ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN
22. februar 2006 |
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K
Tlf.          33 92 33 50 Fax         33 12 37 78 CVR-nr.  10 09 24 85 www.oem.dk
|
|
Vedlagt fremsender jeg i 5 eksemplarer min besvarelse af det i udvalget stillede spørgsmål 67 (L51) den 8. februar 2006.
Med venlig hilsen
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN
22. februar 2006 |
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K
Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 www.oem.dk
|
|
Besvarelse af spørgsmål 67 (L51) stillet af Erhvervsudvalget den 8. februar 2006.
Spørgsmål 67:
Svar:
Dansk Byggeri og HTS Interesseorganisationen (HTSI) har den 8. februar 2006 fremsendt et brev om forenkling af revisionsstandarder til Folketingets Erhvervsudvalg. I brevet anbefaler organisationerne, at der arbejdes for en forenkling og udtynding af de internationale revisionsstandarder for så vidt angår de mindre selskaber (B-selskaber). Dette skal ske ved, at der sker en opdeling af revisionshandlingerne, så der udformes et sæt standarder rettet specielt mod de mindre selskaber. Konkret foreslås det, at regeringen arbejder aktivt i EU for at forenkle revisionsstandarderne i forbindelse med den igangværende modernisering af 8. direktiv.
Det skal indledningsvist bemærkes, at drøftelserne af forslaget til det nye 8. direktiv (direktiv om lovpligtig revision af års- og koncernregnskaber i EU) er afsluttet. Direktivet blev således godkendt af Europa-Parlamentet i september 2005 og af ECOFIN på rådsmødet i oktober 2005. Den formelle vedtagelse af direktivet forventes i april 2006.
Det nye direktiv medfører, at de internationale revisionsstandarder – når de er godkendt af Kommissionen - fremover skal anvendes ved alle lovpligtige revisioner i EU.
Den grundlæggende tanke bag indførelsen af revisionsstandarderne for alle lovpligtige revisioner i EU er, at â€en revision er en revisionâ€. Det er sÃ¥ledes forudsat, at opgaven â€revision†er den samme, uanset om den lovpligtige revision udføres i smÃ¥ eller store virksomheder. Selvom standarderne skal benyttes ved al lovpligtig revision, skal det dog bemærkes, at der naturligvis vil kunne være en vis forskel pÃ¥ omfanget af de faktiske revisionshandlinger, det i praksis vil være nødvendigt at gennemføre i smÃ¥ hhv. store virksomheder.
Det ligger således fast, at man i EU ikke vil medvirke til at gradbøje begrebet lovpligtig revision. Løsningen på de administrative problemer ligger derfor ikke i 8. direktiv.
NÃ¥r der i EU regi opereres med, at â€en revision er en revisionâ€, skal det ses i sammenhæng med den mulighed for lempelse af revisionspligten for smÃ¥ virksomheder (B-virksomheder), som direktiverne giver. Det kan i den forbindelse nævnes, at Danmark og en række andre medlemslande under forhandlingerne af det nye 8. direktiv fremførte hensynet til de administrative byrder for de smÃ¥ selskaber. Svaret fra Kommissionen, men ogsÃ¥ fra en række toneangivende lande, var imidlertid, at en revision er en revision, og at hvis nogle af medlemslandene mente, at dette var et problem, kunne de gøre brug af muligheden for at fjerne eller lempe revisionspligten – og dermed de administrative byrder – for de smÃ¥ virksomheder. En mulighed langt de fleste medlemslande allerede har benyttet sig af.
Det er ogsÃ¥ i Danmark - som i andre lande - udgangspunktet, at en revision er en revision. Det kommer bl.a. til udtryk ved at â€god revisionsskik†allerede i dag forudsætter, at de anerkendte internationale revisionsstandarder anvendes i bÃ¥de smÃ¥ og store virksomheder. Herved har regnskabsbrugeren af et revideret regnskab altid sikkerhed for, at regnskabet har været underkastet en kontrol med de revisionshandlinger, som en revision som minimum kræver, og som anerkendes og anses for troværdige uden for Danmarks grænser. Â