Den oprindelige lov om bonusordningen var en lov, som Enhedslisten var med til at få gennemført. Formålet var dengang at give nogle penge tilbage til erhvervsskoleeleverne, som man i 2001 meget uheldigt var kommet til at tage.
Med den foreslåede ændring bliver formålet noget helt andet, nemlig at adfærdsregulere de her elever, og samtidig sparer man på landets lærlinge, og derfor kan Enhedslisten selvfølgelig ikke støtte det her forslag.
For Enhedslisten er det vigtigt at sikre, at flere unge mennesker får en uddannelse, og det gælder selvfølgelig også erhvervsskoleeleverne, men det er altså ikke tanken om 3.000 kr., som man kan hente om et par år, der får nogen mennesker til at fuldføre en uddannelse. Jeg er selv under uddannelse og kan skrive under på det, og det vil jeg også mene at enhver, der har taget en uddannelse, inklusive ministeren og ordførerne, som vi har hørt her i dag, må være enige i.
I bemærkningerne til det her lovforslag står der bl.a., at det her sender et signal til de unge om, at de skal fuldføre deres uddannelse, og jeg synes egentlig, at det ville være på sin plads, hvis ministeren holdt op med at lege far for de her voksne mennesker, for selvfølgelig ved de udmærket godt, at når man går i gang med en uddannelse, så er pointen, at den skal fuldføres, og langt størstedelen ønsker jo også at gennemføre den uddannelse, de er startet på. Frafald skyldes jo ikke ond vilje hos de elever, der falder fra, men skyldes økonomiske problemer, personlige problemer, kedsomhed eller følelsen af ikke at kunne magte en uddannelse. Det her lovforslag rammer for det første de elever, som falder fra, og som bliver udsat for en reel nedskæring. For det andet vil det jo givetvis også blive opfattet af de elever, som gennemfører, som en forringelse i hverdagen. Så er det jo rigtigt, at pengene i sidste ende havner i lommerne på dem, der gennemfører, men man kan jo sige sig selv, at det jo er under uddannelsen, at studerende har brug for penge, og ikke når de bliver færdige og forhåbentlig kommer ud og får en rigtig løn. Desuden vil jeg sige, at det undrer mig enormt meget, at regeringen fremsætter det her forslag, som flere høringsparter påpeger har en meget begrænset effekt, når det er under 1 år siden, at man sammen med Dansk Folkeparti og De Radikale afskaffede skolepraktikken, som jo netop var noget, der gjorde det muligt for en masse erhvervsskoleelever at gennemføre deres uddannelse.
Man kan så sent som i dag i pressen læse, at der ifølge LO mangler 10.000 praktikpladser, hvis man bare ser på bagere, mekanikere og elektronikområdet, og det er jo om noget en situation, der gør det svært for erhvervsskoleelever at få gennemført de uddannelser.
Det er jo heldigvis stadig væk relativt små beløb, man taler om, men der er jo også nogle store principielle ting i det her forslag, for det siger nemlig en hel del om regeringens måde at tænke uddannelse på og regeringens måde at forstå på, hvad det er, der motiverer folk til at tage en uddannelse. Det viser en tro på, at det er økonomiske incitamenter, der får folk til at uddanne sig, og det viser også en manglende tillid til, at uddannelser i sig selv kan være en motivation, og jeg synes faktisk, det er enormt bekymrende, hvis det her viser regeringens ønske om at dreje dansk uddannelsespolitik i den retning.
I Enhedslisten mener vi ikke, at færdiggørelse skaber bedre forudsætninger for uddannelse, tværtimod. Hvis man gerne vil have gode motiverede elever og studerende, så skal man give dem ordentlige vilkår og mulighed for at koncentrere sig om den uddannelse, de er i gang med. Vi mener, at den fornemste opgave først og fremmest ligger i at skabe nogle gode uddannelser, der kan motivere folk til at blive færdige.
I det mindste må man forlange af regeringen, at hvis den ønsker at mindske frafaldet, kunne man foretage en undersøgelse og finde ud af, hvilke grunde der ligger til det her frafald, og så bygge politikken på det, frem for at bygge den på ideologiske standardsvar om økonomiske incitamenter. Summa summarum taler vi altså om et forslag, der tager penge fra landets lærlinge, uden at man kan sandsynliggøre, at man får flere til at fuldføre en uddannelse. Det synes vi
i Enhedslisten er et rigtig dårligt forslag, og derfor vil vi stemme imod.