Det har i lang tid været et stærkt ønske fra regeringen at få gennemført en forenkling af aktieavancebeskatningsreglerne. Det var bl.a. baggrunden for, at jeg valgte forud for det seneste folketingsvalg klart sige, at hvis vi kom i regering igen, ønskede vi at gennemføre en forenkling, så vi fik ryddet op i meget komplicerede regler, og samtidig gav vi den garanti, at selv om vi laver en forenkling, vil vi også sikre, at de eksisterende aktieejere ikke vil komme til at mærke en skattestigning i forbindelse med ændringen.
Derfor er det en meget stor glæde, at det efter et tæt og konstruktivt samarbejde med Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og selvfølgelig også regeringspartierne nu er lykkedes at lave en aftale, som sikrer, at vi får gennemført den meget hårdt tiltrængte forenkling af aktieavancebeskatningsreglerne, som skal skabe grundlag for, at vi kan få en stærkere aktieejerkultur.
I regeringen har vi det ønske, at flere danskere vil begynde at eje aktier i virksomhederne. Det vil for det første medføre, at flere kan få del i væksten i virksomhederne, at flere måske vil have interesse i at være opmærksom på, hvilke vilkår dansk erhvervsliv har, og for det andet vil det også være med til at gøre, at det bliver nemmere for dansk erhvervsliv at gå på Børsen og få en kapitaltilførsel. Det er en lang række gode, positive tiltag, som vi tror på at dette lovforslag vil være med til at gennemføre. Jeg skal på det tekniske område ikke gentage de mange beskrivelser af indholdet. Jeg vil bare sige, at ud af de høringssvar, der er kommet ind, er der tre områder, som vi i regeringen har fundet nødvendige at drøfte med forligskredsen og stille ændringsforslag om. Først og fremmest er det et spørgsmål om den såkaldte 25-procents-regel for investeringsforeninger, hvor vi med L 98, der blev vedtaget i sidste folketingssamling, lavede en ændring, som skulle forhindre, at udenlandske selskaber kunne unddrage sig udenlandsk skatteprovenu. Det har haft den utilsigtede konsekvens, at danske selskaber kan bruge de nye regler til at undgå dansk beskatning. Derfor vil vi gerne allerede nu fra regeringens side tilkendegive, at vi vil stille et ændringsforslag, der lukker det hul, som bl.a. er påpeget af investeringsrådsforeningen. Dernæst har der været et spørgsmål om modregningsadgangen. Vi vil gerne udbygge den sådan, at tab også kan modregnes i udbytter for aktier, der er under overgangsordningen. Endelig har der været en diskussion om, at aktieejeren jo i indkøbsåret ikke følger kalenderåret, og der vil vi selvfølgelig lave en præcisering, således at det er beholdningen pr. 31. december 2005, der også for dem er de aktier, der bliver mærket som værende gældende under de eksisterende regler. Når man har sagt det og så lytter til den diskussion, der har været, og de kommentarer, der er kommet typisk fra de partier, der har valgt at stille sig uden for aftaleteksten, så bliver der et par ting, jeg bliver nødt til at kommentere, først og fremmest den - for nu at sige det meget direkte - utrolig populistiske diskussion om finansieringen af dette lovforslag, som hr. Frank Aaen lægger op til. Først og fremmest er det slået fast, som også fru Charlotte Dyremose meget klart fortalte, at dette lovforslag er fuldt ud finansieret af stramninger af beskatningen på forsikringsselskaber, øgede gebyrindtægter på erhvervslivet og på et skærpet bødeniveau for lovovertrædelser i skattelovgivningen. Det er finansieringen bag dette lovforslag, og derfor er de platte henvisninger til tidligere lovforslag her i salen ikke værdige for et folketingsmedlem som hr. Frank Aaen, der godt ved, hvorledes politiske aftaler indgås på Christiansborg. Men skulle man endelig følge det og sige, at det, der behandles samme dag, skal ses i en sammenhæng, så håber jeg da, at hr. Frank Aaen også er klar over, at vi i dag i Folketingssalen har behandlet indførelsen af en ekstra tillægsydelse, ophævelse af regler om nedsat invalidepension, erhvervsudygtighedsbeløb, invalidetabsydelse for gifte og fritagelse for ekstra tillægsydelse i den skattepligtige indkomst, alt sammen forbedringer på trecifrede millionbeløb for førtidspensionister. Hvis hr. Frank Aaen endelig skal se på regeringens samlede politik ud fra dagens dagsorden, så har vi med den dagsorden, der ligger i dag i Folketingssalen, klart været med til at styrke også de svageste grupper i samfundet. Til hr. René Skau Björnsson og til Socialdemokratiet:
Jeg er glad for, at vi her i dag har fået bekræftet, at den myte, som Socialdemokratiet en gang imellem forsøger at køre frem, om, at de er blevet smidt ud af alle forhandlinger, i hvert fald ikke har noget på sig her. En forudsætning for at blive smidt ud må vel være, at man er mødt op, men vi måtte desværre konkludere, at efter et meget langt og faktisk også konstruktivt, tæt og fortroligt forhandlingsforløb valgte Socialdemokratiet at blive væk fra de afgørende forhandlinger. Det er jeg bekymret over.
Jeg må sige om de bekymringer, som Socialdemokratiet har fremført, at jeg bl.a. er uenig i spørgsmålet omkring skævheden, som fru Charlotte Dyremose nævnte det. Når man kigger på finansloven som helhed, har vi en meget god og stærk finanslov, også en finanslov, som tager hånd om en række sociale problemer i Danmark. Jeg går ud fra, at Socialdemokratiet også anerkender det, for det var jo betingelsen for, at man ville tilslutte sig satspuljeaftalen, som man efter finanslovaftalens indgåelse tilsluttede sig og dermed også anerkendte helheden i finansloven.
Det andet spørgsmål, som Socialdemokratiet bruger som argument for ikke at være med, er spørgsmålet om nogle komplicerede overgangsregler.
Det, jeg bare ikke kan forstå, er, at det ændringsforslag, som Socialdemokratiet stillede, mindst er lige så kompliceret, for der skulle man bruge en engangsværdi fra den 31. december 2005, som så skulle køre efterfølgende. Og så skulle den her engangsværdi bruges ved beregning af avancebeskatninger fremover, altså en meget kompliceret form
i forhold til den form, som regeringen sammen med forligskredsen har valgt, nemlig at sige, at aktier købt før skæringsdatoen kører på de gamle regler, og aktier købt efter kører på de nye regler. Jeg vil gerne understrege, at jeg ikke er enig i præmissen, men skulle man endelig gå med på den præmis, at der er en skævhed i forslaget, ja, så vil Socialdemokratiets forslag om en engangsværdi faktisk betyde, at nogle af de småaktionærer, der i dag er skattefri og efter vores forslag fortsat vil være skattefri, faktisk vil blive beskattet efter Socialdemokratiets forslag. Jeg synes ikke, at det hverken er bedre eller mere retfærdigt, og det lever slet ikke op til det klare løfte, som vi fra regeringens side gav før valget, nemlig at vi ville lave forenklinger, men forenklinger, der ikke ville gå ud over de eksisterende aktieejere. Jeg håber stadig væk på, at vi under udvalgsbehandlingen kan få beroliget og få orienteret f.eks. Socialdemokratiet, men også gerne andre partier om, at dette forslag er så godt og så stærk en forenkling af de meget komplicerede aktieavancebeskatningsregler. Det er ikke sådan, at jeg vil vove den påstand, at det decideret er noget enkelt lovforslag, vi behandler, men de mange hundrede tusinde danskere, der ejer aktier som en opsparingsform, vil opleve en klar, tydelig og konsekvent forbedring med dette lovforslag. Derfor håber jeg, at udvalgsarbejdet vil resultere i, at flere stemmer for.