Besvarelse af spørgsmål 81 (L 51) stillet af Erhvervsudvalget den 28.
februar 2006.
Spørgsmål 81
Hvordan vil SKAT efter lovændringen sikre sig, at de bogførte oply s-
ninger om f.eks. aktiver er korrekte? Vil de f.eks. tage ud og tælle varel a-
ger (på balancedagen!)? Der henvises til besvarelsen af spørgsmål 2 9,
hvor det anføres, at det "er nødvendigt at sikre sig om aktiverne er tilst e-
de". Der er imidlertid med forslaget i L 50 slet ingen krav om, at en eks-
tern part skal forholde sig til aktiverne, f.eks. varelager. Når SKAT m e-
ner, det er nødvendigt, må de vel selv skulle udføre kontrollen og med v a-
relager kan dette jo kun foretages ved optælling på/nær balancedagen, og
dermed FØR regnskabet er aflagt og selvangivelsen er indsendt, eller man
kan alternativt forholde sig til tilstedeværelsen af varelageret, som det er
beskrevet i RS 910.
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af dette spørgsmål indhentet bidrag fra
skatteministeren, som jeg i det hele kan henholde mig til.
Skatteministeren oplyser fø lgende:
Nogle virksomheder fører et egentligt lagerregnska b, hvor varelageret
løbende registreres, andre virksomheder optæller alene lageret i forbi n-
delse med årsregnskabet. Muligheden for at kontrollere varelageret til
bogføringen afhænger af den måde, registreringerne er tilrettelagt, og
herunder sikkerheden i de rutiner, som virksomheden har tilrettelagt for
registreringerne eller opgørelsen. I det mindste skal virksomheden ska t-
temæssigt opgøre og kunne dokumentere sit varelager ved optællingsl
i-
ster en gang årligt. Føres der et betryggende lagerregnskab, kan de n fysi-
ske optælling ske på andre tidspunkter. Det følger af mindstekravsb
e-
kendtgørelsen til skattekontrolloven.
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTEREN
8. marts 2006
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
[email protected]
www.oem.dk