mindst 25 pct. af produktionen af elektricitet og varme i kraftvarmeenheden skal udgøres af elektricitet. Dette skal kunne dokumenteres på fo  rlangende overfor told- og skatteforvaltningen.«« [Mulighed for anvendelse af denne bestemmelse ved samtidig produktion af el og varme på ce ntrale værker]
5 7) Efter § 8 indsættes som ny paragraf: »§ 01 I lov nr. 437  af 26. juni  1998 om ændring  af  forskellige  energiafgiftslove (Afgiftsforhøjelser og afgift af varme produceret ved affaldsforbrænding  ), som bl.a. ændret ved § 4 i lov nr. 1058 af 17. december 2002 om ændring af skattekont  rolloven og andre skatte- og afgiftslove (Forenkling) fore- tages følgende ændringer: »1. § 8, stk. 2, 2. pkt., udgår. «« [Ophævelse  af  tidsbegrænsningen  for  fritagelsen  f or  elafgift  for  el  fremstillet  på  visse  solcelle - anlæg] Til § 9 8) I stk. 3 indsættes efter 1. pkt. som nye pkt.: »Bestemmelserne i § 2, nr. 5, har kun gyldighed i 4 år fra ikrafttrædelsestidspunktet. For afgift   s- pligtige varer omfattet af lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, § 2, stk.1, nr. 8, har be- stemmelserne i dennes lovs § 7, nr. 7, kun gyldighed i 4 år fra ikrafttrædelsestidspun   ktet.« [4 års forsøgsperiode for nedsættelse af afgifter af el til produktion af fjernvarme ] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1-4 og nr. 6 Der stilles et ændringsforslag til L 81, således at satsen på 18 øre pr. kWh også kan anvendes ved kraftvarmeproduktion på de centrale værker. Efter det oprindelige forslag vil varme fremstillet uden samtidig elproduktion (eloverløbsreglern e) blive på lagt afgifter på 18 øre pr. kWh. I  visse  situationer  producerer  et  centralt  kraftvarmeværk  meget  lidt  el  i  forhold  til  varme,  f.eks. når kraftvarmeværket er klar til hurtigt at kunne øge elproduktionen. Den almindelige kraftvarm e- beskatning gælde  r her, fordi der både produc eres el og varme. Efter  den  almindelige  kraftvarmebeskatning  er  brændsler  til  varme  pålagt  fulde  afgifter,  mens brændsler til el er fritaget for afgifter. Fordelen ved at producere el og varme sammen skal fordeles efter særlige   regler. Ved almindelig kraftvarmeproduktion er afgiftsbelastningen af varme fremstil- let ved kraftvarme typisk omkring 16 øre pr. kWh. Hvis der kun produceres meget lidt el i forhold til varme, er kraftvarmebeskatningen højere end både de 16   øre   pr. kWh (kraftvarmeregler) og 18 øre pr. kWh (eloverløbsregler). De centrale kraftvarmeværker kan i stedet for at investere i en elpatron fremstille varme ved at u  d- tage  damp  fra  kraftvarmeanlægget.  Dette  kaldes    »bypass«.  Der  kan  være  en  samfundsøk   onomisk gevinst ved bypass, fordi der spares en investering i elpatron, og der undgås et konve rteringstab. Bypass er interessant i netop de situationer, hvor der produceres meget lidt el i forhold til varme. Men som nævnt ovenfor er kraftvarmebeskatningen i denne situation    højere end ved ren varm e- produktion, fordi der ved bypass samtidig er en lille elproduktion.
6 Der kan være store udgifter forbundet med at ombygge et centralt kraftvarmeværk, sål edes at det helt kan undlade elproduktionen, mens udgifterne er langt mindre, hvis det ombygges sål edes, at der fortsat er en beskeden elproduktion. Efter ændringsforslaget vil kraftvarmeværkerne kunne vælge at bruge enten kraftvarmeafgiftsre g- lerne eller eloverløbsreglerne efter, hvad der er mest fordelagtigt i en given situation. For decentrale kraftvarmeværker kan værkerne vælge mellem to opgørelseprocedurer, hvoraf den ene sikrer, at de aldrig betaler mere end de nævnte 18 øre pr. kWh. Derfor foreslås ændri   ngen alene for de centrale kraftvarmeværker. Det  foreslås,  at  hvis  det  centr ale  kraftvarmeværk  vil  anvende  reglerne,  der  giver  en  afgift  på  18 øre/kWh,  skal  værket  mindst  gøre  det  for  et  døgn  ad  gangen.  Ellers  vil  værket  kunne  spekulere  i tidsforskydninger mellem forbrug af bræn  dsel og produktion af el og varme. Det foreslås også,   at et centralt kraftvarmeværk, der ønsker at betale de nævnte 18 øre pr. kWh, forud  herfor  skal  opnå  told -  og  skattemyndighedernes  godkendelse  af  en  nærmere  procedure  for målinger  m.v.  Denne  procedure  skal  sikre,  at  målingerne  omkring  døgnskifter  kan  doku   mente res, samt  at  der  ved  opgørelsen  af  varmeleverancer  og  varmeproduktion  tages  hensyn  til  ændringer  i beholdningen af varme i en eventuel akkumuleringstank. Ligeledes at der tages hensyn til ændringer i så kaldte mellemlagre af brændsel. I de døgn, hvor  18 øre pr. kWh afgiften anvendes, beregnes afgiften således efter den faktisk pr  o- ducerede varmemæn  gde, og ved opgørelsen af afgiften for de andre døgn i afgiftsperioden sker der fradrag  for  den  faktisk  anvendte  brændselsmængde  i  de  døgn,  hvor  18  øre/kWh  re gler  anvendes eksklusiv eventuel nettostigning i mellemlagre af brændsel. Mellemlagre af brændsel omfatter brændsel, der ikke fuldstændigt er forbrugt, efter at brænd slet er vejet. Ved forslaget vil der i enkelte tilfælde være centrale værker, der får en m indre lettelse ved uæn  d- ret adfærd ved fortsat kraftvarmeproduktion. Det vil give et vist provenutab og alt andet lige en lidt mindre miljøeffekt. Man undgår imidle  rtid, at kraftvarmeproduktionen ophører, selv om det strengt taget  kan  betale  sig.  Modsat  vil  hovedparten  af  de  centrale  værker  have  lettere  ved  at  reducere elproduktionen, når det ikke er lønsomt. Det vil give anledning til en provenugevinst, og at milj  ø- virkningerne af forslaget øges. Netto vil ændringsforslaget ikke medføre større provenutab el ler mindre miljøgevinst eller mindre gevinst for værkerne end anført i bemærkningerne til L 81, men nettoeffekten er så beskeden, at der ikke er grundlag for at ændre på de oprindelige provenuoverslag eller vurderinger af miljøvirkni n- gerne. De centrale kraftvarmeværker vil dog ved ændringsforslaget opnå en gevinst på skøn smæssigt 5  - 10  mio.  kr.  i  forhold  til  det  oprindelige  lovforslag,  fordi  ændringsforslaget  ligestiller  bypass  med anden varmeproduktion. Herved reduceres værkernes udgifter til ombygninger. Til nr. 5 Ændringen er af redaktionel karakter. Til nr. 7 El, der fremstilles på mindre solcelle -anlæg med en maksimal effekt på 6 kW, som er tilsluttet el   - installation i ikke erhvervsmæssigt benyttet bebyggelse, er fritaget for elafgift. Ordningen er indf  ørt for at fremme udbredelsen og anvendelsen af disse anlæg. Afgiftsfritagelsen er trådt i kraft den 1.
7 januar 1999 og havde gyldighed til den 31. december 2002. I 2002 blev ordningen forlænget og har gyldighed til den 31. december 2006. Det foreslås, at t idsbegrænsningen ophæves. Dermed gøres ordningen gøres permanent. Til nr. 8 Det foreslås, at bestemmelserne vedr. afgiftslempelser for el til fremstilling af fjernvarme gælder i en forsøgsperiode på 4 år. Det drejer sig både om elafgift og CO2 -afgift af el. Samtidig vil el til fremstilling af fjernvarme blive friholdt for PSO-pristillæg i samme forsøgsp   e- riode. Forsøgsperioden  begynder,  når  nedsættelserne  er  trådt  i  kraft  efter  EU -Kommissionens  godken- delse i forhold til stat s støttereglerne. På baggrund af er faringerne indleder parterne senest 3 år efter, at nedsættelsen af afgiften på el til fremstilling  af  fjernvarme  og  friholdelse  af  PSO-pristillæg  for  el  til  fremstilling  af  fjernva  rme  er trådt i kraft, forhandlinger om en eventuel videreførelse af disse ne  dsættelser. En videreførelse kr   æ- ver enighed blandt parterne. Kim Andersen (V)   Charlotte Antonsen (V)   Peter Christensen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)   Torsten Schack Pedersen (V)   Mikkel Dencker (DF) Colette L. Brix (DF)   Charlotte Dyremose (KF)   Jakob Axel Nielsen (KF) Frode Sørensen  (S) fmd.  RenéSkau Björnsson   (S)   Rasmus Prehn (S)   John Dyrby (S) Lene Jensen (S)   Poul Erik Christensen (RV)   Morten Homann (SF)   Frank Aaen (EL) Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og     Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udval- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Siumut (SIU) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Fólkaflokkurin (FF) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
8 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 81 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar, fra skatteministeren 2 Udkast til tidsplan for Skatteudvalgets behandling af L 81 3 Henvendelse af 23/11-05 fra Sammenslutningen af Danske Elforbru- gere (SDE) 4 Høringssvar fra skatteministeren 5 1. udkast til betænkning 6 Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 23/11-05 fra Sam- menslutningen af Danske Elforbrugere (SDE) 7 Ændringsforslag fra skatteministeren 8 Ændringsforslag fra skatteministeren Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 81 Spm.nr. Titel 1 Spm. om at redegøre for og forklare ministerens opfattelse af,  at af- giftsændringerne ikke er aftalestof, til skatteministeren, og minist  e- rens svar herpå 2 Spm. om, hvordan regeringen fremover vil skelne mellem den del af samproduktionen som regeringen mener hører ind under 29. marts aftalen, og det der ikke gør, til  skatteministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om, hvad de økonomiske konsekvenser er for producenterne uden for kvoteregulering, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om, at regeringen ikke længere mener, at der er en CO2  - begrundelse for at reducere el-forbruget, til skatteministeren, og mi- nisterens svar herpå 5 Spm. om beregninger (økonomisk, CO2 -besparelser) over de samlede konsekvenser af, at der kun gives afgiftsfritagelser for varmepumper, og at problemet med overløb håndteres   af energinet.dk, til skattemini- steren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om det er regeringens politik, at regeringen ikke længere bakker op bag den brede politiske aftale af 10. juni om den fremtidige ener- gispareindsats, jf. miljønotatets side 12, til ska tteministeren, og mini- sterens svar herpå 7 Spm. om, den i miljønotatet anførte miljøeffekt ikke kunne højnes ved mere energieffektiv anvendelse af strømmen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
9 8 Spm. om at redegøre for, om det er regeringens  politik, at energief- fektiviseringer afvises, fordi det ikke påvirker den danske stats CO2 - forpligtelser, jf. miljønotatet side 12, til skatteministeren, og minist e- rens svar herpå 9 Spm. om det er regeringens opfattelse at brugen af elpatron vil kræve projektgodkendelse, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om ministeren mener, at dette lovforslag lever op til regerin- gens målsætning om »mest miljø for pengene «, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om at indhente hørin gssvar fra Energistyrelsen og Miljøstyre l- sen vedrørende lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 12 Spm. om at yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, hvor den del af lovforslaget, som omhandler elpatroner, tages ud, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om at udarbejde et notat om karakteren og rækkeviden af pr  o- blemet med eloverløb, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om, hvorfor varmepumper ikke får  - med lovforslaget - den samme afgiftslettelse som indføres for elpatroner, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om at overveje at ændre ikrafttrædelsesbestemmelserne, således at der indsættes en revisionsbestemmelse (et eller to år) i lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om ministeren er enig i, at energieffektivitet bør være en må l- sætning i sig selv, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 17 Spm. om forslaget vil give et incitament til at bruge varmepumper frem for elpatr oner –  eller svækkes varmepumpers relative konku  r- renceevne overfor elpatroner, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 18 Spm. om argumentet for ikke at give afgiftsreduktioner på el udenfor kraftvarmeområder, når man med forslaget sænker ela fgiften på va r- meproduktion, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 19 Spm., om virkningerne af et Storebæltskabel er vurderet i forarbejdet til loven, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 20 Spm. om konsekvenserne ved gennemførelse af  lovforslaget uden afgiftslettelse for elpatroner og en efterfølgende etablering af et  Sto- rebæltskabel, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 21 Spm. om mér-elforbruget til varmepatronerne som hovedregel vil blive produceret på anlæg med større CO2-emission end de effektive danske kraftvarmeværker, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 22 Spm., om de centrale kraftværker kan køre med ren varmeproduktion (turbine-bypass) i vindrige timer og derved reducere problemet med eloverløb væsent   ligt, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
10 23 Spm. om forslaget vil reducere eller forøge de globale emissioner af CO2, NO2 og SO2, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 24 Spm. om hvorfor det ikke er foreslået at sænke kvoteloftet f   or kraft- varmeselskaberne, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 25 Spm. om hvordan forslaget vil påvirke udbygningen af kraftvarme i forhold til udbygning med varmeværker, til skatteministeren, og m  i- nisterens svar herpå 26 Spm. om, at forslaget medfører en gevinst til værkerne på i alt 270 mio. kr. årligt, og hvor stor en del af denne gevinst vil tilfalde private (ejere), til skatteministeren, og ministerens svar herpå 27 Spm. om udelukkelse af andre organisationer, når det kun er ejere af kraftvarmeværker, der kan få afgiftsreduktion på fjernvarme, til ska t- teministeren, og ministerens svar herpå 28 Spm. om der i forarbejdet til lovforslaget er foretaget en vurdering af konsekvenserne af, hvad der kunne opnås med et mere fleksibelt e l- forbrug frem for anvendelse af elpatroner, til skatteministeren, og ministerens svar herpå