Besvarelse af spørgsmål 25 (L 51) stillet af Erhvervsudvalget den 17.
januar 2006.
Spørgsmål 25 (L 51):
"Når man læser ministerens egne redegørelser vedrørende lovforslagene,
får jeg klart det indtryk, at ministeren selv tvivler på, at der vil fremko m-
me reelle besparelser ved ministerens forslag. Er ministeren enig i, at med
indførelse af en reviewpligt vil langt flere virksomheder opnå en reel r e-
duktion af de administrative byrder i forhold til en isoleret ophævelse af
revisionspligten, idet virksomhederne af hensyn til interessenterne ved en
situation med reviewpligt ikke i samme grad som ved rent bortfald af re-
visionspligten vil se sig nødsaget til at lade en revision udarbejde?"
Svar:
Jeg er ikke i tvivl om, at lovforslaget vil medføre reelle besparelser. Fo r-
slaget giver mulighed for, at ca. 75.000 selskaber kan fravælge revision,
hvilket indebærer en lettelse af de lovpligtige administrative omkostni n-
ger på ca. 675 mio. kr. Nogle selskaber vil imidlertid foretrække at for t-
sætte med fuld revision, andre vil foretrække en mindre omfattende rev
i-
sorkontrol, mens andre igen vil finde det tilstrækkeligt, at revisor er inde i
virksomheden og hjælper med fx bogføring og/eller regnskabs - og skatte-
assistance.
Ud fra virksomhedernes egne forudsigelser i Rambøll Managements u n-
dersøgelse for Erhvervs - og Selskabsstyrelsen, forventes ca 50.000 virk-
somheder at benytte sig af muligheden for at fravælge revision i større e l-
ler mindre omfang. Den faktiske besparelse, som virksomhederne reelt
forventes at få på revisionsomkostningerne, skønnes derfor til ca. 320
mio. kr. Erfaringerne fra England understøtter denne forventning.
Hvis der alene ses på de 45.000 virksomheder, der har egentlig selvstæ n-
dig erhvervsaktivitet, skønnes disse virksomheder samlet at få en faktisk
besparelse på ca. 290 mio. kr.
En review-ordning vil ikke give flere reelle lettelser i forhold til en op-
hævelse af revisionspligten. Virksomhederne vil i et sådant tilfælde kun
kunne vælge mellem at få foretaget fuld revision eller et review. Hvis r e-
visionspligten gøres frivillig, åbnes der op for et langt bredere s pekter af
valgmuligheder. Særligt for den række virksomheder som hverken har
behov for revision eller review. Det følger da også af beregningerne i n-
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTEREN
9. februar 2006
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf. 33 92 33 50
Fax 33 12 37 78
[email protected]
www.oem.dk