Jeg tror, at det i løbet af ordførerrækken blev klart, at jeg har ladet mig overtale til at lave en ændring af beskatningen af visse biler, der transporterer idrætsudstyr. Det har jeg faktisk valgt at tage med i den her lovgivning, for uanset at det er et stort og vigtigt projekt, der vil hjælpe mange idrætsudøvere, så mente jeg alligevel, at det måske var lige lille nok til et selvstændigt lovforslag.
Jeg synes, det er rigtig godt, at vi kan få løsnet op for det her, men det, der er hovedemnet i lovforslaget her, er jo at få givet et bedre, retssikkerhedsmæssigt korrekt grundlag, så bilejere, der vælger at importere deres biler, eller bilejere, som skal have eksporteret deres biler, kan få lavet et skøn over, hvad værdiansættelsen er, og dermed også, hvilken registreringsafgift der skal betales.
I dag plages vi af alt for lange sagsbehandlingstider, og vi plages af, synes jeg, at det er et problem, at der ikke er mulighed for at klage over den afgørelse, der bliver truffet. I dansk retspraksis har vi en mulighed for, at man kan anke og få prøvet en myndighedsafgørelse. Det kan man i dag ikke på det område, vi diskuterer her, vedrørende vurdering af biler, men det får vi nu, og det synes jeg er meget glædeligt. Når låget nu er taget af - jeg tror det var det udtryk, som hr. Poul Erik Christensen brugte - kunne man så ikke også kigge på mange af de andre problemer, der er omkring bilbeskatningen? Jeg er enig i, at der er mange udfordringer
i den danske bilbeskatning. Regeringen har faktisk også derfor skrevet i regeringsgrundlaget, at vi ønsker at få kigget på den samlede bilbeskatning under ét. Nu er det sådan, at det ikke er første gang, kan jeg tilstå, at vi har ønsket at kigge på bilbeskatningen og på, om ikke den kunne laves om. Tidligere har man kigget på enten registreringsafgifterne eller de løbende afgifter sådan lidt adskilt, og de tidligere arbejder viser, at det altså ikke er nogen enkel ting blot at gå ind og lave en ændring, hvis man skal have både de provenumæssige hensyn, de trafiksikkerhedsmæssige hensyn, de sociale hensyn og de miljømæssige hensyn til at spille i en harmoni. Derfor har det været nødvendigt at prøve at kigge på det igen, og derfor er det et ønske, jeg sådan set kan følge langt hen ad vejen, at få kigget på den samlede bilbeskatning, men det er ikke muligt på nuværende tidspunkt,
i hvert fald ikke for mig, at fremsætte et lovforslag, der lægger et snit ind, og som også tager de hensyn til både provenuet, miljøet, trafiksikkerheden og det sociale, som jeg synes er nødvendige. Hvis hr. Poul Erik Christensen har en model klar, vil jeg meget gerne se på den. Nogle af de modeller, der har været og er blevet præsenteret, har den store ulempe, at de i forhold til det provenu, vi får i dag, vil medføre et meget stort tab for statskassen. Hvis vi havde penge til at lave den slags lettelser af beskatningen, så jeg hellere, at vi lavede en lettelse af beskatningen af arbejdsindkomster i stedet for. Ikke desto mindre er der behov for at kigge på en omlægning, og det gør vi også, bare ikke med det her lovforslag. Til hr. Morten Homanns spørgsmål om kompetencer i administrationen, når de nu skal lave vurderingerne: Der er det jo sådan allerede i dag, at de ansatte i Skat laver det første arbejde for at lave et grundlag til de vurderingsmænd, der i dag arbejder med det, så vi har i organisationen kompetencerne til at lave vurderingen. Vi vedbliver med at have vurderingsankenævn og får dermed vurderingsmænd ind, og de kan være med til at have det, man kan sige, folkevalgte lægmandssyn på, om nu administrationen lægger det rigtige snit. Så vi har kompetencerne, og vi har samtidig bevaret en lægmandsinstitution, og dermed mener jeg, at vi har givet bilkøberne en meget bedre og stærkere administration, der også er hurtigere og mere retssikker. Jeg er glad for den brede tilslutning, og jeg håber, at vi under udvalgsarbejdet kan få afklaret de spørgsmål, der er, så vi kan få Folketinget samlet om at stemme den her forbedring igennem.