ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 19. januar 2006 Besvarelse af spørgsmål 8 ad L 47 stillet af Erhvervsudvalget den 5. december 2005. Spørgsmål 8: Ministeren  bedes  kommentere  henvendelse  af  2.  december  2005  fra  Fi- nansforbundet og Finanssektorens Arbejdsgiverforening, jf. L 47 –  bilag 10. Svar: Besvarelsen omfatter også henvendelse af 8. december 2005 fra  Finan s- forbundet og Finanssektorens Arbejdsgiverforening, jf. spørg smål 9 ad L 47 stillet af Erhvervsudvalget den 9. december 2005. Finansforbundet   og   Finanssektorens   Arbejdsgiverforening   anfører,   at hvidvaskforslaget ikke indeholder en bestemmelse, der gennemfører art i- kel  28  [rettelig  27]  i  3.  hvidvaskdirektiv  om,  at  medlemslandene  skal træffe  passende  foranstaltninger  for  at  beskytte  ansatt  e  hos  de  virksom- heder eller personer, der er omfattet af underretningspligten, mod trusler eller  repressalier,  når  de  underretter  om  en  mistanke  om  hvidvask  eller terrorfinansiering. En regulering af dette i loven vil, ifølge de to organis a- tioner, sikre, at de  relevante myndigheder og personer er bekendte med, hvilke forholdsregler der bør tages i forbindelse med en underretning. Det  er  korrekt,  at  lovforslaget  ikke  indeholder  en  egentlig  bestemmelse på  dette  punkt.  Men  der  er  i  lovforslagets  bemærkninger     redegjort  for, hvordan direktivet vil blive implementeret på dette punkt. Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår, at: "Ud over gennemførelsen af FATFs 40 reviderede anbefalinger indeho l- der direktivet også andre nye bestemmelser. Det er blandt andet e t krav efter direktivet, at medlemsstaterne skal sørge for at træffe de nødvendige foranstaltninger til beskyttelse af ansatte hos de personer og virksomhe- der, der er omfattet af direktivet, mod trusler og repressalier, når de in d- beretter  en  mistanke  om  hvidvask  eller  terrorfinansiering.  Dette  forhold er  ikke  berørt  i  lovforslaget.  Forholdet  er  berørt  i betænkni  ngen  [fra Brydensholtudvalget] s. 68 ff. Det fremgår af betænkningen, at Finansr   å- det og Finansforbundet har rejst spørgsmålet om beskyttelsen af den   un- derrettende   overfor   Justitsministeriet.   Politimesterforeningen   har   på denne baggrund udsendt en beskrivelse i »Aktuel Orientering« af, hvor- dan sagerne skal behandles. I betænkningen foreslår udvalget, at der u   d- ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr 10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk
2/3 arbejdes en tilsvarende orientering vedrøre nde de personer m.v., der ikke er omfattet af den orientering, der allerede er udsendt. Denne orientering skal sikre, at alle de virksomheder og personer, der bliver omfattet af lov- forslagets  pligt  til  at  indberette,  beskyttes  bedst  muligt  mod  trusler  m.v. fra den mistænkte. Udvalget fandt i øvrigt ikke anledning til at komme med andre forslag på dette område, idet udvalget bemærker, at en videregående beskyttelse end den, der gælder efter de nugældende regler, er et spørgsmål, der hører til den retsplejemæssige diskussion om de generelle regler for vidnebesky  t- telse, der er behandlet i Retsplejerådet, jf. side 70 i betænkningen." Implementeringen  vil  således  ske   ved  at  udsende  en  opdateret  "Aktuel Orientering".Økonomi - og erhvervsministeriet vil efter lovens vedtagelse tage initiativ til, at det videre fornødne  bliver taget op med Politimester- foreningen. Det vurderes at opfylde direktivets krav om beskyttelse af de medarbejdere, der underretter om en mistanke om hvidvask eller terrorfi- nansiering. Det føl ger så ledes af præamblen til det 3. hvidvaskdirektiv, at det  ikke  er  hensigten  med  bestemmelsen  om  medarbejderbeskyttelse  at blande sig i medlemslandenes retsprocedurer. Politiet og Bagmandspolitiet, der skal vide, at de skal tage hensyn til an- satte, som har underrettet om mistanke om hvidvask eller terrorfinansie- ring,  vil  selvsagt  få  kendskab  til  dette,  når  der  fremsendes  en  opdateret "Aktuel Orientering". I forhold til gældende hvidvasklov har   Politimesterforeningen som nævnt allerede  udsendt  en  beskrivelse  i  "Aktuel  Orientering"  af,  hvordan  disse sager skal behandles. Heraf fremgår det, at politiet skal tage særligt he   n- syn til de finansielle virksomheder og deres medarbejdere, når de behan d- ler underretninger efter hvidvaskloven. Baggrunden for dette er, at med- arbejderen er forpligtet til at foretage underretning. Den særlige hensyntagen sker for det første ved, at den kunde, der er g   i- vet underretning om, i videst muligt omfang ikke orienteres om underret- ningen.  Såfremt  ku nden  sigtes  i  sagen,  vil  underretningen  dog  være  en del af straffesagens akter, som den sigtede vil have adgang til. Udgangspunktet  efter  retsplejeloven  er,  at  der  er  vidnepligt.  Imidlertid fremgår det af "Aktuel Orientering", at den medarbejder, der har fået mi  s- tanke, kun indkaldes som vidne i en straffesag mod kunden, såfremt den overordnede  medarbejder  i  den  finansielle  virksomhed  ikke  kan  besvare spørgsmålene i sagen. Derudover kan det oplyses, at det normalt vil v  æ  re en overordnet medarbejder, der vil foretage underretningen. Derudover skal de personer og virksomheder, der er omfattet af lovfors- laget, udarbejde en procedure for underretning af politiet samt undervise personalet, således at de får en betryggende instruktion i, hvordan bl.a. en
3/3 underretning  skal  gennemføres.  Endelig   skal  visse  af  de  virksomheder, der  er  omfattet  af  lovforslaget,  udpege  en  person  på  ledelsesniveau,  der skal sikre, at virksomheden overholder pligterne efter loven.