Til lovforslag nr. L 41 Folketinget 2005 - 06 Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den    17. november 2005 Betænkning over Forslag til lov om indfødsrets meddelelse [af integrationsministeren (Rikke Hvilshøj)] 1. Ændringsforslag Der er af integrationsministeren stillet 2 ændringsforslag til lovfor  slaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 27. oktober 2005  og var til 1. behandling  den 3. november 2005. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Indfødsretsudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møde r. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et  flertal  i  udvalget  (V,  S,  KF  og  RV)  indstiller  lovforslaget  til  vedtagelse  med  de  stillede  æ  n- dringsforslag. Socialdemokratiets medlemmer af udvalget konstaterer, at der fortsat er en utilfredsstillende par- lamentarisk situation på indfødsretsområdet, idet lovforslaget fortsat hviler på den forretningsgang, der har ligget til grund for sagsbehandlingen af ansøgningerne om indfødsrets meddelelse baseret på den  gældende  cirkulæreskrivelse.  Socialdemokrat iet ønsk er  en  tilstand  på  indfødsretsområdet,  der bygger på et bredt flertal i Folketinget, og vi opfordrer derfor fortsat ministeren til at gennemføre de lovede forhandlinger om en ny indfødsretsaftale med henblik på at samle et sådant bredt flertal. Det Radikale Venstres medlem af udvalget mener, at en ansøgning om dansk indfødsret er udtryk for et ønske om yderligere integration i det danske samfund. Statsborgerskabet kan således af staten bruges  som  både  en  integrerende  og   en  desintegrerende  faktor,  idet  et  afslag  på  en  ansøgning  om statsborgerskab er en markant afvisning af et ønske om at blive dansker på lige fod med alle andre. Disse afslag bør derfor altid kun gives med meget god begrundelse. Det Radikale Venstre er enigt i, at der bør stilles klare krav fo rud for naturalisation, men Det Ra- dikale  Venstre  mener  også,   dels  at  der  bør  kunne  dispenseres  fra  disse  krav,  hvor  det  er  rim eligt, dels  at  administrationen  af  ansøgningerne  bedst  håndteres  af  en  forvaltning,  som  skal  følge  de  til enhver tid gældende regl  er, og ikke af politikere, som kan nægte eller støtte dispensationer på ba g- grund  af  både  personlige  og  politiske  overv ejelser.  Det  Radikale  Venstre  ønsker  således  et  både lempeligere og mere klart afgrænset udgangspunkt for, hvornår der kan og bør  gives di spensation fra et afslag.
2 Alle disse mangler til trods er Det Radikale Venstre ikke villigt til at tage gidsler i kampen for en mere retfærdig behandling af indfødsretssagerne, og Det Radik   ale Venstre stemmer derfor for både lovforslaget og de af ministeren stillede ændringsforslag. Et mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet stemmer for de stillede ændringsforslag. Et andet mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse, men stemmer hverken for eller imod de stillede ændringsforslag. Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget vil gerne hilse personerne i lovforslaget velkommen til det danske fællesskab. Disse personer har opfyldt de meget stramme krav til opnåelse af    indfød s- ret, som er betydelig strammere end dem, som Socialistisk Folkeparti synes er rimelige. Socialistisk Folkeparti  finder  det  vigtigt,  at  disse  mennesker  får  tildelt  de  rettigheder  og  fo rpligtelser,  som  en indfødsret giver, og får mulighed for at deltage i det da  nske demokrati. Et tredje mindretal i udvalget (EL) indstiller forslaget til vedtagelse.  Mindretallet stemmer imod de stillede ændringsforslag. Enhedslisten stemmer for forslaget, som giver dansk indfødsret til 2.847 voksne og et ti lsvarende antal børn. Det  skal  understreges,  at  Enhedslisten  er  modstander  af  den  praksis,  som  et  flertal  i  Folketinget gør brug af over  for ansøgere om dansk indfødsret. For  det  første:  En  række  mennesker  får  hvert  år  afslag  på  indfødsret  uden  nogen  som  helst  b e- grundelse, og uden  at de har den  fjerneste mulighed for at klage over afgørelsen. Selv om de kan have nok så gode argumenter, har de ikke mulighed for at få afprøvet disse argumenter. Det handler om mennesker, som Politiets Efterretningstjeneste har påstået kan være til far e for landets sikker- hed. De behøver ikke at have gjort noget forkert. De behøver ikke at have overtrådt så meget som den mindste lille paragraf i lovgivningen. De kan have opfyldt samtlige indfødsretslovens beste m- melser  for  ret  til  dansk  statsborgerskab.  Alligevel  kan  de  ikke  få  det.  Vi  lever  med  andre  ord  i  et samfund, hvor myndighederne kan fratage mennesker muligheden for at opnå en så central borge  r- rettighed som stemmeret til landets lovgivende magt uden begrundelse, uden mulighed for at få a f- prøvet der es sag. Vi bryster os af at leve i et demokratisk samfund, men det her er ikke et demokra- tisk samfund værdigt. Enhedslisten har rejst dette spørgsmål over for Institut for Menneskerettigh e- der, og dér konkluderer man, at det er i modstrid med den europæiske   menneskerettighedskonventi- on. Som man sammenfattende skriver: »Det er instituttets opfattelse, at ansøg ere, der får et sådant afslag, har krav på at få efterprøvet begrundede indsigelser mod sikkerhedsvurderi   ngen.« Sådan er det bare ikke i dag. Det bestem mer et flertal i Indfødsretsudvalget suverænt. Og det giver et alvorligt retssikkerhedsmæssigt problem ved tildeling af statsborgerskab. For det andet: Flertallet i Indfødsretsudvalget har tilsyneladende gennem en form for politisk aft a- le besluttet stort set at sætte lovens bestemmelser om dispensationer for manglende danskkundsk  a- ber ud af kraft. Flertallet har simpelt hen strammet praksis, så stort set ingen får dispensation. Det rammer  f.eks.  torturofre  eller  andre,  som  på  grund  af  fysiske  eller  psykiske   problemer  ikke  er  i stand til at bestå de nødvendige danskprøver    –   mennesker, som på trods af svære sociale problemer alligevel ønsker at være en del af det danske samfund med rettigheder og pligter. Dem træder fle r- tallet i Indfødsretsudvalget på. De får    at vide: Du er ikke god nok til dansk statsborgerskab. Det er efter Enhedslistens mening et tarveligt menneskesyn. Siumut,  Tjóðveldisflokkurin,  Fólkaflokkurin  og  Inuit  Ataqatigiit  var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlem  mer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
3 En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af SF og EL): Til § 1 1) Nr. 87, 364, 845, 1073, 1197, 1282, 1314 og 1581 udgår. Til § 2 2) Nr. 2817 udgår. B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 og 2 Ansøgerne er behandlet efte r retningslinjerne i cirkulæ  reskrivelse nr. 55 af 12. juni 2002 om nye retningslinjer for optagelse på lov forslag om indfødsrets medd elelse. Ansø gerne foreslås udtaget af lovforslaget, da de ikke på nu vær de tidspunkt opfylder retningslinjerne.   Hans Andersen (V)   Britta Schall Holberg (V)   Karsten Nonbo (V)   Irene Simonsen (V) Eyvind Vesselbo (V)   Søren  Krarup (DF) nfmd.  Jesper Langballe (DF)   Allan Niebuhr (KF) fmd. Henriette Kjær   (KF)   Henrik Sass Larsen (S)   Poul Andersen (S)   John Dyrby (S) Morten Bødskov  (S)   Lene Hansen (S)   Simon Emil Ammitzbøll  (RV)   Kamal Qureshi (SF) Jørgen  Arbo - Bæhr   (EL) Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udva    l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Siumut (SIU) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Fólkaflokkurin (FF) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
4 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 41 Bilagsnr.    Titel 1 Oversigt over personer på lovforslaget fordelt efter nationalitet, fra integrationsministeren 2 Udkast til tidsplan for Indfødsretsudvalgets behandling af L 41 3 Orienterende oversigter med hensyn til personer optaget på lovforsl a- get, fra integrationsministeren 4 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 5 1. udkast til betænkning 6 Ændringsforslag    fra integrationsministeren