Det er meget glædeligt, at et flertal i Folketinget står bag en stribe gode skatteforslag, som længe har stået på regeringens ønskeseddel.
Baggrunden for forslaget om afskaffelse af flypassagerafgiften er et ønske fra regeringens side om at give det regionale erhvervsliv de bedst mulige udviklingsmuligheder ved at sikre en nem og hurtig adgangsvej til København for byerne i nærheden af de regionale lufthavne. Dette vil også være med til at styrke Københavns position som en stærk international lufthavn, og det er vigtigt, for at København som by stadig kan tiltrække de mange kongresser, konferencer og turister fra udlandet, som vi rent faktisk ser i disse år. Det, at København er en meget besøgt konferenceby, er med til at skabe arbejdspladser - ikke bare i lufthavnen, men også i hotel- og restaurationsbranchen, byggebranchen, vedligeholdelsesbranchen og rengøringsbranchen, og det er med til at styrke København som en meget attraktiv by.
Alt dette er nogle af de argumenter, der ligger bag regeringens ønske om at fjerne flypassagerafgiften, og derfor er det glædeligt, at det i år har været muligt at skabe politisk flertal for at fjerne afgiften over to trin. I 2006 halveres afgiften, og i 2007 vil den være helt bortfaldet.
Jeg er lidt forundret over hr. Poul Erik Christensens bemærkninger om, at der jo er andre måder at styrke infrastrukturen på, nemlig at satse på veje og baner. Jeg undrer mig især, fordi Det Radikale Venstre er finanslovaftalepart på infrastrukturdelen, hvor vi netop har aftalt at styrke vej og bane, og derfor er det ikke et alternativ, men et supplement til styrkelse af vej- og banedelen, at vi fjerner flypassagerafgiften.
Vi har valgt at bruge de muligheder, der er for at nedsætte afgiften på overskudsvarme. Der er stadig en afgift, som skal sikre, at produktion af varme ikke erstatter den egentlige produktion i virksomhederne, men ved at lægge et lavere afgiftsniveau på overskudsvarmen kan vi forhåbentlig få større rentabilitet ind i langt flere overskudsvarmeforsøg og dermed også gøre fornuftig brug af den producerede varme.
Jeg er uenig med hr. Frank Aaen. Jeg mener, det er glædeligt, at der er blevet lavet et kvotesystem, der netop sikrer, at der bliver lagt låg over, hvor meget de virksomheder og de industrier, der er omfattet af kvoteordningen, kan udlede. Det er korrekt, at nogle kan gennemføre nogle besparelser, der gør, at de kan handle deres kvoter til andre. Dermed bliver der også plads til dynamik og udvikling, og der vil også være et økonomisk incitament for den enkelte virksomhed til at lave en besparelse. Jeg er sikker på, at det er en diskussion, vi vil vende tilbage til
i behandlingen af det følgende lovforslag. Baggrunden for rykningen af sommerferiemoms er, at når man fra Folketingets side har valgt at rykke skolernes sommerferie, synes vi også, det er rimeligt at rykke tidspunktet for, hvornår man skal afregne moms, så de, der arbejder med momsen, også får mulighed for at holde sommerferie sammen med deres børn. Med hensyn til partikelfiltre er jeg meget glad for, at vi med denne aftale kan leve op til det, der blev stillet Folketinget og befolkningen i udsigt tidligere på året, nemlig at vi ville finde en model, som gjorde det mere attraktivt at købe nye biler med partikelfiltre. Særlig i byerne er partikler et stort problem, fordi koncentrationen af dieselbiler er stor her, men med forslaget håber vi at skabe en adfærdsændring, så flere vælger at købe de biler, der er påmonteret partikelfiltre. En række partier har stillet spørgsmål om muligheden for en deling af lovforslaget. Jeg vil være positivt indstillet over for at gennemføre en sådan deling under forudsætning af, at vi, eventuelt under udvalgsarbejdet, kan blive enige om, præcis hvilken del der skal skilles ud. Noget tyder på, at den del, man gerne ser skilt ud, er forslaget om bortfald af flypassagerafgiften, og det vil vi under udvalgsarbejdet kigge positivt på.