Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
1. november 2005
Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
I forbindelse med behandlingen af (L 31) Forslag til Lov om ændring af
lov om friskoler og private grundskoler m.v. har Folketingets Uddannel-
sesudvalg i brev af 28. oktober 2005 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 4:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 28.10.2005 fra Karstoft
Friskole, jf. L31 bilag 8.
Svar:
Ved en sammenligning af friskolens økonomi med de kommunale udgif-
ter pr. folkeskoleelev er det relevant at basere sammenligningen på op-
lysninger om de kommunale nettoudgifter - og ikke de kommunale brut-
toudgifter, som er anvendt i henvendelsen fra deputationen. Det skyldes,
at nettoudgiften giver et mere retvisende billede af omfanget af de folke-
skoleudgifter, kommunerne selv afholder. Det er også baggrunden for, at
det er den kommunale nettoudgift, der danner grundlag for beregningen
af de frie grundskolers generelle driftstilskud.
Den kommunale nettoudgift pr. folkeskoleelev i Ringkøbing Kommune
er i 2004 50.584 kr. Hover-Torsted Friskole har i 2004 en indtægt pr.
elev på 47.826 kr., hvilket udgør 94,5 procent af folkeskoleudgiften pr.
elev i kommunen, hvis skolens egenbetalingsindtægter medregnes. Hvis
sammenligningen tager afsæt i skolens indtægter ekskl. indtægter ved
egenbetaling, udgør skolens indtægt pr. elev 86,6 procent af den kom-
munale udgift pr. elev.
Skolens økonomiske vilkår nærmer sig de økonomiske vilkår, der gælder
for de lokale kommuneskoler. Når skolens indtægter pr. elev er så relativt
høje, skyldes det ikke skolens indtægter ved egenbetaling, men snarere
skolens driftstilskud pr. elev. Skolens relativt høje driftstilskud pr. elev
kan forklares med den gældende tilskudsmodel, der favoriserer de små
skoler.