Besvarelse af spørgsmål 18 ad L 52 stillet af
Erhvervsudvalget den 13. januar 2006.
Spørgsmål 18:
Hvordan vil ministeren hindre en ulig
konkurrence mellem mæglere og assurandører, og hvordan vil ministeren sikre,
at andre pensionskunder ikke kommer til at betale for nye kunders
oprettelsesomkostninger, hvor der er tale om kunder uden mæglertilknytning?
Svar:
Lovforslagets
vedtagelse vil ikke medføre en ulig konkurrence mellem forsikringsmæglervirksomhederne
og forsikringsselskaber. Forsikringsmæglere sælger uvildig rådgivning, mens
forsikringsselskaber sælger forsikringsprodukter.
NÃ¥r lovforslagets
vedtages, betyder det, at der ikke længere kan rejses tvivl om
forsikringsmæglerens uvildighed, fordi forsikringsmæglerens rådgivning ikke
afhænger af hvilket forsikringsselskab, der tilbyder forsikringsmægleren den
bedste provision.
Forsikringsmægleren
yder kunden en uvildig rådgivning om hvilket forsikringsselskab, der i det
konkrete tilfælde kan give kunden den bedste og billigste forsikringsløsning.
Det er således
forventningen, at den mæglerbetjente kunde kommer til at betale en lavere
løbende forsikringspræmie. Til gengæld betaler kunden forsikringsmægleren et
honorar for den modtagne rådgivning.
Forsikringsselskabets
ansatte har derimod alene til opgave at afsætte det konkrete forsikringsselskabs
produkter til den fastsatte pris. Kunden kan ikke i forhold til en assurandør
forvente at modtage en uvildig forsikringsrådgivning.
Som jeg har redegjort
for i min besvarelse af spørgsmål 2, er det vigtigt at fremme åbenheden og
gennemsigtigheden omkring de omkostninger, som kunderne pålægges ved køb af
finansielle produkter. Derfor nedsætter jeg en arbejdsgruppe i
Finanstilsynet, der skal se på kundernes omkostninger i forbindelse med
etablering af forsikringsaftaler, herunder de omkostninger kunden betaler for
salgspersonalets aflønning.
|