|
|
|
Økonomi- og Erhvervsministeriets bidrag til FFL07 er opstillet nedenfor i tabel 1.
Tabel 1. Den samlede overførsels- og driftsramme på FFL 2007
Mio. kr. (PL2007) |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
Overførselsrammen (indtægter, tilskudsmidler mv.) |
180,8 |
-449,5 |
415,3 |
420,7 |
336,1 |
Driftsrammen |
1.208,4 |
1.307,4 |
1.242,9 |
1.199,0 |
1.152,9 |
Væsentlige ændringer fra FL06 til FFL07
Som det fremgår, stiger driftsrammen med ca. 100 mio. kr. fra 2006-2007, mens overførselsrammen falder med ca. 630 mio. kr.
Driftsrammen
Stigningen på ca. 100 mio. kr. på driftsrammen skyldes to modsatrettede bevægelser, idet der på FL06 var forudsat et bevillingsfald på ca. 25 mio. kr. (svarende til ca. 2 pct. af driftsrammen). Dette er imidlertid blevet modgået af nye bevillinger på ca. 125 mio. kr. i 2007, jf. tabel 2.
Tabel 2. Ændringer på driftsrammen i forhold til FL06 (negative tal = indtægter)
Mio.kr. |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
Bevillingsreform |
11,2 |
17,4 |
13,0 |
11,8 |
Øgede indtægter i FT sfa. bevillingsreform |
-2,3 |
-6,5 |
-5,2 |
-3,3 |
Amternes deling |
45,8 |
45,3 |
44,8 |
44,4 |
Virk.dk. |
51,0 |
13,8 |
13,3 |
13,3 |
Søfartspolitisk handlingsplan |
4,7 |
4,2 |
4,2 |
4,2 |
Nye EU-statistikker |
4,1 |
1,8 |
1,8 |
1,8 |
Samling af fyrværkeriopgaverne (fra FMN) |
4,3 |
4,3 |
4,3 |
4,3 |
Statsstøttesekretariat i KS |
3,2 |
2,7 |
2,7 |
2,7 |
Øvrige mindre væsentlige justeringer |
2,7 |
-0,7 |
-0,3 |
-2,1 |
I alt |
124,5 |
82,1 |
78,4 |
76,9 |
Overførselsrammen
Den store ændring på overførselsrammen skyldes først og fremmest, at Danmarks Erhvervsfond i 2007 vil have indtægter på ca. 950 mio. kr., hvilket er ca. 750 mio. kr. mere end hidtil budgetteret. Ændringen skyldes i alt væsentlighed gældslettelsesaftalen med Nigeria. Dertil kommer, at der er budgetteret med en tilbageførsel på 64 mio. kr. i 2007 og 50 mio. kr. årligt derefter fra Den Nordiske Investeringsbank (NIB). Denne indtægt var ikke indbudgetteret på FL06.
I modgående retning trækker, at der på FL06 var forudsat en udgiftsstigning i 2007 på 131,3 mio. kr. De væsentligste ændringer på overførselsrammen er opsummeret i tabel 3.
 Tabel 3. Ændringer på overførselsrammen i forhold til FL06 (negative tal = indtægter)
Mio.kr. |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
Bevilling til Wonderful Copenhagen |
17,0 |
- |
- |
- |
Ændret indtægtsskøn for DE |
-741,5 |
-0,4 |
58,6 |
53,6 |
Skøn for indtægt fra NIB |
-64,0 |
-50,0 |
-50,0 |
-50,0 |
Nulstilling af budgetregulering vedr. BBR |
10,2 |
10,2 |
10,2 |
10,2 |
Midler til teknisk assistance vedr. EU-fonde |
9,2 |
9,2 |
9,2 |
9,2 |
Ændret skøn vedr. renteudligningsordningen |
13,2 |
28,2 |
28,6 |
3,6 |
Øvrige mindre væsentlige justeringer |
-3,9 |
0,6 |
0,6 |
0,6 |
I alt |
-761,6 |
-4,0 |
57,2 |
27,2 |
1. Bevillingsreformen
Med bevillingsreformen omlægges alle driftsbevillinger fra udgifts - til omkostningsprincipper.
Det betyder fx, at det afgørende fremover ikke er, hvornår man anskaffer ting til sit lager, men hvornår genstanden rent faktisk bliver brugt, og dermed mister værdi.
Det er vigtigt at understrege, at reformen er aktivitetsneutral, men omregningen har betydning for bevillingens størrelse i de enkelte år, idet der ikke længere skal bevilges midler til at afholde ekstraordinære udgifter til fx. store engangsinvesteringer, men derimod til de løbende omkostninger i form af afskrivninger og renter.
For ØEM har bevillingsreformen umiddelbart haft følgende bevillingsmæssige konsekvens.
Tabel 4. Bevillingsændringer i ØEM som følge af bevillingsreformen
Mio. kr. |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
I alt |
Bevillingsændringer i alt |
11,2 |
17,4 |
13,0 |
11,8 |
53,4 |
Udover den tekniske konsekvens af omlægningen har reformen haft som følge, at Finanstilsynets indtægter er blevet justeret med et beløb, der svarer til omlægningen, idet tilsynets aktiviteter er fuldt gebyrfinansieret.
2. Amternes deling
Som konsekvens af strukturreformen modtager Erhvervs- og Byggestyrelsen en række opgaver relateret til administration af EU's socialfond fra amterne. Desuden overtager Erhvervs- og Byggestyrelsen en pulje vedrørende erhvervsservice, jf. tabel 5.
Tabel 5. Merbevilling som følge af amternes deling 2007-2010 Â
Mio. kr. |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
  I alt |
Pulje til erhvervsservice |
35,8 |
35,8 |
35,8 |
35,8 |
143,2 |
Administration af socialfonden |
10,0 |
9,5 |
9,0 |
8,6 |
37,1 |
I alt |
45,8 |
45,3 |
44,8 |
44,4 |
180,3 |
Midlerne er på FFL07 afsat på en særlig reserve, som først bliver udmøntet på ændringsforslagene. Årsagen hertil er, at der for alle de opgaver, staten overtager, skal foretages en omregning fra udgifts- til omkostningsprincipper (jf. ovenfor). For ØEM forventes omregningen dog ikke at få betydning for det endelige beløb. Omregningen vil under alle omstændigheder være aktivitetsneutral.
3. Virk.dk.
Som led i indsatsen for at lette erhvervslivets administrative byrder, lancerede regeringen i september 2003 erhvervsportalen Virk.dk, som har til formål at give virksomhederne én samlet indgang til det offentlige i forbindelse med indberetning og anden kontakt til offentlige myndigheder.
Virk.dk er siden lanceringen i 2003 blevet drevet som et offentligt-privat partnerskab (OPP). Den private partner, Krak A/S, meddelte imidlertid i efteråret 2005, at omkostningerne til drift af Virk.dk ikke stod mål med indtægterne.
På den baggrund blev der ved Akt 97 af 17. januar 2006 bevilget 19 mio. kr. til finansiering af køb af ydelser i forbindelse med drift og vedligeholdelse af Virk.dk. Derved blev det sikret, at Krak A/S kan varetage driften frem til udløbet af kontrakten den 1. januar 2007.
Det blev ved samme lejlighed besluttet, at der i foråret 2006 skulle iværksættes en budgetanalyse af det fremtidige finansieringsbehov for staten.
Analysen, som blev lavet af ØEM i samarbejde med Finansministeriet, anbefaler at videreføre Virk.dk. som en fokuseret portal. Med denne løsning er der tale om en teknisk set stort set uændret portal, men med færre midler afsat til markedsføring og redaktion.
Udgifterne til løsningen beløber sig til i alt 150,1 mio. kr. over fire år. Heraf finansieres 43,1 mio. kr. ved omprioritering inden for ØEM's egen ramme, mens 15,1 mio. kr. forudsættes dækket ved myndighedsbetaling. De resterende 91,4 mio. kr. er tilført Virk.dk.-bevillingen, jf. nedenstående tabel:
Tabel 6. Merbevilling til Virk.dk i perioden 2007-2010
Mio. kr. |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
  I alt |
Merbevilling til Virk.dk. |
51,0 |
13,8 |
13,3 |
13,3 |
91,4 |
4. Søfartspolitisk handlingsplan
Økonomi- og erhvervsministeren præsenterede i marts 2006 rapporten "Danmark som Europas førende søfartsnation". Rapporten indeholdt en handlingsplan for at sikre vækst og innovation i Det Blå Danmark. Rapporten og handlingsplanen blev sendt til Folketingets Erhvervsudvalg den 14. marts 2006.
Den overvejende del af initiativerne vedrører 2006, men der er også på FFL07 afsat midler til finansiering af enkelte løbende initiativer, herunder fremme af dansk indflydelse og markedsadgang, øget fokus på kvalitetsskibsfart samt en effektiv, serviceorienteret og moderne administration. Søfartsstyrelsen er i den forbindelse tildelt et bevillingsløft på 4-5 mio. kr. årligt, jf. tabel 7.
Tabel 7. Merbevilling til den søfartspolitiske handlingsplan 2007-2010               Â
Mio. kr. |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
I alt |
Merbevilling til Søfartsstyrelsen |
4,7 |
4,2 |
4,2 |
4,2 |
17,3 |
5. Nye EU-statistikker
Danmarks Statistik tilføres 4,1 mio. kr. i 2007 og herefter 1,8 mio. kr. årligt, til finansiering af udarbejdelsen af nye EU-statistikker. De nye statistikker vedrører øget statistik vedrørende lønomkostninger mv., en revision af erhvervsregisterforordningen, mere detaljerede oplysninger om transport og vejgods samt en opdatering og udvidelse af de eksisterende indberetninger for nationalregnskabsstatistikken.
Tabel 8. Merbevilling til nye EU-statistikker 2007-2010Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â
Mio. kr. |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
I alt |
Merbevilling til Danmarks Statistik |
4,1 |
1,8 |
1,8 |
1,8 |
9,5 |
6. Samling af fyrværkeriopgaverne
Ved kongelig resolution af 16. januar 2006 blev det besluttet at overføre ressortansvaret for en række opgaver vedrørende fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler fra forsvarsministeren til økonomi- og erhvervsministeren. I den forbindelse er Sikkerhedsstyrelsen tildelt et bevillingsløft på 4,3 mio. kr. årligt, jf. tabel 9.
Tabel 9. Bevillingsændring som følge af overførsel af fyrværkeriopgaver 2007-2010
Mio. kr. |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
I alt |
Merbevilling til Sikkerhedsstyrelsen |
4,3 |
4,3 |
4,3 |
4,3 |
17,2 |
7. Statsstøttesekretariat
For at styrke statsstøttearbejdet har regeringen besluttet at nedsætte et statsstøtteudvalg bestående af repræsentanter fra Økonomi- og Erhvervsministeriet, Justitsministeriet, Udenrigsministeriet og Finansministeriet og på ad hoc basis af de ministerier, der skal anmelde ordninger samt eventuelt af andre ministerier, der er berørt af sagen.
Der oprettes et sekretariat for udvalget i Konkurrencestyrelsen, hvis bevilling i den forbindelse er forøget med 3,2 mio. kr. i 2007 og 2,7 mio. kr. i 2008-2010, jf. tabel 10:
Tabel 10. Merbevilling til oprettelse af sekretariat for statsstøtteudvalg 2007-2010
Mio. kr. |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
I alt |
Merbevilling til Konkurrencestyrelsen |
3,2 |
2,7 |
2,7 |
2,7 |
11,3 |
8. Wonderful Copenhagen
I aftalen om Københavns Kommunes økonomi for 2006 fremgår det, at regeringen i forbindelse med den endelige fastlæggelse af den kommunale økonomi for 2007 skulle arbejde for at sikre finansiering af Wonderful Copenhagen.
Da der ikke blev afsat midler i forbindelse med kommuneaftalerne for 2007, er der afsat 17 mio. kr. under ØEM's ramme i 2007 som et engangsbeløb til Wonderful Copenhagens arbejde for at fremme turismeudviklingen i hovedstadsregionen.
Tabel 11. Merbevilling til WoCo i perioden 2007-2010
Mio. kr. |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
  I alt |
Merbevilling til WoCo |
17,0 |
|
   - |
   - |
17,0 |
9. Ændret indtægtsskøn for Danmarks Erhvervsfond (DE)
Blandt andet som følge af gældslettelsesaftalen med Nigeria forventes den samlede værdi af Danmarks Erhvervsfonds udestående fordringer og garantier på fondens årsregnskab for 2006 at være markant højere end oprindeligt budgetteret. Der forventes derfor en større tilbageførsel til staten i 2007 end indbudgetteret på FL06, jf. tabel 12. I 2008 forventes en uændret tilbageførsel, mens der er budgetteret med en lidt lavere tilbageførsel i 2009-2010, hvor der dog er tale om skøn med en vis usikkerhed.
Tabel 12. Ændrede skøn  for DE i perioden 2007-2010 (negative tal = indtægt)
Mio. kr. |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
  I alt |
Nettoændring i skøn for indtægt fra DE |
-741,5 |
-0,4 |
58,6 |
53,6 |
-629,7 |
10. Øvrige ændrede skøn mv.
Ud over de nævnte ændrede skøn vedrørende DE, er der på FFL07 indarbejdet nye skøn for indtægter fra Den Nordiske Investeringsbank, hvor skønnet er baseret på tidligere års indtægter, samt for udgifter til renteudligningsordnigen baseret på den forventede udvikling i renteniveauet og valutakurser.
Derudover er en tidligere indarbejdet negativ budgetregulering vedrørende en forventet DUT-kompensation for BBR-registeret annulleret efter aftale med Finansministeriet, idet der ikke i kommuneaftalen for 2007 blev inkluderet en sådan DUT-kompensation.
Endelig skal det nævnes, at der til den nye programperiode for Den Europæiske Socialfond i lighed med den indeværende programperiode er afsat 9,2 mio. kr. årligt til medfinansiering af teknisk assistance.