Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Civilkontoret
Sagsnr.:
2006-156-0042
Dok.:
HTR40318
Besvarelse af spørgsmål nr. 88
8 af
f 12. januar 2006 fra Folketin
nn
ngets
gets Retsudvalg vedrørende forslag
til lov om juridisk rådgivning (L 65)...
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 11. januar 2006 fra Dansk Landbrug
vedrørende L 65 om forslag til lov om juridisk rådgivning, jf. REU L 65 bilag 6.
Svar:
11
1
. Dansk Landbrug anfører i sin henvendelse til Folketingets Retsudvalg bl.a., at det fremsatte
lovforslag er overflødigt. Der er i forvejen lovgivet på området, idet markedsføringsloven allere-
de omfatter de ydelser, der bliver givet i forbindelse med juridisk rådgivning. Dansk Landbrug
savner således en begrundelse for, at man har ønsket en særlig lovgivning om netop juridisk råd-
givning.
Justitsministeriet bemærker i den forbindelse, at som anført i afsnit 1.2. i de almindelige be-
mærkninger til lovforslaget, indebærer lovforslaget navnlig en ophævelse af vinkelskriverloven,
herunder af lovens forbud imod markedsføring af juridisk rådgivning. Det foreslås i tilknytning
hertil, at der i den nye lov om juridisk rådgivning angives dels en generel norm for god skik for
juridisk rådgivning, dels de væsentligste elementer heri. Ligeledes indsættes der i loven en be-
myndigelse til justitsministeren, hvorefter denne efter forhandling med ministeren for familie-
og forbrugeranliggender fastsætter nærmere regler om god skik for juridisk rådgivning.
Endvidere indebærer lovforslaget, at Forbrugerombudsmanden får beføjelse til at føre tilsyn med
overholdelsen af loven og de administrative forskrifter, der udstedes i medfør af loven, samt at
der administrativt ved en ændring af bekendtgørelsen om forbrugerklager vil blive skabt mu-
lighed for, at Forbrugerklagenævnet kan behandle klager fra forbrugere over juridisk rådgivning.
Som det fremgår af afsnit 4.1.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, er den foreslåede
ordning efter Justitsministeriets opfattelse udtryk for en hensigtsmæssig balance imellem på den
ene side hensynet til at sikre navnlig forbrugerne den nødvendige beskyttelse og på den anden
side de konkurrencemæssige hensyn. Justitsministeriet bemærker i forlængelse heraf, at netop