UDENRIGSMINISTERIET Den 14. december 2005 Retsudvalgets spørgsmål 10 af 13. december  2005 om ændring af lov om offentlige indsamlinger og pyramidespil (L 66). Spørgsmål: Ministeren bedes i fortsættelse af spørgsmål 8 af 8. december 2005 vedrørende ændring af indsamlingsloven (L66), give en mere detaljeret besvarelse, for eksempel i forhold til overvejelserne vedrørende de økonomiske konsekvenser for rammeorganisationerne. Svar: Ændringen af indsamlingsloven indebærer, at de organisationer, som driver projektaktiviteter i udviklingslandene på grundlag af en rammeaftale med Udenrigsministeriet, hvortil der er knyttet krav om egenfinansiering, vil få lige adgang til at foretage landsdækkende indsamlinger. De seks berørte organisationerne har i dag forskellig adgang til at foretage indsamlinger.   Ændringen af indsamlingsloven vil være et vigtigt incitament for alle organisationerne, og især Ibis og Mellemfolkeligt Samvirke, til at øge niveauet af indsamlede midler og dermed bidrage til opfyldelsen af egenfinansieringskravet. Det skal dog pointeres, at der er en række forskellige kilder til organisationernes egenfinansiering. Midler fra egentlige gade- og husindsamlinger udgør i nogle tilfælde kun en mindre del heraf. Hertil kommer midler fra f.eks. medlemsbidrag, arv, fonde, og indtægter fra genbrugsbutikker. Der er således en lang række forskellige strenge at spille på. Omstillingen lægger op til en udvidelse og øget inddragelse af medlemsbasen i forbindelse med indsamling og prioritering af brugen af indsamlede midler. Hvis det viser sig, at en organisation ikke vurderer at kunne opfylde kravet om egenfinansiering, kan det komme på tale at reducere den pågældende ramme og omfordele midlerne. Omfanget af den samlede støtte, der kanaliseres gennem danske NGO'er vil ikke blive berørt heraf.