Sagsnr.: 078.801.121 Af undervisningsministeren, tiltrådt af…. Til § 1 1) Nr. 1 affattes således:   1.§ 5, stk. 2, indsættes efter ”til gode”: ”, jf. dog § 17, stk. 3 og 4”” [Konsekvens af ændringsforslag nr. 2 og 3] 2) Nr. 5 affattes således: 5.§ 17 indsættes som stk. 3: Stk. 3. Skolen kan af egne midler yde befordringstilskud, herunder til ordninger, der er fælles for sko- lens elever og andre frie grundskolers elever, f.eks. i form af en busrute.”” [Frivillige befordringstilskud, herunder til fælles befordringsordninger] 3) Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer: ”01.    § 17 indsættes som stk. 4: ”Stk. 4. En kommunalbestyrelse, der i henhold til § 26 i lov om folkeskolen har etableret befordring for folkeskoleelever med skolebus, kan beslutte, at elever ved frie grundskoler kan benytte denne. Kommunalbestyrelsen kan opkræve betaling herfor.”” [Frivillig kommunal transport af elever i frie grundskoler] 4) Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer: ”02.    § 40 indsættes efter 1. pkt.: ”Det samme gælder afgørelser om anvendelse af bevillinger, der er afsat på finansloven.”” [Afskæring af klageadgang] B e m æ r k n i n g e r Til § 1 Til nr. 1 Efter § 5, stk. 2, i den gældende lov må en fri grundskoles midler alene komme skolens skole- og un- dervisningsvirksomhed til gode. Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslagene i nr. 2 og 3, hvorefter en fri grundskoles midler fremover også må anvendes til at give befordringstilskud, herunder til befordring af andre skolers elever og at oprette en fælles befordringsordning med andre skoler, f.eks. en fælles busrute.    Til nr. 2 Efter ændringsforslaget får en fri grundskole mulighed for efter egen prioritering og af egne midler dels at yde befordringstilskud til skolens egne elever, dels at indgå i samarbejde med andre skoler om betaling for elevbefordring. Ændringsforslaget indebærer således, at en fri grundskoles midler kan komme andre skolers elever til gode.  
Sagsnr.: 078.801.121 Hvis to eller flere skoler slår sig sammen om en fællesbefordringsordning, og der alene transporteres elever fra de pågældende skoler, er der tale om speciel rutekørsel, hvis kørslen udføres med en bus (mo- torkøretøj indrettet til befordring af flere end 9 personer, føreren medregnet). Kørslen vil i så fald kræ- ve tilladelse til speciel rutekørsel, jf. lov om buskørsel.   Til nr. 3 Ændringsforslaget indebærer, at kommunalbestyrelsen kan beslutte, at elever på frie grundskoler kan benytte en skolebus, som er etableret til elever i folkeskolen. Det vil give mulighed for, at kommunalbe- styrelsen kan udnytte ledig kapacitet i skolebusser. Kommunalbestyrelsen beslutter selv vilkårene for ordningen. Kommunalbestyrelsen beslutter ligeledes selv, hvilken betaling den vil opkræve for benyttel- sen. Efter forslaget i nr. 2 til nyt § 17, stk. 3, vil skolen af egne midler kunne betale kommunalbestyrel- sen. Hvis skolen ikke betaler, herunder hvis forudsætningerne om økonomi og afstand, jf. forslaget til nyt § 17, stk. 3, i friskoleloven, ikke er opfyldt, kan forældrene selv vælge at betale for ordningen. Til nr. 4 Ændringsforslaget indebærer, at afgørelser, som skolerne, Deutscher Schul- und Sprachverein für Nordschleswig og Fordelingssekretariatet for friskoler og private grundskoler træffer om anvendelse af bevillinger, der er afsat på finansloven, ikke kan indbringes for undervisningsministeren. Herefter vil det f.eks. være fordelingssekretariatet, som træffer den endelige beslutning om anvendelsen af den pulje til nedsættelse af befordringsudgiften for elever i frie grundskoler, der er indført i henhold til aftale mel- lem regeringen og Dansk Folkeparti om finansloven for 2006.