Til lovforslag nr. L 66 Folketinget 2005-06 Betænkning afgivet af Retsudvalget den   8. december 2005 Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om offentlige indsamlinger og pyramidespil (Rammeorganisationers adgang til at foretage gade- og husindsa m ling) [af justitsministeren (Lene Espersen)] 1. Udvalgsarbejdet Lovforslaget  blev  fremsat  den  16.  november  2005  og  var  til  1.  behandling  den  29.  november 2005. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder. Samråd Udvalget  har  stillet  2  samrådsspørgsmål  til  justitsministeren  og     2  samrådsspørgsmål  til     udvik- lingsministeren til mundtlig besvarelse. Ministrene har besvaret spørgsmålene i et samråd med u   d- valget den 8. december 2005. Spørgsmål Udvalget  har  stillet  4  spørg smål  til  justitsministeren   og  5  spørgsmål  til  udviklingsministeren  til skriftlig besvarelse. Spørgsmål 1 er besvaret  , og spørgsmål 2  -9 forventes besvaret inden 2. behand- ling af lovforslaget. 1 af udvalgets spørgsmål og justitsministerens besvarelse heraf e  r optrykt som bilag til betænkningen. 2. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Et mindretal i udvalget (S, RV, SF og EL) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet bemærker: Lovforslaget er blevet til på baggrund af finanslovsaftalen for 2006 indgået mellem regeringen og Dansk Folkeparti. Aftalen indeholder yderligere forringelser for de ngo’er, der arbejder med udvik- lingsarbejde.  Før st  har  regeringen  og  Dansk  Folkeparti  skåret   i  bevillingerne  til  udviklingshjælp, dernæst stiller de nu forslag om, at bistandsorganisationer allerede fra 2006 skal præstere en egenf i- nansiering på 5 pct. for at oppebære statstilskud. Den egenfinansiering s   kal stige til 10 pct. allerede om 1 år. Dette betyder al tså, at nog le af organisationerne skal til at samle mere ind end de gør i dag, for fortsat at modtage tilskud.
2 Bistandsorganisationerne  skal  ikke  længere  bedømmes  på  kvaliteten  af  deres  arbejde,  men på , hvem som kan samle flest penge ind. For at det ikke skal være helt umuligt for ulandsorganisationerne at finde en sådan egenfinansi   e- ring, giver man dem med det her lovforslag nådigst ret til en gang om året at gå ud med raslebøssen og samle penge ind. Her er konkurrencen allerede hård ,for ud  over indsamlinger i forbindelse med katastrofer er der en række andre indsamlinger. Udviklingsministeren vurderer, at ingen vil få problemer med egenfinansieringen på 5 pct. i 2006, men at især I  bis og Mellemfolkeligt Samvirke vil kunne få problemer med at imødekomme kravet i 2007. Mindretallet mener, at kravet om 10 pct. egenfinansiering er fuldstændig uansvarligt, især når regeringen ikke vil drøfte muligheden af en indfasning af kravet. Kravet  om  egenfinansiering  vil  altså  få  store  konsekvenser  for  nogle  af  organisationerne,  og  for alle vil det betyde yderligere administration og mindske organisationernes muligheder for at bruge indsamlede midler til at støtte små og innovative projekter i verdens fattigste lande.   Yderligere fryg- ter oppositionen,  at det  på sigt vil ramme endnu hårdere, hvis regeringen og Dansk  Folkeparti vil sætte  10  -procents-kravet  yderligere  op       et  spørgsmål  ,  regeringen  og  Dansk  Folkeparti  er  blevet stillet flere gange i lovbehandlingen, uden at nogen af de adspurgte dog har villet svare. Oppositionen ser det her forslag som et slet skjult forsøg på endnu en gang at skære ned i uland s- bistanden.  Det  er  mindretallet  stærkt  imod.  Oppositionen  mener  ikke,  at  regeringen  kan  måle  den folkelige  forankring,  som  den  gør,  nemlig  udelukkende  ved  at  se  på ,  hvor  mange  penge  man  kan samle ind. Tværtimod støtter oppositionen den opfattelse   , Dansk Røde Kors, Care, Folkekirkens Nødhjælp, Ibis, Mellemfolkeligt Samvirke og Red Barnet har, når de  – i øvrigt efter aft    ale med den nuværende regering  –   dels  definerer  folkelig  forankring  bredt,  dels  allerede  lever  op  til  eksplicitte  krav  om medlemstal til enkelte organisationer. Oppositionen mener, at forslaget i negativ forstand er smart på den måde, at hvis man stemmer imod forslaget, kan regeringen og Dansk Folkeparti hævde, at de giver bistandsorganisationerne en reel mulighed for at vise deres folkelige forankring ved at indsamle penge, mens oppositionen ikke en gang vil give dem denne mulighed. Med  andre  ord  er  det  en  såkaldt  vind /vindsituation  for  regeringen  og  Dansk  Folkeparti.  Støtter oppositionen  lovforslaget,  kan  flertallet  gå  ud  og  sige,  at  der  var  bred  opbakning  bag  forslaget. Stemmer oppositionen nej til forslaget, kan flertallet sige, at den ikke bakker op om bistandsorgani- sationernes arbejde, fordi den ikke vil give dem mulighed for at indsamle penge til finansiering af projekterne. Og  så  om  indsamlingsloven :  Den  er  gammel,  den  er  restriktiv.  I  dag  fremstår  den  fuldstændig ulogisk  og  uigennemskuelig.  Med  andre  ord  har  vi  at  gøre  med  noget  værre  juks.  Den  foreslåede æn  dring gør blot dette endnu værre. Mindretallet vil ikke legitimere den måde , som egenfinansieringskravet bliver indført på, men de samme partier ønsker heller ikke at stemme imod en marginal forb edring for de tre organisationer, der  vil  få  bedre  muligheder  for  at  samle  penge  ind.   Det  er  en  marginal  forbedring,  der  bedst  kan beskrives som et plaster på et åbent benbrud. Siumut,  Tjóðveldisflokkurin,  Fólkaflokkurin  og  Inuit  Ataqatigiit      var  på  tidspun ktet  for  betæn  k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkni  ngen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
3   Birthe Rønn  Hornbech (V)   Michael Aastrup Jensen (V)   Karsten Nonbo (V)   Søren  Pind (V) Peter Skaarup (DF) fmd.  Kim Christiansen (DF)   Hans Kristian Skibby (DF)   Tom Behnke (KF) Charlotte Dyremose (KF)   Morten Bødskov  (S)   Per Kaalund (S)   Lissa Mathiasen (S) Frode Sørensen  (S)   Elisabeth Arnold (RV)   Simon Emil Ammitzbøll  (RV) Anne Baastrup (SF) nfmd.  Line Barfod (EL) Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Siumut (SIU) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Fólkaflokkurin (FF) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
4 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 66 Bilagsnr.    Titel 1 Meddelelse om åbning af s pørgsmål 2 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 4 1. udkast til betænkning. 5 Pressemeddelelse om åbent samråd 3 Kopi af brev af 14/1-05 fra Ibis m.fl. til ministeren for udviklingsbi- stand vedr. egenfinansiering Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 66 Spm.nr. Titel 1 Spm. om, hvilke organisationer som er omfattet af undtagelsen i l o- ven, til justitsministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om talepapir til samrådsspørgsmål A   -D, til justitsministeren 3 Spm. om talepapir til samrådsspørgsmål A og B til udviklingsmini- steren 4 Spm. om ministerens overblik over, hvilke foreninger der er beretti- get til at foretage indsamlinger, til justitsministeren 5 Spm. om loft over egen finansiering, til udviklingsministeren 6 Spm. om oversigt over indsamlede midler, til justitsministeren 7 Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 14/11-05 fra Ibis m.fl, til udviklingsministeren 8 Spm. om notat om de økono miske konsekvenser for organisationerne, til udviklingsministeren 9 Spm. om ministerens kommentar til artikel i Kristeligt Dagblad 30/6- 05: »Folkekirkens Nødhjælp vil gentage politisk profilering i Roski   l- de« og Berlingske Tidende 14/8-05: »Find et nyt navn til Folkekir- kens Nødhjælp   «, til udviklingsministeren Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 66 Samråds - spm.nr. Titel A Samrådsspm. om de økonomiske konsekvenser af lovforslaget, til justitsministeren og udviklingsministeren B Samrådsspm. om kons ekvenserne for nødhjælps   - og projektarbejdet, til justitsministeren og udviklingsministeren
5 C Samrådsspm. om begrænsningen    af gade- og husindsamlinger, til justitsministeren D Samrådsspm. om konkur rencen på indsamlingsområdet, til justitsm  i- nisteren
6 Bilag 2 Et af udvalgets spørgsmål   til justitsministeren og dennes svar herpå Spørgsmålet og svaret er optrykt efter ønske fra DF   . Spørgsmål: »Ville det ikke være aktuelt med en revidering af de organisationer der udover rammeorganisati  o- nerne er omfattet af undtagelsen i indsamlingslovens § 7, stk. 3, således at Justitsministeriet ha vde et klart overblik over disse organisationer?« Svar: Det  følger  af  indsamlingslovens  §  1,  at  en  offentlig  indsamling  skal  anmeldes  til  politiet,  inden den iværksæt tes. Efter § 2 må offentlig gade - og husindsamling ved personlig eller telefonisk hen- vendelse ikke finde sted. Uanset  forbuddet  i  indsamlingslovens  §  2  mod  offentlig  gade-  og  husindsamling  kan  foreninger mv., som gennem en længere årrække forud for lovændr ingen i 1971 med Justitsministeriets tilla- delse har  afholdt offentlig  gade- og husindsamling, en  gang om året foretage sådan indsa  mling til det  formål  og  i  samme  form  og  udstrækning,  hvortil  tilladelse  senest  har  været  givet,  jf.  indsa m- lingslovens  §  7,  stk.  3.  Baggrunden  for  indførelsen  af  denne  ordning  var,  at  forbu ddet  kunne  få mærkbare følger for de foreninger mv., som gennem en længere årrække forud for lovens vedtage l- se i 1971 havde fået en betydelig del af sine indtægter fra regelmæssig gade - og h usin dsamling. Indsamlingsbekendtgørelsen  indeholder  i  et  bilag  en  fortegnelse  over  de  foreninger  mv.,  der  er omfattet af undtagelsen i indsamlingslovens § 7, stk. 3. I afsnit 2 i de almindelige bemærkni  nger til lovforslaget er angivet, hvilke foreninger mv. der er optaget på fortegnelsen, ligesom det er anført, at Justitsministeriet ikke er bekendt med, om alle de ovenfor omtalte organisationer mv. fortsat ek- sisterer, og om de udnytter adgangen til at foretage gade- og husindsamling. Bemyndigelsen i indsamlingslovens § 7, stk. 3, giver ikke Justitsministeriet mulighed for admini- strativt  at  føje  nye  foreninger  mv.  til  denne  fortegnelse.  Derimod  vil  der  efter  Justitsmin isteriets opfattelse ikke være noget til hinder for, at foreninger, som ikke længere eksisterer, slettes fra for- tegnelsen. Justitsministeriet har via undersøgelser på internettet mv. søgt at klarlægge, om alle de fo reninger mv.,  der  er  optaget  på  fortegnelsen,  fortsat  eksisterer.  På  grundlag  af  disse  unders  ø gelser  må  det formentlig antages, at langt de fleste af de foreninger mv., som fremgår af bilaget til indsamlingsb e- kendtgørelsen,  fortsat  eksisterer.  Justitsministeriet  finder  derfor  ikke,  at  der  er  tilstrækkelig  anle   d- ning til at ajourføre fortegnelsen. Det bemærkes i denne forbindelse, at det for   hold, at en forening ikke  optræder  på  Internettet  eller  i  telefonbogen  mv.,  ikke  nø dvendigvis  betyder  at  en  forening  er ophørt, og det vil kunne være vanskeligt at skaffe ful   dstændig klarhed herom. Det  bemærkes  dog,  at  en  række  foreninger  mv.  alene  har  til ladelse  til  at  foretage  gade-  og  hus- indsamling i Storkøbenhavn eller i flere amter. Justitsministeriet vil i forlængelse af en vedt   agelse af lovforslaget nærmere overveje, om der som følge af nedlæggelsen af amterne i fo rbindelse med kommunalreformens ikrafttræden den 1. januar 2007 vil kunne være anledning til at ajourføre den geografiske afgrænsning af disse foreningers tilladelse til at foretage gade  - og h u sindsamling.