Til lovforslag nr. L 32 Folketinget 2005-06 Betænkning afgivet af Uddannelsesudvalget den   22. november 2005 Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om bonus til elever i ungdomsuddanne  lse med lønnet praktik (Omlægning af bonusordningen) [af undervisningsministeren (Bertel Haarder)] 1. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober 2005 og var til 1. behandling den 11. oktober 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og undervisningsminist e- ren  sendte  den  26.  august  2005  dette  udkast  til  udvalget,  jf.  (folketingsåret  2004 -05,  2.  samling) alm. del – bilag 146. Den 4. oktober 2005 sendte undervisningsminis   teren de indkomne høring ssvar samt et notat herom til udvalget. 2. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Et mindretal i udvalget (S, RV, SF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Socialdemokratiets,  Socialistisk  Folkepartis  og  Enhedslistens  medlemmer  af  udvalget  udtaler,  at det foreliggende lovforslag handler om at tage millioner af kroner fra landets lærlinge. Den oprindelige lov om bonusordningen var en lov, som vi var med til at få gennemført. Formålet var at kompensere erhvervsskoleeleverne for en skatteomlægning i 2001. Lovforslaget  fjerner  den  løbende  kompensation   og  fjerner  dermed  mange  millioner  fra  landets lærlinge og samler beløbet som e   n bonus ved færdiggørelsen af uddannelsen. For os er det vigtigt at sikre, at flere unge mennesker får en uddannelse, og det gælder selvfølgelig også erhvervsskoleeleverne, men det er ikke tanken om,  at man kan hente 3.000 kr. om et par år, der får nogen t il at fuldføre en uddannelse. Lovforslaget rammer for det første de elever, som falder fra , og som bliver udsat for en reel ned- skæring. For det andet vil de elever, som gennemfører uddannelsen   , opleve en forringelse i hverda- gen. Lovforslaget er et nedskær  ingsforslag, som vi ikke kan støtte.
2 Det Radikale  Venstres  medlemmer af udvalget  kan ud fra  en samlet betragtning ikke støtte   lov- forslaget. Det er isoleret set positivt, at der vil kunne gennemføres en markant administrativ lette lse, men hvis man ser på or dningens indhold, bliver der klare negative momenter. Den nuværende ordning er ikke tænkt uddannelsesmotiverende. Den er gennemført som en ko m- pensation for skattemæssige ændringer. Overvejelsen må derfor dels være, om vi ville have støttet indholdet i en sådan ordning, dels om vi selv ville finansiere den . Om finansieringen kan siges, at ordningen finansieres af eleverne selv, samtidig med at der sker en omfordeling på knap 12 mi o. kr. fra elever, der afbryder deres uddannelse, til statskassen. Det statslige provenu går ikke engang ti l- bage  til  uddannelserne  som  bidrag  til  stadig  højere  kvalitet.  Den  foreslåede  ordnings  in  dhold  kan beskrives som en yderst beskeden præmie for at gennemføre én type af uddannelser, mens andre   – egu’en samt alle de gymnasiale uddannelser – udelades   . Nyordningen ligner en tilfældig knopsky  d- ning, hvis adfærdsmæssige effekter man kan have sine tvivl om, og som kan rejse krav om ligne nde ordninger på andre uddannelser. Det Radikale Venstre finder det vigtigt at fastholde, at det i sig selv er et gode at gøre sin udda n- nelse færdig  . Det er der i sig selv mange fordele forbundet med: et faglært arbejde, adgang til v  idere uddannelse og papir på en formel kompetence. Siumut,  Tjóðveldisflokkurin,  Fólkaflokkurin  og  Inuit  Ataqatigiit  var  på tidspunktet  for  betæn  k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.   Troels Christensen (V)   Anne-Mette Winther Christiansen (V)   Britta Schall Holberg (V) Tina Nedergaard (V)   Ellen Trane Nørby  (V)   Karin Nødgaard  (DF)   Søren  Krarup (DF) Carina Christensen (KF) fmd.  Allan Niebuhr (KF)   Christine Antorini (S)   Kirsten Brosbøl  (S) Carsten Hansen (S)   Bjarne Laustsen (S)   Margrethe Vestager (RV) nfmd.  Bente Dahl (RV) Anne Baastrup (SF)   Majbrit Berlau (EL) Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udva    l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Siumut (SIU) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Fólkaflokkurin (FF) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
3 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 32 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar og høringsnotat, fra undervisningsministeren 2 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 3 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 4 1. udkast til betænkning