Til lovforslag nr. L 74 Folketinget 2005-06 Betænkning afgivet af Kirkeudvalget den   22. februar 2006 Betænkning over Forslag til lov om ændring   af lov om folkekirkens økonomi (Finansiering af nye præstestillinger,   forenkling og bedre styring af fælle  sfonden m.v.) [af kirkeministeren (Bertel Haarder)] 1. Ændringsforslag Kirkeministeren har stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget  blev  fremsat  den  16.  november  2005  og  var  til  1.  behandling  den  30.  november 2005. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Kirkeudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og kirkeministeren sendte den 1. juli 2005 dette udkast til udvalget, jf. alm. del – bilag 27 (folk etingsåret 2004 -05, 2. samling). Den  17.  november  2005  sendte  kirkeministeren  de  indkomne  høring ssvar  samt  et  notat  herom  til udvalget.  Den  28.  november  2005  sendte  kirkeministeren  et  notat  til  udvalget  om  de  økonomiske konsekvenser af lovforslaget. Skriftlige henvendelser Udvalget  har  i  forbindelse  med  udvalgsarbejdet  modtaget  skriftlige  henvendelser  fra  Landsfor- eningen af Menighedsråd og Præsteforeningen. Deputationer Endvidere har Landsforeningen af Menighedsråd og Præsteforeningen    mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget. Spørgsmål Udvalget har stillet 8 spørgsmål til   kirkeministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva- ret. Nogle af udvalgets spørgsmål og kirkeministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til be   tæn  k- ningen. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.
2 Flertallet  er enigt i ministerens beslutning om at lade lovforslagets bestemmelser om lokal finan- siering af præstestillinger   afvente den debat, der i øjeblikket  finder sted om folkekirkens struktur, og stemmer derfor for ministerens ændringsforslag  . Et  mindretal  i  udvalget  (EL)  vil  stemme  hverken  for  eller  imod  lovforslaget  ved  3.  behandling. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de stillede ændringsforslag. Siumut,  Tjóðveldisflokkurin,  Fólkaflokkurin  og  Inuit  Ataqatigiit      var  på  tidspunktet  for  betæn   k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    kirkeministeren, tiltrådt af  et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL): Til titlen 1) Undertitlen affattes således: »(Forenkling og bedre styring af fællesfonden m.v.)  «. [Præcisering af lovforslagets undertitel. Konsekvens af ændringsforslag nr. 2] Til § 1 2) Nr. 1 udgår . [Udeladelse af regel om mulighed for lokal finansiering af præstestillinger] Til § 2 3) Stk. 5 udgår. [Konsekvens af ændringsforslag nr. 2] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Med ændringsforslag   nr. 2 udgår bestemmelsen om lokal finansiering af præstestilli   nger. På den baggrund ændres   lovforslagets undertitel.   Til nr. 2 Arbejdsgruppen om ændring af den kirkelige struktur har med off  entliggørelse af debatoplægget »Opgavefordeling: Sogn, provsti, stift« den 3. januar 2006 igangsat en debat om opgavefordelingen
3 mellem sogn, provsti og stift. Med dette debatoplæg lægges der op til en diskussion om, hvo rvidt der skal ske ændringer i den nuværende ford eling af opgaver. Da forslaget om lokal finansiering af præstestillinger har en sammenhæng med denne debat, bør denne æ  ndring af lov om folkekirkens økonomi ikke gennemføres på nuværende tidspunkt. På denne baggrund foreslås det, at lovforslagets § 1, nr. 1, udgår af lovforslaget. Til nr. 3 I  lovforslagets  ikrafttrædelsesbestemmelse  er  indsat  en  revisionsbestemmelse  således,  at     ordnin- gen med lokal finansiering af præstestillinger skal   evalueres i folketingssamlingen 2012/2013. Forslaget om lokal finansiering af præstestillinger foreslås at udgå af lovforslaget, jf. ændringsfo r- slag nr. 2, og på den baggrund foreslås det, at revi  sionsbestemmelsen også udgår. Britta Schall Holberg (V)   Birthe Rønn  Hornbech (V) fmd.  Flemming Damgaard Larsen (V) Lars Christian Lilleholt (V)   Søren  Pind (V)   Jesper Langballe (DF)   Søren  Krarup (DF) Charlotte Dyremose (KF)   Per Ørum    Jørgen sen (KF)   Karen J. Klint (S) nfmd.  Hüseyin   Arac (S) Mogens Jensen (S)   Bjarne Laustsen (S)   Arne Toft (S)   Bente Dahl (RV)   Anne Baastrup (SF) Jørgen  Arbo - Bæhr   (EL) Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medl    emmer i udval- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Siumut (SIU) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Fólkaflokkurin  (FF) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
4 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 74 Bilagsnr.    Titel 1 Notat om økonomiske konsekvenser vedr. udkast til lov om ændring af lov om folkekirkens økonomi, herunder høringsliste 2 Høringsnotat og høringssvar, fra kirkeministeren 3 Datasammenskrivning af nuværende lov om folkekirkens økonomi og kirkeministerens forslag til lov om ændring af folkekirkens økonomi 4 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 5 Henvendelse af 29/11-05 fra Præsteforeningen om anmodning om foretræde 6 Henvendelse af 13/12-05 fra Landsforeningen af Menighedsråd 7 Materiale modtaget i forbindelse med Landsforeningen af Menig- hedsråds foretræde for udvalget    11/1-06 8 1. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 74 Spm.nr. Titel 1 Spm. om kommentar til henvendelsen af 12/12-05 fra Landsforenin- gen af Menighedsråd, til kirkeministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om kommentar til materiale modtaget i forbindelse med Lands- foreningen af Menighedsråds foretræde 11/1   -06, til kirkeministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om, hvilke dispensationer der er givet i alt til ansættelse af pr  æ- ster, der ikke opfylder de sædvanlige vilk  år, til kirkeministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm., om præstestillinger finansieres ad   anden vej uden dispensation, til kirkeministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om baggrunden for, at der blev indført præstestillinger på ove r- enskomstmæssig  e vilkår, til kirkeministeren, og ministerens svar he r- 6 Spm. om, hvor mange præster der er ansat som sognemedhjælpere, til kirkeministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om evaluering af bestemmelsen i forslagets § 1, nr. 1, om lokal finansiering af præsteløn, til kirkeministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om deling af lovforslaget, så alene lovforslagets økonomidel færdiggøres i indeværende samling, til kirkeministeren, og minist e- rens svar herpå . Ministerens ændringsforslag vedlagt svaret. 9 Spørgsmålet er   taget tilbage
5 10 Spørgsmålet er   taget tilbage
6 Bilag 2 Nogle af udvalgets spørgsmål til kirkeministeren og dennes svar herpå Spørgsmål 3 og 8 samt kirkeministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra udvalget. Spørgsmål 3 Ministeren bedes redegøre for, hvilke dispensationer der er givet i alt til ansættelse af præster, der ikke  opfylder  de  sædvanlige  vilkår,  herunder  uda   rbejde  en  oversigt  over  hvilke  stillinger,  der  er givet dispensation til. Svar: Kirkeministeriet har i 2005 givet tre dispensationer til oprettelse af præstestillinger, der finansi  e- res af lokale kirkelige midler samt en enkelt dispensation til forhøjelse af beskæftigelsesgraden i en eksisterende stilling finansieret af en provstiudvalgskasse. Dispensationerne er givet i medfør af § 43, stk. 7, i lov om menighedsråd for bestemmelserne i § 2, stk. 1, § 20, stk. 1, nr. 2, § 20, stk. 2, og § 17 c, stk. 3 og 4, i lov om folkekirkens økonomi. Der er ikke på nuværende tidspunkt givet yderl i- gere dispensationer. Oversigt over stillinger, hvortil der er givet dispensation: 1. Ved brev af den 31. marts 2005 (dokumentnr. 231265) godkendte Kirkeministeriet provstiud- valget for Brande-Grene Provstis ansøgning om, at der for en 3 -årig forsøgsperiode oprettes et samarbejde mellem menighedsråd i Brande -Grene Provsti om ansættelse og aflønning af en halvtids overenskomstansat sognepræst til aflastning for provsten med Kirkeministeriet som a  n- sættelsesmyndi  ghed, men fuldt ud finansieret af lokale kirkelige ligningsmidler. Dispensationen er omtalt i lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 3.1. 2. Ved brev af 31. maj 2005 (dokumentnr. 242164) godkendte Kirkeministeriet Kolding Provstis ansøgning om forhøjelse af beskæftigelsesgraden for en præstestilling på overenskomstvilkår fra 50 % til fuldtidsbeskæft  igelse, således at udgiften blev finansieret af provstiudvalgskassen. 3. Ved brev af den 8. september 2005 (dokumentnr. 248141) godkendte Kirkeministeriet Hjalle- rup Sogns Menighedsråds ansøgning om ansættelse og aflønning af en halv tids overenskomst- ansat sognepræst for en 3  -årig periode med Kirkeministeriet som ansættelsesmyndighed, men fuldt ud finansieret af lokale kirkelige ligningsmidler. Dispensationen er omtalt i lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 3.1. 4. Endelig har Kirkeministeriet ved brev af 15. november 2005 (dokumentnr. 257255) godkendt Hannerup Sogns Menighedsråds ansøgning om ansættelse og aflønning af en halvtids overen s- komstansat sognepræst for en 3  -årig periode med Kirkeministeriet som ansættelsesmyndighed, men fuldt ud finansieret af lokale kirkelige ligningsmidler. Denne stilling er suppleret med ar- bejdsfunktionerne fra en anden halvtidsstilling, som finansieres af Haderslev Stiftsøvrigheds præstebevilling på sædvanlig måde. Spørgsmål 8 Kirkeministeriet har igangsat en debat rundt om i landet omkring folkekirkens struktur, derfor er der meget, der taler for, at dele af lovforslag L 74 udsættes og drøftes sammen med de konsekve   n- ser, der enten kommer som en følge af kommunalreformen eller som en følge af den   igangværende debat om bl.a. provstier og stiftsråd. Med henvisning til denne debat, bedes min isteren oplyse, om
7 han  vil  være  indstillet  på  at  dele  lovforslaget,  således  at  alene  de  dele,  der  vedrører  Fællesfo n- den/selve økonomidelen færdiggøres i denne saml ing? Svar: Det  er  rigtigt,  at  arbejdsgruppen  om  ændring  af  den  kirkelige  struktur  har  igangsat  en  debat  om opgavefordeling mellem sogn, provsti og stift. Jeg er også enig i, at der er dele af lovforslaget, som kan  have  en  sådan  samme nhæng  med  denne  debat,    at  der  kan  være  gode  grunde  til,  at  disse  dele ikke gennemføres på nuværende tidspunkt. Jeg deler derfor opfattelsen af, at der kan være grund til at udsætte forslaget om lokal finansiering af præstestillinger. Hertil kommer, at lov om domstolsbehandling af gejstlige læresager i dag alene regulerer spørg   s- målet  om  læresager  mod  tjenestemandsansatte  præster.  Overenskomstansatte  præster  har  derfor ikke mulighed for at få en eventuel ueni ghed om lærespørgsmål prøvet ved præsteretten. Som jeg tilkendegav ved samrådet om præsteretten den 15. juni 2005, mener jeg, at præsteretten bør behan d- le læresager mod alle præster. Det er derfor min hensigt i næste folketingssamling at fremsætte et lovforslag, der betyder, at også læresager mod en overenskomstansat præst kan prøves ved præst   e- retten. Dette taler også for en udsættelse. Jeg skal derfor anmode udvalget om på mine vegne at fremsætte vedlagte ændringsforslag i fo r- bindelse med 2. behandlingen  af  Forslag til lov om ændring  af lov om  folkekirkens økonomi (F   i- nansiering af nye præstestillinger, forenkling og bedre st  yring af fællesfonden m.v.) Afslutningsvis vil jeg nævne, at jeg agter at vende tilbage med et forslag om lokal finansiering af præstestillinger til efteråret.