Må jeg ikke allerførst tilkendegive, at det virker temmelig besynderligt at stå her og skulle behandle en række omfattende ændringer af radio- og fjernsynsloven, som får så stor betydning for ikke mindst de lokale radio- og tv-stationer, kun få måneder før, der jo skal påbegyndes forhandlinger om et nyt medieforlig, hvor det jo ikke kan afvises, at meget af det, vi her behandler, skal behandles en gang til og nu måske med helt nye konklusioner, fordi vi står over for at skulle igangsætte bl.a. hele digitaliseringen på tv-området.
Ja, ministeren skriver jo selv i sin redegørelse til Folketingets Kulturudvalg her for nylig, at dele af den nuværende medieaftale er overhalet af beslutningen om at slukke for det analoge tv i 2009. Så vi kan altså risikere, at de lovændringer, der her måtte blive vedtaget, nærmest ikke når at blive til bekendtgørelser, før det hele måske skal ændres en gang til.
Man må jo undre sig over, at regeringen vælger at fremsætte de her forslag i alleryderste øjeblik og på randen af den nuværende medieaftale frem for at se det i en større og bredere sammenhæng i forbindelse med de kommende medieforhandlinger. Men jeg formoder, at det ikke kan nytte at bede ministeren om at skyde det her til hjørnespark og så se det i den sammenhæng, det rettelig bør ses, nemlig med de kommende medieforhandlinger.
Når det er sagt, vil jeg gerne slå fast, at Socialdemokraterne ser så vel de kommercielle som de ikkekommercielle lokalradio- og -tv-stationer som et vigtigt led i det danske mediebillede også i fremtiden. Det er utrolig vigtigt, at vi har elektroniske medier, som med udgangspunkt i de lokale miljøer formidler nyheder, debat og programindhold med lokalt stof. Det har stor betydning for borgerne i lokalområderne, og ikke mindst har det stor betydning for den demokratiske debat og de medier, der er i tæt dialog med borger og debat i lokalområderne.
Det har også stor betydning, at borgerne selv, og ikke mindst de mediesvage borgere, som jeg modsat hr. Jens Rohde mener stadig væk er til stede i Danmark, har mulighed for at komme til orde i medierne og også selv prøve kræfter med medierne.
Jeg synes ikke, vi skal glemme her i dag, at mange af vores mediearbejdere og medietalenter faktisk har startet deres karriere rundtomkring på en lokal græsrodsstation, og at det var det, der gav det første rygstød til, at de kom videre i deres mediekarrierer. Det gælder jo også Venstres ordfører på det her område, så på den måde er de lokale radio- og tv-stationer altså et større led i den mediemæssige fødekæde. Og den kan jo som sagt ende alle mulige steder.
På den baggrund og ikke mindst på baggrund af, at der er gennemført en kommunalreform, hvor langt flere kompetencer og muligheder lægges ud i de enkelte kommuner, kunne man jo have forventning til, at regeringen nu med de her lovændringer lagde op til at styrke lokalradio og -tv, styrke de lokale medier for også på den måde at understøtte debat, dialog og sammenhængskraft i de nye medier.
Men regeringen og kulturministeren gør det stik modsatte med de her lovforslag. Man fortsætter den kurs, der har været lagt, siden den her regering kom til, med at svække og udsulte de ikkekommercielle græsrods-tv- og radiostationer. Ikke alene er de blevet udsultet økonomisk, og hvad angår sendemuligheder gennem de seneste år, nu skal de svækkes yderligere ved, at regeringen vil gennemtvinge et salg af frekvenser, så hele markedet og området omdannes til et stort centraliseret, kommercielt marked. Det er klassisk borgerlig politik, der nu altså også skal udmøntes på de lokale medier. Har du penge, så kan du få, og har du ingen, så må du gå.
Samtidig fjerner man altså enhver lokal, kommunal indflydelse på, hvordan den fremtidige mediesituation skal være i lokalområderne til fordel for en stærk centralisering af magt og bemyndigelse hos kulturministeren. Og så kan man altså ude lokalt i kommunerne og på de lokale radio- og tv-stationer sidde og kigge på, at de store mediemonopoler, danske eller udenlandske, køber hele molevitten op. Jo, så meget for det højt besungne lokale demokrati og decentralisering i Venstre, De Konservative og Dansk Folkeparti. Det ser jo altså også temmelig planlagt ud, at det her behandles på et tidspunkt, hvor også de borgerlige borgmestre og kommunalpolitikere har alt for travlt med at føre valgkamp. Men jeg tror, at mange vågner op til en overraskelse efter den 15. november.
Vi kan altså ikke støtte lovforslaget, som det foreligger her. Vi mener, at det er i fuldstændig modstrid med decentralisering og lokalt demokrati i kommunerne og i øvrigt muligheden for fortsat at have en ankeinstans, at man fjerner de lokale radio- og tv-nævn til fordel for et centralt radio- og tv-nævn. Man burde oprette nye, men lokale nævn, der afspejler nye dækningsområder og nye kommunale grænser. Vi mener også, der er behov for en økonomisk oprustning af tilskuddene til de lokale græsrodsradio- og tv-stationer efter flere års udsultning.
Regeringen ønsker også at fjerne must carry-bestemmelserne for lokal-tv, og det vil sige, at det for mange ikke bliver muligt fremover at se den lokale tv-station. De lokale tv-stationers æterbårne tidspunkter vil fortsat være placeret mellem 9 og 12 om formiddagen, som der hverken er mange seere eller perspektiv i. Her ønsker Socialdemokraterne at fastholde must carry-bestemmelserne og ønsker også at give lokal-tv mere attraktive sendetidspunkter.
Regeringens ønske om at sælge lokal-tv-sendemulighederne
i et samlet kommercielt udbud fører jo reelt til nedlæggelse af de nuværende lokal-tv-stationer, der højst fremover, hvis de er heldige, kan blive underleverandører til den, der måtte købe. Det er selvfølgelig helt uantageligt for Socialdemokraterne, at tv-stationer, der har lavet lokal-tv fra lokal-tv's start til gavn og glæde for lokale seere, nu bare kan sidde og vente på, at en kommerciel køber kan afgøre deres fremtid. Men vi må konstatere, at regeringen, kulturministeren og Dansk Folkeparti er klar til at sælge det lokale mediedemokrati til højest bydende. Væk er hensynet til mangfoldighed, pluralisme, lokal forankring. Nu handler det om at få de kapitalstærke mediemoguler ind, så der kan laves cool business; også på det her felt har Berlousconi og Murdoch ikke levet forgæves. Jeg skal bare lige til slut sige omkring konsekvenserne
i forbindelse med strafferammen for piratvirksomhed, at det undrer os såre, at man lægger op til en strafferamme på 2 år, når den almindelige strafferamme for overtrædelse af ophavsretsloven, det er jo to sider af samme sag, er sat til
6 år, men det har kulturministeren måske en meget god forklaring på.