Besvarelse af spørgsmål   17 (L 51) stillet af Erhvervsudvalget den 28. november 2005. Spørgsmål   17 ” Ministeren  bedes  kommentere  det  faktum,  at  de  fleste  organisationer, der repræsenterer de mindre virksomheder, er imod en lempelse af revis  i- onspligten?  Det  drejer  sig  om  HTS,  Dansk  Handel  &  Service  og  Dansk Byggeri.” Svar: Alle  erhvervsorganisationer  – Dansk  Byggeri  -  er  i  almindelighed  stærke  fortalere  for,  at  regering  og folketing  skal  lette  de  administrative  byrder  for  virksomhederne,  så  det bliver lettere at drive virksomhed i Danmark og lettere at konkurrere med udenlandske virksomheder. Regeringen har da også sat sig som mål   at reducere de administrative byr- der med op til 25 pct. inden 2010. I  den  forbindelse  har  jeg  selvfølgelig  bemærket  mig,  at  revisionspligten for små virksomheder (B -virksomheder) i særklasse er den største enkel   t- byrde,  som  dansk  lovgivning  pålægger  danske  virksomheder.  Samtidig har jeg også  bidt mærke i  , at alle EU-lande med undtagelse af Danmark, Malta og Sverige helt eller delvis fritager deres små virksomheder  for den samme administrative byrde. Ca. 90 pct. af alle små selskaber i EU skø  n- nes at være fritaget for revisionspligt. Derfor ser jeg en lempelse af revisionspligten som et afgørende trin i b e- stræbelsen på    at lette de administrative byrder for de små virksomheder i Danmark. Jeg  må  konstatere,  at  forslaget  om  reduktion  af  revisionspligten  for  de helt  små  virksomheder  både  har  modstandere  og  fortalere  blandt  e  r- hvervsorganisationerne. En række erhvervsorganisationer er tilhængere af forslaget.  Det   gælder     bl.a.  Dansk   Industri,   Landbrugsrådet  og   Hån d- værksr  å det,   der   har   mange   små   medlemsvirksomheder.   Men s   HTS, Dansk  Handel  &  Service  og  Dansk  Byggeri  desværre  er    skeptiske  over for det forslag, jeg har fremsat i Folketinget. ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 19. januar 2006 ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr.   10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk
De tre organisationer henviser bl.a. til HTS og Dansk Handel & Service (DHS) medlemsundersøgelser, ligesom de stiller spørgsmålstegn ved   , om der vil blive tale om reelle lettelser for virksomhederne. Endelig hævder de, at virksomhederne vil blive tvunget af pengeinstitutterne til at lade de- res regnskaber revidere. Hvad  angår   medlemsundersøgelserne ,  viser  de,  at  et  flertal  af  DHS’  og HTS’ medlemmer ønsker at bevare revisionspligten og vil få foretaget r  e- vision,  selvom  pligten  bortfalder.  Disse  undersøgelser  omfatter  dog  kun et begrænset antal B  -virksomheder. Omvendt viser en større  undersøgelse fra Håndværksrådet, at et stort fle r- tal af deres mindste virksomheder med mellem 1 og 5 ansatte ønsker r e- visionspligten gjort frivillig. En  af  forklaringerne  på  resultaterne  fra  DH S’  og  HTS’  undersøgelse  er formentlig, at deres medlemsvirksomheder typisk er en hel del større end den gennemsnitlige B-virksomhed. Såvel  Erhvervs -  og  Selskabsstyrelsens  undersøgelse  som  engelske  erf a- ringer  viser,  at  tilbøjeligheden  til  valgfrit  at  fort sætte  med  fuld  revision stiger med størrelsen.  Jo større virksomh eden er, i jo højere grad vurderer den, at revision tilfører virksomheden en merværdi, der er større end o m- kostningerne  til  revision.  Jo  mindre  virksomheden  er,  i  jo  højere  grad vurderes  revision  som  en  omkostning  og  irritationsbyrde,  der  ikke  giver virksomheden  nogen  merværdi.    For  disse  mange  små   virksomheder  vil der  således   være  tale  om  reelle  lettelser,  hvis  de  fritages  for  revision  s- pligt. Erhvervs- og Selskabsstyrelsens undersøgelse  viser, at 35 pct.  af selska- ber  med  en  omsætning  på  under  5  mio.  kr.  vil  fortsætte  med  revision , selvom revisionspligten gøres frivillig . Denne andel stiger til 54 pct., hvis vi  ser  på  selskaber  med  en  omsætning  på  over  12  mio.  kr.  De  udgør  til gengæld  kun  15  p  ct.  af  samtlige  B-selskaber.  Der  synes  således  at  være en vis overensstemmelse mellem styrelsens og organisationernes resulta- ter,  hvis  det  tages  med  i  betragtning,  at  organisationernes  medlemsvirk- somheder er en del større end den gennemsnitl ige B-virksomhed. Det  er  rigtigt,  at  bankerne  vil  kunne  kræve  at  se  et  revideret  regnskab som en forudsætning for at yde kredit. Men for det første er det værd at bemærke,  at  over  halvdelen  af  B  -selskaberne  slet  ikke  har  lån  i  banken. For driftsselskaber med en omsætnin  g på under 0,5 mio. kr. er det kun 37 pct., der har banklån, mens 56 pct. af selskaberne med en omsætning på mellem 0,5 og 2 mio. kr. har banklån. Og af dem, der låner penge i ba  n- ken, kautionerer omkring 70 pct. personligt for gælden, på samme måde som det gælder for lån til personligt ejede virksomheder   , som ikke afkræ- ves revision af bankerne.
Spørgsmålet er derfor, hvor stor betydning det har for bankerne, at vir  k- somheden  kan  fremlægge  et  revideret  regnskab,  når  den  ansøger  om  et lån . Bankerne lægger i v  arierende omfang vægt på det. Det viser Rambøll Managements interview i 4 banker, og det bekræftes af Finansrådet. Ingen af bankerne skelner overordnet mellem selskaber og personligt eje- de  virksomheder,  når  de  foretager  deres  kreditvurdering.  Det  vigtigs te  i alle bankernes kreditvurdering er deres kendskab til kunden. Og så lægger de stor vægt på, at regnskaber og budgetter m.v. er    udarbejdet af en uaf- hæ  ngig revisor – og altså ikke nødvendigvis revideret. Det  bekræftes  yderligere  af  en  undersøgelse,  Hånd værksrådet  foretog  i 2003.  I  undersøgelsen  blev  20  erhvervskonsulenter  fra  banker  over  hele landet interviewet og skulle blandt 12 muligheder vælge de fem, de lagde mest vægt på i en forhandlingssituation.    Ingen af dem lagde vægt på vir   k- somhedens ejerform. Det kan i den forbindelse oplyses, at Finansrådet i sin årsberetning, der er blevet offentliggjort for nyligt, oplyser, at: "Ved  at  ophæve  revisionspligten  for  de  mindste  selskaber  (ca.  113.000) stilles disse i samme situation som de mere end 170.000 enkeltmandsfir- maer, hvor der i dag ikke er revisionspligt. På den baggrund kan Finan s- rådet støtte en gradvis ophævelse af revisionspligten. En eventuel yderl i- gere lempelse må fortsat ske gradvist i takt med de erfaringer, der gøres. En  ophævelse  af  revision  spligten  er  dog  ikke  ensbetydende  med,  at  alle mindre selskabers regnskaber ikke vil blive revideret. Det bliver nu op til ejerne og selskabets øvrige interessenter at bestemme, om regnskabet skal revideres eller ej. Til gengæld vil de regnskaber, hvor en   revision ikke til- fører virksomheden en egentlig merværdi, selvfølgelig ikke blive revid e- ret. Finansrådet  er  enig  i,  at  der  kan  være  ikke  uvæsentlig  samfundsøkon o- misk gevinst ved at afskaffe revisionspligten." Endelig har HTS og Dansk Handel & Service fremført som en del af  de- res kritik, at en reduktion af revisionspligten vil  føre til øget økonomisk kriminalitet. Der henvises i den forbindelse til svaret på spørgsmål 15.