Karstoft Friskole den 28.10.05.
Til Folketingets Uddannelsesudvalg.
Vedrørende vores foretræde tirsdag den 1. november 2005 kl. 14.15 fremsendes hermed oplæg til foretræde.
Der deltager tre skoler, Hover-Torsted Friskole, Lyne Friskole og Karstoft Friskole
med følgende personer:
Kristian Haubjerg, kasserer, Hover-Torsted Friskole
Niels Lauridsen, forælder, Hover-Torsted Friskole
Gunnar Schmidt, næstformand, Lyne Friskole
Klaus Korsholm, skoleleder, Lyne Friskole
Allan Kristensen, kasserer, Karstoft Friskole
Villy Jørgensen, formand, Karstoft Friskole
Ulla Kronborg, skoleleder, Karstoft Friskole
Vi vil gerne bede om at få stillet en overheadprojektor til rådighed under besøget.
PÃ¥ deputationens vegne.
Ulla Kronborg, Karstoft Friskole.
Derfor kan friskolerne ikke eksistere uden befordringstilskud.
Et bortfald af befordringstilskuddet vil få katastrofale følger for et utal af velfungerende friskoler, idet det manglende tilskud vil betyde, at forældrebetalingen på mange skoler vil blive så høj, at forældrene vil se sig nødsaget til at melde deres børn ud af økonomiske grunde. Således kan man stille et stort spørgsmålstegn ved det frie skolevalg. Hvis det er økonomien, der skal afgøre skolevalget, kan man ikke længere tale om et reelt frit skolevalg.
Desuden vil det få afgørende betydning for de små landsbysamfund, hvor skolerne er det centrale omdrejningspunkt.
Hvis skolerne ser sig nødsaget til at lukke, vil det få betydning for øvrige aktiviteter i området. Idræts- og foreningslivet dør ud, husene bliver svære at sælge og landsbysamfundene vil efterhånden uddø, hvilket ikke står mål med de intentioner fødevareministeren har med at afsætte puljemidler for at styrke de små landsbysamfund.
Friskolerne lever op til tilsynsbekendtgørelsen, der siger at undervisningen skal stå mål med hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, og hvis det tabte transporttilskud ikke kan hentes ind på den øgede forældrebetaling, skal pengene findes i besparelser, det vil sige færre undervisningstimer, og derved forringes friskolernes undervisningstilbud i forhold til folkeskolen.
Vi kan ikke acceptere, at der samtidig med besparelsen på 54 millioner på friskoleområdet, afsættes 680 millioner til et løft specielt i folkeskolen, når argumentationen i lovforslaget netop er, at friskolerne skal ligestilles med folkeskolen.
De danske friskoler med deres traditioner og demokratiske dannelse er unikt for Danmark, og da den offentlige befordringsforpligtelse i sin tid blev indført, var det for at ligestille borgerne, hvad enten de valgte den frie skole eller folkeskolen. Med dette lovforslag ophæves ligestillingen og især forældre i udkantsområderne vil blive indskrænket i deres valgmuligheder, idet der oftest slet ingen offentlig transport er.
Hvad er det frie skolevalg værd, når det reelt kun er for dem, der har råd?
Økonomien i korte træk for Hover-Torsted Friskole:
|
Ringkøbing kommune
(Kilde: www.im.dk) |
Hover-Torsted
*) 2004-tal fremskrevet til 2006 ved bortfald af befordringstilskud samt 7,5% bygningstilskud
|
|
Ã…r |
2004 |
2004 |
2006 *) |
Undervisningsudgifter pr. årselev |
53.824 |
47.774 |
47.774 |
Skolens totale indtægter pr. årselev |
|
47.826 |
43.917 |
Total vil det betyde en mistet indtægt på kr. 433.364 eller kr. 3.907 pr. årselev, svarende til reduktion i de samlede indtægter på 8,2%. |