J . N r . 2 0 0 4 - 1 0 0 6 7 - 7 Bekendtgørelse om lokal radio- og fjernsynsvirksom- hed1 I medfør af § 43, stk. 2, § 45, stk. 2 og 5, § 47, stk. 2, og § 48 i lov om radio- og fjernsyns- virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 506 af 10. juni 2004, som ændret ved lov nr. xx af xx december 2005, og i medfør af § 3, stk. 4 og 8, i lov nr. xx af xx december 2005 fast- sættes: Kapitel 1 Anvendelsesområdet § 1. Bekendtgørelsen omfatter udøvelse af lokal programvirksomhed ved hjælp af radio- anlæg eller fællesantenneanlæg i henhold til tilladelser udstedt af Radio- og tv-nævnet eller i henhold til registrering hos Radio- og tv-nævnet, jf. § 42 i lov om radio- og fjern- synsvirksomhed. Kapitel 2 Programvirksomheden § 2. Udøvelse af lokal programvirksomhed ved hjælp af radioanlæg kræver tilladelse fra Radio- og tv-nævnet, jf. § 45, stk. 1, i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed. Stk. 2. Udøvelse af lokal programvirksomhed ved hjælp af fællesantenneanlæg kræver registrering  hos  Radio-  og  tv-nævnet,  jf.  §  47,  stk.  1,  i lov om radio- og fjernsynsvirk- somhed. Lokal fjernsynsvirksomhed § 3. Tilladelse til lokal fjernsynsvirksomhed til hele sendetiden på en tv-sendemulighed, jf. dog nr. 3, udstedes med særlige vilkår om, at tilladelsesindehaveren skal: 1)   dagligt  sende  mindst  ½  times  lokalt  producerede  nyheds-  og  aktualitetspro- grammer  eller  andre  programmer  med  udgangspunkt  i  lokalsamfundet,  idet programstof  fra  andre  stationer  i  samme  amtskommune  eller  i  naboamtskom- muner, der deltager i et fast samarbejde med foretagendet om programvirksom- heden, kan indgå i tidsopgørelsen, 2)   sørge for, at en væsentlig del af programmerne derudover er dansksprogede eller produceret for et dansk publikum, og 3)   afsætte sendetid til ikke-kommercielle stationer, hvis tilladelse er begrænset til sendetiden mellem kl. 9-12. 1 Bekendtgørelsen viderefører bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 97/36/EF af 30. juni 1997 om ændring af Rådets direktiv 89/552/EØF om samordning af visse love og administrative bestemmelser i medlemsstaterne vedrørende udøvelse af tv-spredningsvirksomhed (EF-tidende 1997 nr. L 202 s. 60).
Side 2    Stk. 2. Tilladelse til lokal fjernsynsvirksomhed kan begrænses til den sendetid mellem kl. 9-12, som i henhold til stk. 1, nr. 3, skal stilles til rådighed af indehavere af en tilla- delse til lokal fjernsynsvirksomhed med særlige vilkår. Der kan ikke indgå reklamer i denne programvirksomhed.    Stk. 3. Sendetiden til ikke-kommercielle stationer i henhold til stk. 2, placeres samlet i tidsrummet mellem kl. 9-12 og skal påbegyndes kl. 9.    Stk. 4. Indehaveren af en tilladelse til lokal fjernsynsvirksomhed i henhold til stk. 2 betaler dokumenterbare meromkostninger ved udsendelse af programmer til tilladelses- indehaveren i henhold til stk. 1.    Stk.  5. Ved lokalt producerede programmer forstås i denne bekendtgørelse program- mer, der enten er produceret af stationen selv eller er produceret af en uafhængig pro- ducent beliggende i tilladelsesområdet.    Stk.  6.  Ved  aktualitetsprogrammer  forstås  i  denne  bekendtgørelse  programmer,  der direkte vedrører nyheder af politisk eller samfundsmæssig betydning, såsom program- mer der består af kommentarer til nyheder, gennemgange af udviklingen i nyheder eller politiske holdninger til nyheder, aktuelle begivenheder m.v.    Stk. 7. Indehavere af en tilladelse med særlige vilkår skal hvert kvartal til Radio- og tv-nævnet  indsende  en  redegørelse  for,  hvorledes  kravet  om  lokalt  producerede  pro- grammer og dansksprogede programmer m.v. er opfyldt. § 4. Indehaveren af en tilladelse til lokal fjernsynsvirksomhed med særlig tilladelse i henhold til § 3, stk. 1, skal tilstræbe: 1)    at over halvdelen af den sendetid, der ikke består af nyheder, sportsbegivenheder, konkurrencer og tekst-tv, afsættes til europæiske programmer, jf. bilag 1, og 2)    at  10  pct.  af  den  sendetid,  der  ikke  består af nyheder, sportsbegivenheder, kon- kurrencer  og  tekst-tv,  eller 10 pct. af programbudgettet, afsættes til europæiske programmer fra producenter, der er uafhængige af tv-foretagendet. En passende andel  skal  forbeholdes  programmer  af  ny  dato,  dvs.  programmer,  der  udsendes senest 5 år efter deres produktion. Lokal radio- og fjernsynsvirksomhed § 5. I lokalradio og lokal-tv må der ikke udsendes programmer, som i alvorlig grad kan skade  mindreåriges  fysiske,  psykiske  eller  moralske  udvikling,  herunder  navnlig  pro- grammer, som indeholder pornografi eller umotiveret vold. Stk. 2. Andre programmer, som kan skade mindreåriges fysiske, psykiske eller moral- ske  udvikling,  må  ikke  sendes,  medmindre  det  ved  valget af sendetidspunkt eller ved tekniske foranstaltninger sikres, at mindreårige i udsendelsesområdet normalt ikke ser eller hører udsendelserne. Når programmerne udsendes i ukodet form, skal der forud for dem gives en akustisk advarsel, eller de skal under hele deres varighed være markeret med et visuelt symbol. Stk. 3. Programmerne må ikke på nogen måde tilskynde til had på grund af race, køn, religion, nationalitet eller seksuel observans.
Side 3 Kapitel 3 Ansøgning om og udstedelse af tilladelse § 6. Tilladelse til lokal programvirksomhed udstedes efter udbud af ledige sendemu- ligheder og indkaldelse af ansøgninger sker almindeligvis ved offentligt opslag, jf. dog § 7. Stk. 2. Radio- og tv-nævnet kan i særlige tilfælde udbyde ledige sendemuligheder til andre tilladelsesindehavere i det område, som tilladelsen er udstedt til. Stk. 3. Radio- og tv-nævnet kan undlade at udbyde ledige sendemuligheder. Nævnet skal  i  denne  forbindelse lægge vægt på omfanget af den ledige sendetid sammenholdt med den resterende tilladelsesperiode. Stk.  4.  Tilladelser  til  lokal  radiovirksomhed  kan  ikke  række  ud  over  31.  december 2007. Tilladelser til lokal fjernsynsvirksomhed kan ikke række ud over 31. oktober 2009. §  7.  Radio-  og  tv-nævnet  forlænger,  medmindre  afgørende  hensyn  taler  imod,  uden forudgående  udbud  eksisterende  tilladelser  til  lokal  programvirksomhed  ved  hjælp  af jordbaserede sendemuligheder. Radio- og tv-nævnet beslutter varigheden af forlængel- serne. Stk. 2. Forlængelser af tilladelse til lokal radiovirksomhed kan ikke række ud over 31. december 2007. Forlængelser af tilladelse til lokal fjernsynsvirksomhed kan ikke række ud over 31. oktober 2009. § 8.  Ved  behandling  af  ansøgninger  om  tilladelse  til  lokal  programvirksomhed  ved hjælp af radioanlæg skal Radio- og tv-nævnet søge at sikre det enkelte lokale område en samlet programvirksomhed af alsidig karakter. Stk. 2. Ved behandlingen af ansøgninger kan nævnet bl.a. lægge vægt på ansøgerens økonomiske formåen og mulighed for at realisere de opstillede programplaner. § 9. Radio- og tv-nævnet kan kræve, at ansøgning om tilladelse sker på et ansøgnings- skema, som nævnet udleverer. Stk. 2. Ansøgning om tilladelse skal indeholde følgende oplysninger:     1)     Ansøgers  navn,  adresse,  telefonnummer  og  e-mail.  Såfremt  ansøgeren  har  flere adresser, oplyses disse med en beskrivelse af, hvilke funktioner, der varetages fra de forskellige adresser.     2)    Om  ansøgningen  vedrører lokal radio- eller fjernsynsvirksomhed. En ansøgning kan ikke både vedrøre radio- og fjernsynsvirksomhed.     3)     Økonomiske  forhold,  herunder  hvordan  driften  vil  blive  finansieret,  f.eks.  ved hjælp af reklamer, sponsorering, salg af sendetid eller brugerbetaling.     4)   Karakteren af programvirksomheden, herunder beskrivelse af de programkatego- rier virksomheden omfatter og disse kategoriers tidsmæssige fordeling. Det oplyses endvidere, om virksomheden retter sig mod bestemte målgrupper, f.eks. børn eller unge. Såfremt det er hensigten at sende programmer i kodet form, oplyses dette.     5)     Ønsker  om  startdato,  antal  sendetimer  pr.  uge  og  deres  fordeling  på  dage  og tidspunkter.     6)     Planer  om  fast  samarbejde  med  andre  radio-  og  fjernsynsforetagender  m.v.  om programvirksomheden. Eventuelle samarbejdsaftaler skal vedlægges.
Side 4     7)   Det navn, som lokalradioen eller lokal-tv-stationen vil anvende. Stk. 3. Nævnet kan i øvrigt kræve de oplysninger, det finder nødvendige for behand- lingen  af  ansøgningen.  Nævnet  kan  fastsætte  en  frist  for  afgivelsen  af  oplysninger. Såfremt nævnet ikke kan få tilstrækkelige oplysninger, kan der gives afslag på ansøg- ningen. § 10. Såfremt der i tilladelsesperioden sker ændringer af forhold, der er oplyst i an- søgningen, skal disse meddeles nævnet. § 11. Programvirksomheden skal udøves i overensstemmelse med ansøgningen. Stk. 2. Radio- og tv-nævnet kan dispensere fra stk. 1, såfremt der efterfølgende opstår behov herfor. § 12. Ved udstedelse af tilladelse til lokal programvirksomhed tildeles der ansøgeren en ugentlig minimumssendetid, jf. dog § 3, stk. 1 og 2. Stk. 2. Tilladelsesindehavere, der har fået udstedt tilladelse til den samme sendemu- lighed (frekvens) og hermed indgår i et sendesamvirke, der sender fra samme senderpo- sition  i  henhold  til  én  frekvenstilladelse  forhandler  sig  til  rette  om  sendetidens place- ring. Den aftalte placering af såvel minimumssendetid som øvrige sendetid skal medde- les  nævnet.  Såfremt  der  ikke  opnås  enighed  blandt  tilladelsesindehaverne,  fastlægger Radio- og tv-nævnet  placeringen af den ugentlige sendetid. Stk. 3. Sendetidsplaceringen gælder for tilladelsesperioden, medmindre andet aftales mellem tilladelsesindehaverne. Såfremt der aftales en ny placering mellem tilladelses- indehaverne i løbet af perioden, skal denne meddeles nævnet Stk. 4. Den minimumssendetid, som nævnet har tildelt en ansøger, og placeringen af denne  sendetid,  kan  i  tilladelsesperioden  ikke  ændres  af  nævnet  i  forbindelse  med udstedelse  af  nye  tilladelser,  medmindre  tiden  ikke  udnyttes.  Sendetid  ud  over  den tildelte minimumssendetid, som midlertidigt udnyttes af de stationer, der sender på den pågældende  frekvens,  kan  nævnet  disponere  over  i  forbindelse  med  udstedelse  af  nye tilladelser. Stk. 5. Såfremt tilladelsesindehaverne på samme frekvens (sendesamvirke) ikke kan blive enige om de økonomiske vilkår m.v. for samvirket, fastsættes disse af nævnet. Stk. 6. Nævnet kan i særlige tilfælde beslutte, at sendetid, som er ledig som følge af en midlertidig inddragelse af en tilladelse, ikke må benyttes. Kapitel 4 Registrering § 13. Foretagender, der udøver programvirksomhed ved hjælp af fællesantenneanlæg, skal registreres hos Radio- og tv-nævnet. Stk. 2. I forbindelse med registrering skal foretagendet oplyse:    1)   Navn, adresse, telefonnummer og e-mail. Såfremt foretagendet har flere adresser, oplyses disse med en beskrivelse af, hvilke funktioner, der varetages fra de forskel- lige adresser.
Side 5   2)     Om  foretagendet  udøver  radio-  eller  fjernsynsvirksomhed.  Registrering  kan  ikke vedrøre begge dele.   3)   Økonomiske forhold, herunder hvordan driften vil blive finansieret, f.eks. ved hjælp af reklamer, sponsorering, salg af sendetid eller brugerbetaling.   4)   Karakteren af programvirksomheden, herunder beskrivelse af de programkategori- er  virksomheden  omfatter  og  disse  kategoriers  tidsmæssige  fordeling.  Det  oplyses endvidere, om virksomheden retter sig mod bestemte målgrupper, f.eks. børn eller unge. Såfremt det er hensigten at sende programmer i kodet form, oplyses dette. 5) Planlagt starttidspunkt. 6) Planer  om  fast  samarbejde  med  andre  radio-  og  fjernsynsforetagender  m.v.  om programvirksomheden. Eventuelle samarbejdsaftaler skal vedlægges. 7) Det navn, som stationen vil anvende. § 14. Såfremt der sker ændringer af forhold, der er oplyst i forbindelse med registre- ringen, skal disse meddeles nævnet. Kapitel 5 Tilsyn med programvirksomheden § 15. Radio- og tv-nævnet fører tilsyn med udøvelsen af den lokale programvirksom- hed, herunder med anvendelsen af tilskudsmidler i henhold til kapitel 6. Nævnet gen- nemfører stikprøvekontrol i den forbindelse. § 16. Radio- og tv-nævnet påtaler i henhold til § 42, nr. 3,  i lov om radio- og fjernsyns- virksomhed overtrædelser af loven, bestemmelser fastsat efter loven og vilkår for pro- gramtilladelser og kan inddrage tilladelsen eller træffe afgørelse om indstilling af regi- streret virksomhed, jf. lovens § 50.   § 17. I forbindelse med behandling af sager om overtrædelse af loven, bestemmelser fastsat efter loven samt vilkår fastsat i forbindelse med udstedelse af programtilladelse hører  Radio-  og  tv-nævnet  tilladelsesindehaveren  eller  det  registrerede  foretagende.  I sager, der vedrører programvirksomhed, der er udsendt samtidig af flere tilladelsesin- dehavere eller registrerede foretagender eller i medfør af et fast samarbejdsforhold om programvirksomheden vælger Radio- og tv-nævnet, hvilken tilladelsesindehaver nævnet hører. § 18. Indehavere af tilladelse til lokal programvirksomhed og registrerede foretagen- der er i henhold til § 39, stk. 4, i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed forpligtede til at meddele  nævnet  de  oplysninger,  udlevere  de  dokumenter  m.v.  og  afgive  de  skriftlige udtalelser,  som  forlanges  af  nævnet.  Nævnet  kan  fastsætte  en  frist  for  afgivelsen  af sådanne oplysninger. § 19. En eventuel sanktion i henhold til § 42, nr. 3-5, i lov om radio- og fjernsynsvirk- somhed kan rettes mod én eller samtlige indehavere af en tilladelse til lokal program- virksomhed eller registrerede foretagender, der har udøvet den programvirksomhed, der sanktioneres.
Side 6 Kapitel 6 Tilskud til ikke-kommercielle lokale radio- og tv-stationer    § 20. Radio- og tv-nævnet kan yde tilskud til tilladelsesindehavere eller til registre- rede foretagender, der er omfattet af § 1, og som ikke har reklame- eller sponsorindtæg- ter. Gaver og tilskud fra støtteforeninger og lign. til stationen anses ikke som reklame- eller sponsorindtægter.   Stk. 2. Der kan alene ydes tilskud til stationer, der har bred kontakt til lokalsamfun- det.   Stk. 3. Radio- og tv-nævnet kan i forbindelse med vurderingen af ansøgninger lægge vægt på, hvor længe stationen har haft regelmæssig udsendelsesvirksomhed.   § 21.  Såfremt Radio- og tv-nævnet stiller krav herom, skal der i forbindelse med an- søgningen om tilskud oplyses om eventuelle verserende eller afsluttede sager for dom- stolene eller offentlige myndigheder. Stk.  2.  Hvis  sagen  vedrører  stationens  drift  og  programvirksomhed,  og  hvis  lovover- trædelsen  drejer  sig  om  overtrædelser  af  medieansvarsloven,  regler  om  andre  tilskud end tilskud efter radio- og fjernsynsloven og af straffeloven m.v., og hvor overtrædelsen er af grov eller af ofte gentagen karakter, kan Radio- og tv-nævnet træffe beslutning om afslag på ansøgningen om tilskud.    Stk. 3. Radio- og tv-nævnet kan ved vurderingen af de i stk. 2 nævnte forhold kun læg- ge vægt på overtrædelser, der er begået af stationen selv eller af en ledende medarbej- der, herunder ulønnet arbejdskraft, og hvorover der er afsagt endelig dom, truffet ende- lig afgørelse af Pressenævnet eller truffet endelig administrativ afgørelse. Stk. 4. Såfremt stationen ikke efterkommer Radio- og tv-nævnets anmodning om op- lysning om de i stk. 2 nævnte forhold, kan Radio- og tv-nævnet lægge vægt herpå i sin vurdering af ansøgningen om tilskud.      § 22. Tilskud ydes som driftstilskud og beregnes på grundlag af stationens selvstændi- ge programproduktion. Genudsendelser indgår ikke i beregningsgrundlaget. Der kan til hver  radiostation  maksimalt  ydes  tilskud  til  15  timer  ugentligt  og  til  hver  tv-station maksimalt 3 timer ugentligt. Tilskuddet til én tv-time andrager samme beløb som til- skuddet til 5 radiotimer.   Stk.  2.  Der  kan  ikke  ydes  driftstilskud  til  sendetimer,  som  består  af  prøvebilleder, rulletekster med informationer, hjemmesider, tekst-tv, såkaldte info-kanaler og tilsva- rende programvirksomhed eller udsendelse fra fast opstillede kameraer.    § 23. Radio- og tv-nævnet kan for kabelfødt programvirksomhed, afhængigt af antal- let af tilslutninger, beslutte at fastsætte et lavere tilskud pr. udsendt sendetime eller at lade tilskuddet helt bortfalde.    Stk. 2. En nedsættelse efter stk. 1 skal ske efter følgende model:
Side 7 § 24. Beregningen af det årlige driftstilskud fastsættes på baggrund af: 1)   Rammen for den afsatte årlige bevilling til formålet med tillæg af eventuelle til-        bagebetalte tilskudsbeløb fra tidligere år, og 2)   det samlede antal tilskudsberettigede timer, jf. § 22, stk. 1, og § 23, stk. 2. §  25.  Radio-  og  tv-nævnet  gennemfører  en  årlig  ansøgningsrunde  med  henblik  på ydelse af tilskud. § 26. Sammen med ansøgningen om tilskud indsendes stationens programplaner for det  år,  for  hvilket  der  søges  tilskud  med henblik på, at kun førstegangsudsendt, selv- stændig programproduktion indgår i beregningsgrundlaget.   §  27.  Radio-  og  tv-nævnet  informerer  de  relevante  kommuner  om  stationernes  til- skudsansøgninger,  således  at  der  gives  kommunerne  mulighed  for  at  udtale  sig  om særlige  lokale  forhold,  som  kommunerne  ønsker  at  gøre  opmærksom  på  i  forbindelse med fordelingen af tilskud. § 28. Det udmeldte årlige driftstilskud er et maksimumsbeløb, der er beregnet på basis af de på ansøgningstidspunktet afgivne oplysninger. Der kan således ikke efterfølgende ske en opregulering af driftstilskuddet, såfremt stationen udvider sin sendetid. §  29.  Radio-  og  tv-nævnet  kan  efter  ansøgning  tillade,  at  en  station,  der  modtager driftstilskud i henhold til radio- og fjernsynsloven, afbryder programvirksomheden i en periode,  eksempelvis  i  sommerferien.  Stationen  er  ikke  berettiget  til  driftstilskud  i perioden, hvor programvirksomheden er afbrudt. § 30. En radio- eller tv-stations driftstilskud kan på årsbasis højst udgøre stationens faktiske  driftsudgifter  for  det  pågældende  år.  Såfremt  det  samlede  tilskud  overstiger driftsudgifterne, skal det overskydende beløb tilbagebetales. Stk. 2. Driftstilskuddet har til formål at bidrage til finansiering af stationens udgifter, herunder til stationens almindelige faste omkostninger. Stk.  3.  Lønudgifter,  der  finansieres  af  tilskuddet,  må  ikke  overstige  niveauet  for  de statslige overenskomster for et tilsvarende arbejde. Stk. 4. Driftstilskuddet kan anvendes til køb af udstyr, der er nødvendigt for stationens produktion af programmer. Købesummen må ikke overstige markedsprisen. Udstyr kan afskrives  over  forventede  leveår  eller  udgiftsføres  fuldt  ud  i  anskaffelsesåret.  Udstyr, der er købt for tilskud fra Radio- og tv-nævnet, er stationens eje og skal købes i statio- nens navn. Antal kabeltilslutninger Reduktion af timetal Under 100 intet tilskud 101-999 75 pct. 1000-4999 50 pct. 5000  + ingen reduktion
Side 8 § 31. Afgivne tilsagn bortfalder og udbetalte tilskud kan i henhold til § 43, stk. 4, i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed kræves tilbagebetalt i tilfælde, hvor tilskudsmodtager ikke  opfylder  betingelserne  for  tilskuddet  eller  ikke  gennemfører  den  forudsatte  pro- gramvirksomhed. Stk. 2. Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse, hvis der ikke afleveres et fyldestgørende, underskrevet regnskab, eller hvis fristen for indsendelse af regnskab ikke overholdes. § 32. Overtrædelse af tilskudsreglerne kan i henhold til  § 50, stk. 1, nr. 1, og stk. 2, nr. 1, i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed såfremt overtrædelsen er grov, eller over- trædelserne  er  ofte  gentagne,  medføre  en  midlertidig  eller  endelig  inddragelse  af  pro- gramtilladelsen eller indstilling af den registrerede programvirksomhed. Kapitel 7 Aflæggelse af regnskab m.v. § 33. Afhængig af stationens størrelse skal der tilrettelægges et bogholderi, der løben- de og på betryggende vis giver overblik over stationens økonomiske stilling og tilskud- dets anvendelse. Bogføring skal foretages løbende gennem året. Stk.  2.  Såfremt  tilskud  ydes  til  en  tilladelsesindehaver,  der  er  en  enkeltperson  eller som har andre aktiviteter end lokal programvirksomhed, skal stationen drives som en selvstændig regnskabsmæssig enhed adskilt fra  evt. andre aktiviteter. § 34. Bogføringen skal være tilrettelagt sådan, at der er tydelige sammenhænge mel- lem de enkelte transaktioner og regnskabet. § 35. Regnskabsmaterialet skal opbevares forsvarligt og tilgængeligt i mindst fem år fra udgangen af det regnskabsår, materialet vedrører. Femårsreglen består ligeledes i tilfælde  af  stationens  lukning.  I  tilfælde  af  at  stationen  lukker,  er  den  sidst  siddende ledelse ansvarlig for opbevaringen. § 36. Regnskabsmaterialet kan opbevares elektronisk, men skal til enhver tid kunne udskrives i tekst. § 37.  Stationer,  der  modtager  driftstilskud  fra  Radio-  og  tv-nævnet,  skal afgive års- regnskab for stationen. Stk. 2. Årsregnskabet skal indsendes til Radio- og tv-nævnet senest tre måneder efter udløbet af regnskabsåret. §  38.  Årsregnskabet  skal  give  et  retvisende  billede  af  stationens  aktiver,  passiver, økonomiske stilling samt resultatet. Regnskabet skal omfatte hele stationens virksom- hed. Stk. 2. Tilskud modtaget fra Radio- og tv-nævnet skal fremgå særskilt af årsregnska- bet.  Dette  omfatter  såvel  modtagne  tilskud  som  tilgodehavende  tilskud  vedrørende regnskabsåret. Øvrige indtægter og omkostninger skal specificeres på en sådan måde, at
Side 9 resultatopgørelsen  fremstår  i  overskuelig  form.  Afskrivninger  samt  renteindtægter  og udgifter skal anføres særskilt. Stk. 3. Årsregnskabets balance skal indeholde en pålidelig og overskuelig oversigt over stationens  aktiver  og  passiver.  For  så  vidt  angår  egenkapitalen  skal  der  udarbejdes kapitalforklaring, hvor egenkapitalens bevægelser specificeres i hovedposter. § 39. Årsregnskabet påtegnes af stationens samlede ledelse, som tillige ved deres un- derskrift på revisors protokollat bekræfter, at de har gennemlæst revisionsprotokollatet. Kapitel 8 Revision af regnskab § 40. For et samlet driftstilskud under 100.000 kr. skal der ikke udføres revision. Et regnskab underskrevet af stationens samlede ledelse er tilstrækkeligt. § 41. For et samlet driftstilskud på 100.000 kr. og derover skal der udføres revision. Revisionen kan gennemføres af en ikke-faguddannet revisor. Revisor skal dog opfylde de almindelige habilitetskrav, dvs. revisor skal være personligt, familiemæssigt og økono- misk uafhængig af stationen og dens ledelse. § 42. Revisor skal ved revisionen efterprøve, om regnskabet er rigtigt, dvs. uden væ- sentlige fejl og mangler, om tilskudsbetingelserne er opfyldt, og om tilskuddet er brugt sparsommeligt til formålet. § 43. Stationens ledelse skal give revisor de oplysninger, som må anses af betydning for  bedømmelsen  af  regnskabet.  Ledelsen  skal  give  revisor  adgang  til  at  foretage  de undersøgelser, denne finder nødvendige og skal sørge for, at revisor får de oplysninger og den bistand, revisor anser som nødvendige for udførelsen af sit hverv. § 44. Bliver revisor opmærksom på lovovertrædelser eller tilsidesættelser af forskrifter af  væsentlig  betydning  i  forbindelse  med  tilskudsmidlernes  forvaltning,  påhviler  det revisor  straks  at  give  stationen  meddelelse  herom  samt  at  påse,  at  ledelsen  inden  tre uger giver Radio- og tv-nævnet  meddelelse herom. I modsat fald er det revisors pligt at orientere Radio- og tv-nævnet. Revisors bemærkninger indsendes sammen med medde- lelsen. § 45. § 44 finder tilsvarende anvendelse, hvis revisor under sin revision eller på anden måde bliver opmærksom på, at stationens fortsatte drift er usikker af økonomiske eller andre grunde. § 46 Revisor skal forsyne det reviderede regnskab med en revisionspåtegning. Forbe- hold skal fremgå af påtegningen.
Side 10 Kapitel 9 Andet § 47. Radio- og tv-nævnet træffer efter indstilling fra IT- og Telestyrelsen afgørelse om fordelingen af sendemuligheder på lokale områder under hensyn til de frekvensmæssige muligheder. § 48.  I  Københavnsområdet,  som  omfatter  Københavns  Kommune,  Frederiksberg Kommune og kommunerne i Københavns Amt, skal der ikke afsættes sendetid til ikke- kommercielle  stationer  i  henhold  til  §  3,  stk.  1,  nr.  3.  Tilladelser  til  ikke-kommerciel lokal  fjernsynsvirksomhed  udstedes  alene  til  én  af  de  to    lokal-tv-sendemuligheder  i området.  Radio-  og  tv-nævnet  beslutter  hvilken  sendemulighed,  der  kan  anvendes  til såvel kommerciel som ikke-kommerciel fjernsynsvirksomhed. § 49. DR råder frem til 31. oktober 2009 dagligt i tidsrummet kl. 15.00-01.00 over de følgende lokal-tv-sendemuligheder med henblik på udsendelse af DR2: 1)   UHF-kanal 23, Skive, 2)   UHF-kanal 26, Hillerød, 3)   UHF-kanal 36, Frederiksværk, 4)   UHF-kanal 38, Thisted, 5)   UHF-kanal 39, Rønne, 6)   UHF-kanal 43, Struer, 7)   UHF-kanal 45, Køge, 8)   UHF-kanal 49, Viborg, 9)   UHF-kanal 51, Silkeborg, 10) UHF-kanal 52, Hadsund, 11) UHF-kanal 53, Neksø, og 12) UHF-kanal 60, Mariager. Stk. 2. Tilladelse i henhold til § 45, stk. 1, i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed til de i  stk.  1  angivne  sendemuligheder,  kan  alene  omfatte  den  del  af  den  daglige  sendetid, som DR ikke råder over. Tilladelse kan udstedes til ikke-kommercielle og kommercielle stationer. Såfremt der er behov herfor, skal der dagligt stilles mindst 3 timer af denne sendetid til rådighed for ikke-kommercielle stationer, idet § 3, stk. 3, finder tilsvarende anvendelse. Stk. 3. Tv-stationer med tilladelse i henhold til stk. 2, betaler DR for dokumenterbare meromkostninger ved udsendelse af stationens programmer. Kapitel 10 Ikrafttræden og overgangsbestemmelser § 50. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2006. Stk. 2. Bekendtgørelse nr. 104 af 18. februar 2004 om lokal radio- og fjernsynsvirksom- hed med senere ændringer ophæves.
Side 11 §  51.  Radio-  og  tv-nævnet  kan  meddele  lempelse  af  vilkår  i  tilladelser  til  lokal  pro- gramvirksomhed,  der  er  udstedt  før  bekendtgørelsens  ikrafttræden,  såfremt  vilkårene ikke længere fremgår eller følger af gældende lovgivning. Kulturministeriet, den X. december 2005 Brian Mikkelsen                                                                                                       /Lars M. Banke
Side 12 Bilag 1 Definition af europæiske programmer 1. Ved europæiske programmer forstås i denne bekendtgørelse: 1)   Programmer fremstillet i EF-medlemsstater, 2)   programmer fremstillet i europæiske tredjelande, som er parter i den af Euro- parådet vedtagne europæiske konvention om grænseoverskridende fjernsyn, og som opfylder betingelserne i punkt 2, 3)   programmer fremstillet i andre europæiske tredjestater og som opfylder betin- gelserne i punkt 3, 4)   anvendelsen af bestemmelserne i nr. 2 og 3 er betinget af, at programmer med oprindelse i medlemsstaterne ikke udsættes for diskriminerende foranstaltninger i de pågældende tredjelande. 2. De i punkt 1, nr. 1 og 2, omhandlede programmer er sådanne, der er fremstillet ho- vedsagelig  under  medvirken  af  ophavsmænd  og  medarbejdere,  der  er  bosiddende  i  en eller flere af de stater, der er omhandlet i samme punkt, nr. 1 og 2, når en af følgende tre betingelser er opfyldt: 1)   De er fremstillet af en eller flere producenter, der er etableret i en eller flere af disse stater, 2)   produktion af programmerne overvåges og kontrolleres effektivt af en eller fle- re producenter, der er etableret i en eller flere af disse stater, 3)   koproducenterne i disse stater står for størstedelen af de samlede omkostnin- ger ved koproduktionen, og denne kontrolleres ikke af en eller flere producenter, der er etableret uden for disse stater. 3. De i punkt 1, nr. 3, omhandlede programmer er enten fremstillet i koproduktion med producenter, der er etableret i en eller flere medlemsstater, eller fremstillet selvstændigt af producenter, der er etableret i et eller flere europæiske tredjelande, med hvilke Fæl- lesskabet har indgået aftaler omfattende den audiovisuelle sektor, såfremt de hovedsa- gelig er fremstillet under medvirken af ophavsmænd og medarbejdere, der er bosidden- de i en eller flere stater i Europa. 4. Programmer, der ikke er europæiske programmer i den i punkt 1 anførte betydning, men som er fremstillet som led i bilaterale koproduktionsaftaler mellem medlemsstater og  tredjelande,  betragtes  som  europæiske  produktioner,  såfremt  størstedelen  af  de samlede  produktionsudgifter  er  afholdt  af  koproducenterne  i  Fællesskabet, og såfremt produktionen  ikke  kontrolleres  af  en  eller  flere  producenter,  der  er  etableret  uden  for medlemsstaterne. 5. Programmer, der ikke er europæiske programmer i henhold til punkt 1 og 4, men som er fremstillet hovedsageligt under medvirken af ophavsmænd og medarbejdere, der er bosiddende i en eller flere medlemsstater, betragtes som europæiske programmer i et omfang svarende til, hvor stor en del af de samlede produktionsomkostninger koprodu- center i Fællesskabet har afholdt.