J. NR. 2004-5773-231 Kulturministeren Kulturministeriet Nybrogade 2 1203 København K Tlf : 33 92 33 70 Fax : 33 91 33 88 E-mail  : [email protected] Web : www.kum.dk Folketingets Kulturudvalg Christiansborg 1240 København K 6. december 2005 Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 26 (L 38), Forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed og medieansvarsloven (Ny lokalradio- og lokal-tv-ordning, forhøjelse af strafferammen for pirateri m.v.), stillet af Folketingets Kulturudvalg den 5. december 2005. Brian Mikkelsen
Side 2 Spørgsmål nr. 26 (L 38), Forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed og mediean- svarsloven (Ny lokalradio- og lokal-tv-ordning, forhøjelse af strafferammen for pirateri m.v.) Skrivelse af 5. december 2005 Svar til Folketingets kulturudvalg fra kulturministeren. Spørgsmål: "Vil ministeren kommentere henvendelsen af 2/12-05 fra Forenede Danske Antennean- læg, jf. L 38 --- bilag 20?" Svar: Forenede Danske Antenneanlægs nye henvendelse til Kulturudvalget er en opfølgning på foreningens tidligere henvendelse, som jeg kommenterede ved brev af 30. november 2005, jf. min besvarelse af spørgsmål nr. 20. FDA forholder sig i sin nye henvendelse til tre temaer i min besvarelse, nemlig ’’must carry’’-reglerne, spørgsmålet om brugerbetaling og spørgsmålet om mindstetilslut- ningsklausuler. ’’Must carry’’-reglerne FDA oplyser, at man forstår mit svar således, at fællesantenneanlæg --- under forudsæt- ning af vedtagelse af ’’must carry’’-reglerne i den foreslåede form --- vil være forpligtede til at fordele DR1 og TV 2 såvel analogt som digitalt, og at DR 2 altid skal fordeles digitalt og tillige skal fordeles analogt i de områder, hvor DR 2 (fortsat) er tilgængelig analogt fra jordsendere eller via satellit. Det kan jeg bekræfte, idet jeg dog for god ordens skyld vil henlede opmærksomheden på --- som det også fremgik af mit svar på spørgsmål nr. 20 --- at der intet nyt er i det over- ordnede princip om fordeling af ’’must carry’’-programmer i såvel analog som digital form, jf. dog den hidtil gældende særregel for så vidt angår fordeling af digitale pro- grammer. Endvidere oplyser FDA, at den samlede økonomiske udgift for fællesantenneanlæggene som følge af den foreslåede ændring af ’’must carry’’-reglerne vil beløbe sig til skønsmæs- sigt 16 --- 24 mio.kr. for de udbygninger af anlæggene, som er nødvendige. Jeg har ikke mulighed for at kommentere dette tal af den simple grund, at der efter det for mig oplyste ikke foreligger en opgørelse over, hvor mange anlæg, der vil skulle om- bygges. Der er i de almindelige bemærkninger til lovforslaget fremhævet, at en række fællesan- tenneanlæg vil skulle ombygges med henblik på fordeling af fjernsynsprogrammer i digital form. Det fremgår videre, at denne ombygning i mange tilfælde skønnes at ville indebære en opgradering i form af en udbygning af hovedstationen samt eventuel reno-
Side 3 vering af fordelingsnettet og udskiftning af forstærkere. Det er understreget, at en sådan ombygning kan være forbundet med forholdsvis store omkostninger, som vil være belastende for navnlig de mindre anlæg. Ifølge DR skønnes en ombygning til modtagelse og fordeling af digitale kanaler at beløbe sig til 10-20.000 kr. pr. multipleks. Hertil kommer evt. udgifter til renovering af fordelingsnettet og udskiftning af forstærkere. Endelig er det påpeget i bemærkningerne, at det kun er fællesantenneanlæg, der i dag alene fordeler analoge tv-kanaler, der vil blive berørt. Husstande, som i dag forsynes fra TDC Kabel TV eller fra Telia Stofa --- eller hvor fællesantenneanlæg forsynes fra et af disse overordnede anlæg --- har i langt de fleste tilfælde ifølge DR adgang til digitale tv- kanaler på nuværende tidspunkt. Der foreligger imidlertid som nævnt ikke en opgørelse over, hvor mange af de skøns- mæssigt ca. 6.500 fællesantenneanlæg i Danmark, som vil skulle ombygges, idet der ikke i Danmark findes en samlet registrering af fællesantenneanlæg, deres tekniske indretning og kapacitet samt hvordan de får adgang til de signaler, der fordeles i de enkelte anlæg. Spørgsmålet om brugerbetaling FDA stiller i sin nye henvendelse en række konkrete spørgsmål om begrebet brugerbeta- ling i anledning af min besvarelse af spørgsmål nr. 20. Jeg kan på denne baggrund bekræfte, at der ikke er nogen juridisk forskel i det juridi- ske grundlag, der ligger til grund for opkrævningen af vederlagsbetaling under Copy- Dan-ordningen og for opkrævningen af den betaling, som eksempelvis Kanal 5 og TV 2/Zulu opkræver hos antenneanlæggene for viderefordeling. Jeg kan ligeledes bekræfte, at der ikke er noget lovgivningsmæssigt til hinder for at eksempelvis DR trækker sig ud af CopyDan-ordningen. For så vidt angår en nærmere afklaring af begreberne brugerbe- taling og betalings-tv-kanal har jeg ikke noget at tilføje i forhold til bemærkningerne til lovforslaget og min besvarelse af spørgsmål nr. 20. Spørgsmålet om mindstetilslutningsklausuler FDA redegør i sin nye henvendelse for problematikken omkring mindstetilslut- ningsklausuler og henviser til den sag, som foreningen fører mod Viasat. Det fremgår af FDAs henvendelse, at sagen for tiden verserer for konkurrencemyndighederne. På denne baggrund har jeg ingen bemærkninger til spørgsmålet.