Til

                      Folketingets Skatteudvalg

 

 

L    79 - Forslag til Lov om ændring af forskellige skattelove (Ændringer som følge af aktieavancebeskatningsloven).

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på henvendelsen af 1. december 2005 fra Finansrådet og Børsmæglerforeningen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                           

 

                                                                 /  Lise Bo Nielsen

 


Finansrådet og Børsmæglerforeningens kommentar vedrørende øget brug af indberetning.

Foreningerne anfører, at der er mange problemer forbundet med på frivillig basis at lade pengeinstitutterne beregne aktieavancer og tab – herunder at beregningen ikke kan automatiseres i pengeinstitutternes regi. De foreslår derfor, at kræfterne i stedet bruges på at undersøge mulighederne for at opdatere det eksisterende beregningssystem som SKAT har udviklet.

Finansrådet og Børsmæglerforeningen vil gerne drøfte omfanget af den indberetning, som finder sted i dag. Det er dog en forudsætning for disse drøftelser, at der overhovedet med de nye og forenklede regler viser sig at være et skattemæssigt behov for at understøtte aktionærerne ved beregningen.

Hvad angår den frivillige ordning mener foreningerne ikke at der bør fastsættes hjemmel hertil i lovgivningen, når der ikke er en vis grad af sikkerhed for at bestemmelsen vil blive brugt. Foreningerne foreslår derfor, at den foreslåede § 10 E i skattekontrolloven udgår.

Vedrørende foreningernes bemærkninger til tabsfradragsbegrænsningen henvises til besvarelsen af bilag 6 til L 78 – forslag til lov om den skattemæssige behandling af gevinst og tab ved afståelse af aktier m.v. (aktieavancebeskatningsloven).

 

Kommentar: Jeg er opmærksom på, at en ordning, hvor pengeinstitutterne som en del af deres service overfor deres kunder beregner kundernes aktieavancer, kan være forbundet med vanskeligheder.

Fordelen for aktionærerne ved at kunne modtage denne service af deres pengeinstitut vil være stor. Jeg vil derfor gerne bidrage til, at pengeinstitutterne får mulighed for at bruge denne mulighed for at yde deres kunder service i forbindelse med aktieavanceberegningen som et konkurrenceparameter.

Jeg synes derfor, at det er værd at gøre en indsats for at overvinde de vanskeligheder, der er. Det er efter min opfattelse for tidligt helt at afvise muligheden for at etablere en frivillig ordning, hvor pengeinstitutterne beregner avancen for deres kunder. Uanset, at det ikke måtte lykkes at overvinde disse vanskeligheder straks efter gennemførelsen af forenklingen af aktieavancebeskatningsloven, mener jeg ikke, at bestemmelsen bør tages ud af forslaget. Det skyldes, at bestemmelsen er en forudsætning for, at der i fremtiden kan udmøntes en frivillig ordning. Jeg vil derfor ikke stille ændringsforslag om, at bestemmelsen om den frivillige ordningen udgår af lovforslaget.

Vedrørende bemyndigelsen til at udstede regler om indberetning af ind- og udtagning fra depoter skal det gennem drøftelser med den finansielle sektor afklares, hvilke oplysninger de vil kunne indberette, så servicen overfor aktionærerne kan forbedres. Jeg har ingen interesse i, at der indberettes oplysninger, som ikke kan bruges til at give aktionærerne en bedre service. Det er regeringens politik at begrænse erhvervslivets administrative byrder. Jeg vil derfor ikke påføre den finansielle sektor yderligere indberetningspligter, som ikke står mål med forbedringerne af servicen overfor aktionærerne.

Beregningssystemet på SKAT’s hjemmeside vil blive opdateret. I den forbindelse vil mulighederne for at videreudvikle beregningssystemet også blive undersøgt.