Til lovforslag nr. L 61 Folketinget 2005-06 Betænkning afgivet af Uddannelsesudvalget den   11. januar 2006 Betænkning over Forslag til lov om ophævelse af lov om en statsskole som forsøgsce   nter for 8.-10. skoleår [af undervisningsministeren (Bertel Haarder)] 1. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 9. november 2005 og var til 1. behandling den 22. november 2005. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og undervisningsminist e- ren sendte den 5. oktober 2005 dette udkast til udvalget, jf. alm. del – bilag 11. Den 8. november 2005 sendte undervisningsministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til u dvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 13 skriftlige henvendelser fra: Asociación Chilena Pro Naciones Unidas, Center for Konfliktløsning, Development Education Centre, South Yorkshire, Extra-Mural Education Project, Institute for Educational Sciences, Ledelsen for Statens Pædagogiske Forsøgscenter, Lærerrepræsentanter fra Statens Pædagogiske Forsøgscenter, Northern Beaches Christian School, Karen Prins, København Ø, SPF/Nordjyllandsgruppen, UNESCO Associated Schools, Ungdomsbyen og Peder Wiben, København Ø. Undervisningsministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udval- get.
2 Deputationer Endvidere har ledelsen for Statens Pædagogiske Forsøgscenter og    Lærerrepræsentanter fra Statens Pædagogisk  e  Forsøgscenter  mundtligt  over  for  udvalget  redegjort  for  deres  holdning  til  lovforsl a- get. Samråd Udvalget har stillet 2 samrådsspørgsmål til undervisningsministeren til mundtlig besvarelse. Min   i- steren har besvaret spørgsmålene i et samråd med udvalget den    11. januar 2006. Ministeren har ef- terfølgende sendt udvalget det talepapir, der lå til grund f  or besvarelsen af spørgsmålene. Spørgsmål Udvalget  har  stillet  18  spørgsmål  til  undervisningsministeren  til  skriftlig  besvarelse,    som  denne har besvaret. Et af udvalgets spørgsmål til undervisningsministeren og dennes svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen. 2. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Et mindretal i udval get (S, RV, SF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Socialdemokratiets medlemmer af udvalget finder, at det er synd og skam, at et flertal i  Folketin- get med dette lovforslag kaster mange års pædagogisk udviklingsarbejde i grave   n. I teksten til lov- forslaget er der ikke én konkret henvisning til, hvordan den store viden og de erfaringer, der er op- bygget i centeret, kan eller skal anvendes i det kommende udviklingsarbejde. Ligeledes må Socialdemokratiet konstatere, at lovforslaget  og beslutningen om at nedlægge SPF er  foretaget,  uden  at  den  evaluering  –   og  dermed  tilvejebringelse  af  et  sagligt  grundlag  for  en beslutning – som    undervisningsministeren tidligere har stillet centeret i udsigt, er blevet udarbejdet. Regeringen peger selv i bemærkningerne til lovforslaget    på, at der er behov for at se folkeskol e- området i  dets helhed. Det er Socialdemokratiet enig t i,  og vi har derfor også medvirket pos itivt i forhandlingerne om fremtidens folkeskole og har altid  lagt stemmer til de forslag om en forbedret folkeskole, der er fremsat i Folketinget eller under forhandlinger med undervisningsministeren. De fleste er enige  i, at en af de store udfordringer er at sikre, at en langt større andel af en un g- domsårgang kommer i gang med en ungdomsudd annelse efter folkeskolen. Det har regeringen pe- get på, det har oppositionen peget på, det har regeringens globaliseringsråd peget på, og det har en lang række af de organisationer,   der har indgivet høringssvar,  peget på. Statens Pædagogiske Forsøgscenter    har netop til opgave at udvikle og perspektivere ideer for un- dervisningen i folkeskolens ældste klassetrin og  at bygge bro mellem folkeskolen og    ungdomsud- dannelserne. Set i relation til, at der tilsyneladende ikke er flertal i  Folketinget for at efterkomme regeringens ønske om at nedlægge 10. klasse, og set i relation til, at  undervisningsministeren i  sit talepapir fra samrådet  den  11.  januar   2006  i  Uddannelsesudvalget  netop  sammenkæder  nærværende  lovforslag med forslaget om at nedlægge 10. klasse, mener S  ocialdemokratiet, at en eventuel beslutning om at nedlægge SPF bør afvente den endelige løsning på 10. -klassernes fremtidige situation. Socialdemokratiet ønsker  et  mangfoldigt  uddannelsesbillede,  der  hviler  på  alsidighed,  forskning og udvikling. Hvis Danmark skal klare sig i fremtidens  internationale og globaliserede samfund, er
3 der brug for alle målrettede initiativer, der kan uddanne fremtidens arbejdskraft til dygtige, vidende, kreative  og  problemløsende  mennesker.   Det  er  et  synspunkt,  vi  tilsyneladende  deler  med  Dansk Industri,  Finansrådet   m.fl.,  men  det  er  en  udvikling,  der  i  praktisk  politik  bliver  modarbejdet  af regeringen og Dansk Folkeparti i en kortsigtet og ideologisk uddannelsespolitisk dagsorden. Lovforslaget indeholder tillige en forventning om, at Ungdomsbyen kan fortsætte sit virke med en bevilling   på   3   mi o.   kr.   Dette   på   trods   af,   at undervisningsministeren    i   sit   talepapir   til Uddannelsesudvalget  i  forbindelse  med  samrådet  den  11.  januar   2006  oplyser  tal,  der  viser,  at beløbet på 3 mi  o. kr. ikke er tilstrækkeligt til at sikre cent  erets fortsatte drift. Det Radikale Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget finder det kortsigtet og grundløst, når regeringen stædigt insi sterer på at lukke Statens Pædagogiske Forsøgscenter. Folk e- skolens udvikling er gennem mange, mange år baseret på et solidt og visionært forsøg sarbejde, som SPF har bidraget til på højt kvalificeret vis. Netop de diskussioner  , som i øjeblikket  føres  om over- gangen  mellem  grundskole  og  ungdomsuddannelse  samt  om  vejledning,  valg  og  kvalificeret  stil- lingtagen i folkeskolens ældste klasser  , burde aktualisere SPF’s rolle. Det er ikke muligt at frigø sig  fra  mistanken  om,  at  SPF  ene  og  alene  skal  lukkes,  fordi  centeret  irriterer  regeringen  –  a   ltså præcis samme fremgangsm  åde , som da regeringen i øvrigt lukkede råd, nævn og videncentre for at få plads til dens helt egen måde at gøre ti   ngene på. Det  eneste  positive,  der  endnu  synes  at  være  kommet  ud  af  regeringens  dårlige  id   é  om  at  lukke SPF, er undervisningsministerens tilslutning til, at folkeskoleområdet bør ses i en helhed  , og at for- nyelsen skal bygge på det samlede skoleforløb. Samtidig fastslår ministeren, at fremtidigt forsøgs - og udviklingsarbejde skal gennemføres  landsdækkende med inddragelse af forskellige skoletype  r og på mange folkeskoler landet over for at sikre den størst mulige effekt og fleksibilitet  , jf. svaret på spørgsmål   3. Det var ellers Det Radikale Venstres og Socialistisk Folkepartis oplevelse, at regerin- gen var villig til at gennemføre endog meget vidt gående ændringer i folkeskolen uden forudgående forsøgsvirksomhed eller erf aringsopsamling, men blot ved lovgivning i fuld skala. Det er afgørende, at der er bredde i erfaringsindsamlingen , jf. svaret på sp ørgsmål   3, og netop der- for forekommer det besynderligt, at man ikke ønsker den bredde, som erfaringerne fra SPF kan give til forsøgs - og udviklingsarbejde gennemført andre steder i skolesystemet. Alt i alt finder Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti regeringens beslutning kortsigtet, snæversyne  t og ubegrundet. Siumut,  Tjóðveldisflokkurin,  Fólkaflokkurin  og  Inuit  Ataqatigiit  var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.   Troels Christensen (V)   Anne-Mette Winther Christiansen (V)   Britta Schall Holberg (V) Tina Nedergaard (V)   Ellen Trane Nørby  (V)   Martin Henriksen (DF)   Sø Krarup (DF) Carina Christensen (KF) fmd.  Allan Niebuhr (KF)   Christine Antorini (S)   Kirsten Brosbøl  (S) Carsten Hansen (S)   Bjarne Laustsen (S)   Margrethe Vestager (RV) nfmd.  Bente Dahl (RV) Thomas Krog (SF)   Majbrit Berlau (EL)
4 Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udva    l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Siumut (SIU) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Tjóðve   ldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Fólkaflokkurin (FF) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
5 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 61 Bilagsnr.    Titel 1 Hørin gssvar og høringsnotat fra undervisningsministeren 2 Tillæg til høringsresumé og høringssvar vedrørende forslag til lov om ophævelse af lov om en statsskole som forsøgscenter for 8.   -10. skole- år, fra undervisningsministeren 3 Henvendelse fra Karen Prins, København Ø 4 Debatindlæg vedrørende lukning af Statens Pædagogiske Forsøgsce n- ter fra Center for Konfliktløsning 5 Henvendelse af 18/11-05 fra ledelsen for Statens Pædagogiske Fo  r- søgscenter 6 Henvendelse af 18/11-05 fra Peder Wiben, København Ø 7 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 8 Kopi til orientering af undervisningsministerens svar på  UDU alm. del –   spørgsmål 24, 25 og 27  -29 vedrørende Statens Pædagog   iske Forsøgscenter 9 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 10 Materiale modtaget i forlængelse af   ledelsen for Statens Pædagogiske Forsøgscenters foretræde for udvalget 22/11   -05 11 Henvendelse af 25/11-05 fra lærerrepræsentanter fra Statens Pædag  o- giske Forsøgscenter 12 1. udkast til betænkning 13 Fremlæggelse   af materiale modtaget i forbindelse med lærerrepr  æ- sentanter fra SPF’s foretræde for udvalget 6/12  -05 14 Henvendelse af 1/12-05 fra Ungdomsbyen 15 Henvendelse af 1/12-05 fra Northern Beaches Christian School 16 Henvendelse af 5/12-05 fra Extra-Mural Education Project 17 Henvendelse af 6/12-05 fra Asociación Chilena Pro Naciones Unidas 18 Henvendelse af 15/12-05 fra SPF/Nordjyllandsgruppe n 19 Henvendelse af 20/12-05, fra Development Education Centre, South Yorkshire 20 Henvendelse fra Institute for Educational Sciences 21 2. udkast til betænkning 22 Henvendelse af 20/12-05 fra UNESCO Associated Schools 23 Talepapir fra samrådet 11/1 -06 om samrådsspørgsmål A og B, fra undervisningsministeren
6 Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 61 Spm.nr. Titel 1 Spm. om kommentar til henvendelse fra Karen Prins, København Ø, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om kommentar til debatindlæg af 17/11  -05 fra Center for Kon- fliktløsning, til undervisningsministeren, og ministerens sv ar herpå 3 Spm. om kommentar til henvendelse af 18/11-05 fra ledelsen for Sta- tens Pædagogiske Forsøgscenter, til undervisningsministeren, og m   i- nisterens svar herpå 4 Spm. om kommentar til henvendelse af 18/11-05 fra Peder Wiben, København Ø, til undervis    ningsministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om kommentar til materiale modtaget i forlængelse af   ledelsen for Statens Pædagogiske Forsøgscenters foretræde for udvalget 22/11-05, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om kommentar til henvendelse af 25/11-05 fra lærerrepræse n- tanter fra Statens Pædagogiske Forsøgscenter, til undervisningsmin i- steren, og ministerens svar herpå 7 Spm., om den tidligere undervisningsminister har givet positivt til- sagn om ansættelse af en ny rektor   på SPF, samt om der er givet ti l- sagn om en evaluering af skolen, til undervisningsministeren, og mi- nisterens svar herpå 8 Spm. om, hvorledes ministeren har forestillet sig at CVU’erne/centrene for videregående uddannelse skal inddrages i det fremtidige udviklings- og forskningsarbejde, til undervisningsmini- steren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om dokumentation for, at det forsknings- og udviklingsarbejde, der i dag foregår på SPF, kan varetages lige   så godt på landets CVU’er, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om kommentar til henvendelse af 1/12-05 fra Ungdomsbyen, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om kommentar til henvendelse af 1/12-05 fra Northern Beaches Christian School, Australien, til undervisningsministeren, og ministe- rens svar herpå 12 Spm. om kommentar til henvendelse af 5/12-05 fra Extra-Mural Edu- cation Project, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om kommentar til henvendelse af 6/12-05 fra Asociación Ch i- lena Pro Naciones Unidas, til undervisningsministeren, og ministe- rens svar herpå 14 Spm. om kommentar til henvendelse af 15/12-05 fra SPF/Nordjyllandsgruppen, til undervisningsministeren, og ministe- rens svar herpå 15 Spm. om, hvad der skal ske med de bygninger, som SPF hidtil har benyttet, hvis SPF’s virksomhed ophører, til undervisningsminist eren, og ministerens svar herpå
7 16 Spm. om kommentar til henvendelse af 20/12-05 fra Development Education Centre, South Yorkshire, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 17 Spm. om kommentar til henvendelse fra Institute for Educational Sci- ences, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 18 Spm. om kommentar til henvendelse af 20/12-05 fra UNESCO Ass o- ciated Schools, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 61 Samråds - spm.nr. Titel A Samrådsspm. om redegørelse for konklusionerne om den økonomi   , der er nødvendig for at drive Ungdomsbyen videre, til undervi s- ningsministeren B Samrådsspm. , om der i marts 2003 har været afholdt et møde mellem daværende undervisningsminister Ulla Tørnæs og formanden for SPF, Ole Vig Jensen, og om indholdet af dette møde  bl.a. har handlet om ansættelse af en ny rektor og gennemførelse af    en evaluering af SPF, til undervisningsministeren
8 Bilag 2 Et af udvalgets spørgsmål til undervisningsministeren og dennes svar herpå Spørgsmålet og svaret er optrykt efter ønske fra RV    og SF. Spørgsmål 3: Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 18. november 2005 fra Statens Pædagogiske Fo  r- søgscenter, jf. L 61  – bilag 5 . Svar: Ledelsen på Statens Pædagogiske Forsøgscenter (SPF) redegør i henve ndelsen for SPF’s aktuelle opgaver og for mulige fremtidsvisioner for centret. SPF’s forsøgsskole  rummer im  idlertid kun tre af folkeskolens klassetrin.  Folkeskoleområdet bør efter  regeringens  opfattelse  ses  i  en  helhed,  og  den  fornyelse  af  folkeskolen,  som  regeringen  har iværksat, bygger på det samlede skoleforløb. I  lighed  med  det  nuværende  forsøgs   -  og  udviklingsarbejde  i  Undervisningsministeriets  regi  skal det fremtidige forsøgs - og udviklingsarbejde  gennemføres landsdækkende med inddragelse af fo   r- skellige skoletyper og på mange folkeskoler landet over for at sikre den størst mulige effekt og fle  k- sibilitet. Det vil kunne give en større bredde i erfaringsindsamlingen, og der vil kunne sættes fokus på hele skolens virksomhed, herunder alle folkeskolens klassetrin samt skolefritidsordninger. De  fremtidige  formidlingsinitiativer  på  folkeskoleområdet  forventes  som    ministeriets  hidtidige formidling  på  folkeskoleområdet  fremover  at  kunne  gennemføres  bedst  muligt  i  samarbejde  med centre for undervisningsmidler, CVU’erne, kommunale konsulenter og lærere fra et bredt udsnit af folkeskolen. Det fremgår af regeringens afta le med Dansk Folkeparti om finansloven for 2006, at SPF nedlæ  g- ges  med  henblik  på  at  målrette  ressourcerne  til  kvalitetsudvikling  i  folkeskolen.  Det  er  samtidig aftalt, at der vil være mulighed for at fortsætte Ungdomsbyens virksomhed, herunder formidlingsde- len. Undervisningsministeriets tilskud vil i givet fald blive givet under forudsætning af, at der opnås enighed  med  eksterne  parter,  lokale  myndigheder  og  interessenter  om  præmisserne  for  Ungdom  s- byens viderefø relse.