Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf. 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk 1. november 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L 31) Forslag til Lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. har Folketingets Uddannel- sesudvalg i brev af 28. oktober 2005 stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 4: ”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 28.10.2005 fra Karstoft Friskole, jf. L31 – bilag 8.” Svar: Ved en sammenligning af friskolens økonomi med de kommunale udgif- ter pr. folkeskoleelev er det relevant at basere sammenligningen på op- lysninger om de kommunale nettoudgifter - og ikke de kommunale brut- toudgifter, som er anvendt i henvendelsen fra deputationen. Det skyldes, at nettoudgiften giver et mere retvisende billede af omfanget af de folke- skoleudgifter, kommunerne selv afholder. Det er også baggrunden for, at det er den kommunale nettoudgift, der danner grundlag for beregningen af de frie grundskolers generelle driftstilskud. Den kommunale nettoudgift pr. folkeskoleelev i Ringkøbing Kommune er i 2004 50.584 kr. Hover-Torsted Friskole har i 2004 en indtægt pr. elev på 47.826 kr., hvilket udgør 94,5 procent af folkeskoleudgiften pr. elev i kommunen, hvis skolens egenbetalingsindtægter medregnes. Hvis sammenligningen tager afsæt i skolens indtægter ekskl. indtægter ved egenbetaling, udgør skolens indtægt pr. elev 86,6 procent af den kom- munale udgift pr. elev. Skolens økonomiske vilkår nærmer sig de økonomiske vilkår, der gælder for de lokale kommuneskoler. Når skolens indtægter pr. elev er så relativt høje, skyldes det ikke skolens indtægter ved egenbetaling, men snarere skolens driftstilskud pr. elev. Skolens relativt høje driftstilskud pr. elev kan forklares med den gældende tilskudsmodel, der favoriserer de små skoler.
2 Tabel 1 Kommunale folkeskoleudgifter i 2004 og nøgletal for økonomien på Hover-Torsted Friskole i 2004 (løbende priser) Kommunal nettoudgift pr. folkeskoleelev 2004 Hover-Torsted Friskole Regnskabsoplysninger for 2004 Ringkøbing kommune Indtægter pr. elev Heraf egenbeta- ling Tilskuds- procent, (inkl. egen- betaling) Tilskuds- procent (ekskl. Egenbeta- ling) 50.584 47.826 4.000 94,5 86,6 Jeg er opmærksom på, at der er stor forskel på den effekt bortfaldet af befordringstilskuddet til elever i frie grundskoler får. Jeg vedlægger bilag 1, tabel 1, der viser fordelingen af befordringstilskuddet opgjort pr. amt.   Det er væsentligt i relation til en analyse af forskellene i fordelingen af befordringstilskuddet at være opmærksom på, at skolernes økonomiske vilkår – og dermed mulighed for eventuelt at bidrage til en finansiering af enkelte elevers befordring – også er forskellige. Dette fremgår af tabel 2 i bilag 1, der viser det gennemsnitlige driftstilskud pr. elev opgjort på am- ter. Bilaget viser, at statens driftstilskud til skoler beliggende i tyndtbefol- kede amter er væsentligt højere end skoler beliggende i amter i tætbefol- kede amter. Sammenholdes tabel 1 og 2 i bilag 1 ses det, at der er en klar sammen- hæng mellem størrelsen af befordringstilskuddet pr. elev og driftstilskud- det pr. elev. Afslutningsvis vil jeg til deputationens kommentarer til regeringens gene- relle satsning på grundskoleområdet gerne slå fast, at det er intentionen, at de midler, der de kommende år kanaliseres ud i folkeskolen, også kommer de frie grundskoler til gode. Enten ved at de frie grundskoler kan anvende eksempelvis nye testsystemer eller via den økonomiske pa- rallelitet, der betyder, at de frie grundskoler med tre års forsinkelse prin- cipielt får andel i de ekstra midler, regeringen har afsat på grundskoleom- rådet. Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder