J.nr. 2005-511-0054    Dato: Til Folketingets Skatteudvalg L 56 –  Forslag til Lov om ændring af ligningsloven m.m. (Justering af reglerne for medarbejderaktier) Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr.    1 - 4 af     25. novem- ber 2005. Kristian Jensen / Birgitte Christensen
Side 2 Spørgsmål 1:   Er lovforslaget efter ministerens opfattelse udtryk for en forenkling af skatte- lovgivningen, og vil ministeren begrunde sit svar? Svar: Det er ikke et selvstændigt formål med dette lovforslag at forenkle reglerne for b   e- skatningen af medarbejderaktier. Formålet er i stedet at smidiggøre reglerne til gavn for de ansatte og selskaberne. Jeg vil gerne medgive, at de foreslåede regler kan virke komplicerede. Baggrunden er, at medarbejderaktieordninger kan være udformet på mange forskellige måder og indeholde forskellige vilkår for, hvordan, hvornår og hvor meget den ansatte kan få i ve   derlag i form af medarbejderaktier m.v. Dette betyder, at de skatteregler, der skal regulere, hvor meget den ansatte kan få uden lønbeskatning af vederlaget, skal tage højde for, at betingelserne for at udnytte en købe - eller tegningsret eller for tildeling af aktier kan være udfo  rmet på forskellige måder. Dermed bliver skattereglerne også omfattende og tekniske, og de kan af den grund virke komplicerede. Den del af forslaget, der vedrører ordningen i  ligningslovens § 7 H fra 2003, har til formål at sikre virkningen af den forbedring af skattereglerne for medarbejderaktieordninger, der skete med gennemførelsen af ordningen. Baggrunden er først og fremmest, at ordni  ngen på visse punkter i praksis har vist sig at have konsekvenser, der ikke har været tilsigted  e, og som kan begrænse udbredelsen af skattebegunstigede medarbejderaktieordni  nger. Spørgsmål 2:   Vil ministeren redegøre for, hvorledes det foreliggende lovforslag er koord i- neret med det fremsatte forslag om æ  ndring af beskatningsreglerne for aktieavancer? Svar: Som det fremgår af svaret på spørgsmål 1 er formålet med lovforslaget først og fremmest at smidiggøre reglerne i ordningen fra 2003 med henblik på at sikre virkni  ngen af de forbedrede skatteregler. De regler, der er indeholdt i forslaget til den nye aktieavancebeskatningslov (L 78), har overordnet set til formål at forenkle aktieavancebeskatningen med henblik på at styrke a  k- tiekulturen, forbedre vilkårene for udviklingen af et velfungerende aktiemarked, mindske indlåsningseffekter og skabe bedre sam menhæng i b  eskatningen af aktieafkast. Opgørelse af gevinst og tab ved salg aktier, som ansatte har erhvervet på baggrund af en købe - eller tegningsret, der er tildelt som led i en medarbejderaktieordning, eller ved salg af aktier, som den ansatte har erhvervet direkte som led i en sådan ordning, sker efter de a l- mindelige regler for beskatning af gevinster og tab. Det betyder helt generelt, at de ændri  n- ger, der er indeholdt i forslaget til den nye aktieavancebeskatningslov, også vil finde a n- vendelse for aktier, der erhvervet på baggrund af købe  - eller tegningsretter omfattet af lig- ningslovens § 7 H, og aktier, der er tildelt den ansatte direkte. Spørgsmål 3:    Vil ministeren redegøre for, hvorledes lovforslaget forventes at påvirke fo  r- skellige indkomstgrupper, samt vurdere hvorledes det bidrager til skabelsen af øget ulighed i samfundet? Spørgsmål 4:   Vil ministeren uddybe sit skøn over lovforslagets provenuvirkninger, heru n- der oplyse hvilke erhvervs- og indkomstgrupper, der må formodes at have størst fordel af forslaget? Svar: Der er efter min vurdering ikke belæg for at antage, at de foreslåede regler vil påvirke tildelingen af medarbejderaktier m.v. på de enkelte indkomstgrupper på en anden måde end
Side 3 gældende regler gør. Forslaget vedrørende ligningslovens § 7 H har til formål at sikre vir k- ningen af de forbedringer af skattereglerne, der blev gennemført i 2003, og antages s å ledes ikke at medføre en udvidelse i forhold til det omfang for medarbejderakti eordninger, der blev skønnet i 2003 Der findes ingen centraliserede oplysninger om værdien af aftalerne omfattet af ligningsl  o- vens § 7 H fordelt på indkomstgrupper. Jeg kan i øvrigt henvise til mit svar på udvalgets spørgsmål 100 (alm. del –  Folketingsåret 2004 - 05, 2. samling). I svaret er de indgåede aftaler for 2 004 fordelt på størrelsen af værd i- en af aftalerne, men altså ikke på indkomstgrupper. Opgørelsen viser, at ca. 78 pct. af sam   t- lige aftaler har en værdi på under 100.000 kr., og at 4 aftaler svarende til under 0,2 pct. af samtlige aftaler, har en værdi på o   ver 1 mio. kr.